Springen naar inhoud

aldolcondensatie

• Log in om te kunnen reageren

nijn_CF

nijn_CF

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2005 - 21:23

Hoi iedereen
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen:

Bij de bereiding van dibenzilideenaceton door aldolcondensatie wordt een koude oplossing van NaOH in water en ethanol in een kolf gebracht. Hierop komt een roerder en het geheel komt in een waterbad. De temperatuur van het mengsel moet tussen 20 en 25 C blijven. Er wordt sterk geroerd en dan wordt de helft van een oplossing van benzaldehyde en aceton toegevoegd waardoor een neerslag ontstaat. Na 15 minuten roeren wordt de rest van het mengsel toegevoegd en daarna wordt er nog 30 minuten verder geroerd.

De vraag is nu: indien het (mono)benzilideenalcohol gevormd moet worden, hoe zouden we dan de reactievoorwaarden verandern?

Alvast bedankt!
Doei!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kelis

Kelis

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2005 - 21:37

Om dibenzylideenaceton te bekomen zou je uit u mechanisme of reactieschema kunnen zien dat je 2 mol benzaldehyde en 2 mol OH- nodig hebt, om het monobenzylideen te maken, moet je dus deze 2 mol vervangen door 1 mol. Zo simpel is het eigenlijk, ik heb dat ook geantwoord, en ik denk dus echt wel dat jij ne student bent van plantijn, ik denk zelfs dat je in men klas zit :D .

Groetjes en goed leren met u exaams, wie je ook bent.

nijn_CF

nijn_CF

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2005 - 21:42

Okee heel hard bedankt! :D

nijn_CF

nijn_CF

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2005 - 11:31

hoi iedereen
ik heb nog een paar bijkomende vraagjes :)

-waarom moet het reactiemengsel tussen 20 en 25C blijven?
-waarom wordt het mengsel in 2 stappen toegevoegd?
-het monobenzylideenaceton kan naar het schijnt gemaakt worden door geen ethanol toe te voegen, weet iemand hierover meer uitleg waarom dit zo is?

ik hoop dat iemand kan helpen
doei

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 februari 2005 - 21:34

Gebruik de zoekfunctie op het forum eens. Het staat helemaal vol over deze reactie.

nijn_CF

nijn_CF

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2005 - 21:51

hoi rwwh

ik maak constant gebruik van deze zoekfunctie zeker voordat ik zelf iets post...
maar op deze vraagjes vind ik het antwoord helemaal niet

dus als iemand het antwoord weet...

alvast bedankt

Veranderd door nijn, 14 februari 2005 - 21:51

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 februari 2005 - 11:24

-waarom moet het reactiemengsel tussen 20 en 25C blijven?

Waarschijnlijk is dit de optimale temperatuur voor deze reactie. Als het kouder is verloopt de reactie traag (of onvolledig). Bij hogere temperatuur kunnen er meer nevenreacties optreden.

-waarom wordt het mengsel in 2 stappen toegevoegd?

Zie je een effect op de temperatuur wanneer je het mengsel van benzaldehyde en aceton toevoegd? Zo ja dan is je eerste vraag het antwoord.

-het monobenzylideenaceton kan naar het schijnt gemaakt worden door geen ethanol toe te voegen, weet iemand hierover meer uitleg waarom dit zo is?

monobenzylideenaceton is reactiever dan aceton in de aldolcondensatie met benzaldehyde. Door geen ethanol toe te voegen zal het monobenzylideenaceton neerslaan voordat het verder kan reageren.

Zo, dit is echt de laatste dibenzylideenacetonvraag die ik ga beantwoorden 8-[ .
Misschien moet die plantijn het maar eens wat beter uit gaan leggen :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures