buffervorming

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

buffervorming

beste mensjes!

titratie zuur/base zit eventjes ver weg...ik vroeg mij nu af wanneer er precies in een titratiecurve zo een plateau'tje optreedt dat wijst op de vorming van een buffer! wanneer we bv zoutzuur titreren met natriumhydroxide, wordt er direct het equivalentiepunt gevormd, tis maar wanneer we bv fosfaat titreren met een zuur dat we zo van die plateau'tjes krijgen...mag ik er van uitgaan dat er buffervorming mogelijk is vanals we te maken hebben met een zuur of base dat meerdere pKa/b waarden heeft?

alvast merciiii! baaai,L

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: buffervorming

"buffer" betekent dat er een flinke hoeveelheid zuur of base nodig is om de pH te verleggen. Dat betekent in de praktijk dat er in een zure buffer een flinke concentratie base-eter en in een basische buffer een flinke concentratie zuur-eter aanwezig moet zijn.

Goede buffers zijn:

* Zwakke zuren of basen die voor ongeveer de helft zijn geneutraliseerd (pH ongeveer gelijk aan pKa).

* Sterke zuren in redelijke concentraties (pH<2). Daar moet een heleboel base bij om ze te neutraliseren, een zwak zuur doet niets en er moet flink veel meer sterk zuur bij om de pH nog verder te verlagen

* Sterke basen (pH>12) (om de omgekeerde reden)

Er is niet meer dan 1 overgang nodig. Bij meer dan 1 overgang krijg je mogelijk een plateau in de andere richting tussen de twee buffer-pH's. In dat gebied is de pH zeer gevoelig voor toevoegen van base en zuur.

Reageer