Kan een gas (Neon) bevriezen?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Kan een gas (Neon) bevriezen?

Ik vraag mij af of het gas Neon (of waar neon uit bestaat :D ) kan bevriezen?

heb namelijk van die neon buizen onder mn auto en hoorde van iemand dat ze kapot kunnen vriezen doordat het gas zich uitzet :P

Lijkt mij van niet maarja wie ben ik :) Afbeelding

Berichten: 26

Re: Kan een gas (Neon) bevriezen?

gas zet zich in ieder geval niet uit wanneer het bevriest.. :D

Berichten: 2.399

Re: Kan een gas (Neon) bevriezen?

lol nee en neon bevriest zeker niet bij buiten temperaturen. Het kookpunt ligt bij 27K dit is -246 graden Celsius. Dus als het zohard vriest ff je buizen binnen leggen :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kan een gas (Neon) bevriezen?

richardjansen schreef: kapot kunnen vriezen doordat het gas zich uitzet
Een van de zeer weinige vloeistoffen die uitzet als ze bevriest is water. Maar bij de omzetting van waterdamp in water wordt het volume al gauw met 99.9% gereduceerd. Ik durf wel te stellen dat er geen enkele stof is die als vaste stof niet kleiner is dan als gas.

Zijn het glazen buizen? Dan zou ik eerst bang zijn voor steenslag.... Voor dat soort verlichting wordt tegenwoordig toch elektroluminescerend draad gebruikt: plastic draadjes van 2-5mm diameter waar via een invertor een spanning van 100V met een paar kilohertz op wordt gezet? Dat soort draad wordt wel "neondraad" genoemd, maar er komt geen Neon bij kijken.....

Berichten: 311

Re: Kan een gas (Neon) bevriezen?

Het smeltpunt van neon is -248,6 graden Celsius, dus ja... neon kan bevriezen.

Bron: http://chemfinder.cambridgesoft.com/

Berichten: 2.746

Re: Kan een gas (Neon) bevriezen?

exploderen gaat niet imploderen is wel mogelijk

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kan een gas (Neon) bevriezen?

exploderen gaat niet imploderen is wel mogelijk
1. Wie had het over exploderen?

2. Ik hoop niet dat je dacht dat een implosie geen rondvliegende scherven geeft

3. In een neonbuis heerst normaal een druk van ca 10mbar Ne, praktisch gezien is dat al een totaal vacuum; als de druk door temperatuurdaling nog verder naar beneden gaat zal dat echt geen groot probleem opleveren voor het materiaal.

Berichten: 3

Re: Kan een gas (Neon) bevriezen?

Het smeltpunt van neon is -248,6 graden Celsius, dus ja... neon kan bevriezen.
Iedere stof kan toch in vaste toestand komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Kan een gas (Neon) bevriezen?

In principe wel. Praktisch gezien... is dat wat anders.

Helium bijvoorbeeld smelt bij 0.95K (ruim -272C) en kookt bij 4.5K. Als die temperatuur al wordt gehaald, wat uiteraard alleen kan met zeer speciale apparatuur, krijg je nog het probleem dat het zich heel raar gaat gedragen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kan een gas (Neon) bevriezen?

Iedere stof kan toch in vaste toestand komen?
Nee, vreemd genoeg kan Helium bij normale druk niet vast worden.

Berichten: 1.153

Re: Kan een gas (Neon) bevriezen?

Nee, vreemd genoeg kan Helium bij normale druk niet vast worden.
leg uit. aub.

als ,zoals berylium het zegt, je een smeltpunt van 0.95K hebt kan het toch theoretiisch wel? Dat je praktisch (nog) niet die temperatuur kan bereiken met normale druk is een tweede.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kan een gas (Neon) bevriezen?

als ,zoals berylium het zegt, je een smeltpunt van 0.95K hebt kan het toch theoretiisch wel? Dat je praktisch (nog) niet die temperatuur kan bereiken met normale druk is een tweede.
Het is geen kwestie van theorie of praktijk. Het "smeltpunt" is normaal gesproken de evenwichtstemperatuur van vast en vloeibaar bij normale druk. Het smeltpunt van Helium bij normale druk bestaat niet. Pas boven 2.5MPa kan He (ik spreek over 4He) vast worden.

Zie:

HUT pagina over Helium fasediagram

Berichten: 364

Re: Kan een gas (Neon) bevriezen?

Smeltpunt - 272,2 (26 atm) °C

Kookpunt - 268,9 °C

bij normake druk is helium dus enkel gasvormig of vloeibaar. Vast wordt het pas onder hoge druk

Berichten: 151

Re: Kan een gas (Neon) bevriezen?

Ik meen iet's gehoord te hebben dat die superfluid vast helium is, maar dan zo fijn dat het op een vloeistof lijkt...

Reageer