[Proceskunde] Totale warmteoverdrachtscoefficient

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 124

[Proceskunde] Totale warmteoverdrachtscoefficient

Ik zit me een beetje suf te staren op de volgende opgave:

Door een stalen leiding met een uitwendige diameter van 0,0267 m en een inwendige diameter van 0,0209 m stroomt stoom van 404 K. De partiële warmteoverdrachtscoefficient aan de binnenzijde is 5680 [W/m2K]. De partiële warmteoverdrachtscoefficient aan de buitenzijde is 22.7 [W/m2K]. De warmtegeleidingscoefficient van de buis is 42,9 [W/mK]. De temperatuur van de omgevingslucht is 294 K.

Tot zover heb ik het proces doorgerekend, maar het probleem zit hem in het volgende:

Er word een isolatiemantel met een dikte van 0,038 m geplaats (warmtegeleidingscoefficient is 0,0675 [w/mK].

Nu word het warmteverlies gevraagd. Mijn probleem zit hem in het volgende: hoe bereken ik de totale warmteoverdrachtscoefficient?

Als ik die eenmaal heb, lukt de rest zelf wel.

Berichten: 124

Re: [Proceskunde] Totale warmteoverdrachtscoefficient

Mochten er mensen aan het rekenen zijn geslaan: ik heb hem al gevonden.

Je hebt de totale overdrachtscoefficient niet expliciet nodig: je kunt ook een nieuwe totaalbalans opstellen :roll: . Wel wat meer rekenwerk, maar het resultaat is hetzelfde.

Berichten: 2

Re: [Proceskunde] Totale warmteoverdrachtscoefficient

Jozef,

Ik ben aan een gelijkaardige opdracht bezig. Maar ik kan nergens de partiële overgangscoëfficiënt terugvinden.

Moet je deze op berekenen? Of kan je deze terugvindin in een tabel?

Ik zou dit moeten weten van Water naar Roestvast staal en Roestvast staal naar Lucht.

Groet

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [Proceskunde] Totale warmteoverdrachtscoefficient

Onzejozef schreef:
Mochten er mensen aan het rekenen zijn geslaan: ik heb hem al gevonden.

Je hebt de totale overdrachtscoefficient niet expliciet nodig: je kunt ook een nieuwe totaalbalans opstellen. Wel wat meer rekenwerk, maar het resultaat is hetzelfde.
Ik heb geen idee wat je bedoelt, maar jij denkt blijkbaar dat al die gegevens in de opgave overbodige flauwekul waren, alleen om je op het verkeerde been te zetten? Lijkt me sterk.
JasperV schreef:Ik ben aan een gelijkaardige opdracht bezig. Maar ik kan nergens de partiële overgangscoëfficiënt terugvinden.

Moet je deze op berekenen? Of kan je deze terugvindin in een tabel?

Ik zou dit moeten weten van Water naar Roestvast staal en Roestvast staal naar Lucht.
De partiële overgangscoëfficiënten moeten berekend worden omdat ze afhankelijk zijn van stofeigenschappen en stroomsnelheden.

Bij stilstaande media heb je te maken met natuurlijke convectie. Bovendien moet je soms ook rekening houden met straling.

Kun je wat duidelijker zijn wat precies je opdracht is?
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer