Springen naar inhoud

Wil tot leven

• Log in om te kunnen reageren

Kyran

Kyran

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2005 - 22:02

Dikwijls vraag ik me af: waarom plegen we geen zelfmoord, wat is toch deze wil tot leven?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2005 - 22:16

Dikwijls vraag ik me af: waarom plegen we geen zelfmoord, wat is toch deze wil tot leven?

Waarom? Omdat het zelf behoud er in geschapen zit.
Dat is gewoon natuurlijke selectie, mensen die niet die wil hebben zullen zich niet voortplanten en uitsterven.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

janviet

janviet

• >100 berichten
  • 120 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2005 - 22:50

Omdat het zelf behoud er in geschapen zit

Geschapen lijkt me in dit verband een wat ongelukkige woord... met name omdat je het even later over natuurlijke selectie hebt... :roll:

Orcus

Orcus

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2005 - 22:59

ik denk ook dat het komt omdat mensen die meteen zelfmoord gaan plegen zich niet al te veel voortplanten :roll: (is misschien maar goed ook... :P)

bovendien, waarom een einde dr aan maken als je nog zoveel lol hier kan hebben?

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2005 - 23:11

Ach

de mens voelt zich speciaal
natuurlijke selectie en met name de voortplanting
En je weet (of je weet niet) dat het leven niets uitmaakt, dus dat je uiteindelijk toch wel weer in een andere vorm terug komt. Dus waarom zelfmoord plegen als je weet dat je net zo goed als mier kunt terugkomen :roll:

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2005 - 23:55

Dat weet ik helemaal niet. Ik geloof niet in reďncarnatie. Bovendien geeft die reactie met "de natuurlijke selectie" helemaal geen antwoord op de gestelde vraag. In werkelijkheid blijkt dat de mens helemaal geen zin nodig heeft om te kunnen/willen leven. En als je wel een doel nodig hebt, zorg dan dat je een doel krijgt.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2005 - 00:16

@janviet,
Ik vond het wel leuk om schepping en natuurlijke selectie in één post te noemen. Al zal een creationist er vast niet blij mee zijn... :roll:

@Marco van Woerden,
Selectie doet er wel degelijk toe.
Waarom zou je dat niet nodig willen hebben? Waarom geef je enige waarde aan je leven? Waarom steek je energie in het jezelf in leven houden?
Deed je en wilde je dat niet, dan zou je uitsterven.
En degene die wel graag door zou willen leven zal z’n genen wel overdragen. En krijg je dus een kudde mensen die wel door wilt leven. En de diertjes waar we van afstammen zal ook wel door leven omdat hun instinct dat wilt, maar dat lijkt me het zelfde verhaal nog steeds.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 02 november 2005 - 09:30

Ik zou het niet zozeer natuurlijke selectie noemen, maar meer het basisgedrag van elk organisme. Ieder organisme, of het nou mens, dier, of bacterie is, heeft twee pijlers voor gedrag:
1. gedrag tot behoud van de soort
2. gedrag tot behoud van individu

Ieder organisme vertoont dit gedrag. Waarom? Ik denk omdat er anders helemaal niets zou leven...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Bastiaan

Bastiaan

• >100 berichten
  • 121 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2005 - 10:01

Waarom zou je wel zelfmoord plegen? Tenminste als je geen enorme psychische problemen hebt, lijkt het mij dat je leeft voor de leuke gebeurtenissen in het leven en dat je probeert er het beste van te maken. Ik denk ook dat je het je gewoon niet voor kan stellen dat er niks meer is of dat je bang bent voor het onbekende.
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Sylvester

Sylvester

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2005 - 12:31

Ieder organisme vertoont dit gedrag. Waarom? Ik denk omdat er anders helemaal niets zou leven...

Wat zou het verschil zijn? Wij zijn hier maar een poosje op aarde. Sommige dieren één dag, de mens hooguit honderdnogwat jaar. En als er niets is na de dood (ik ben er nog steeds niet uit) vind ik het leven behoorlijk zinloos. :roll:
Het genie woont slechts één verdieping hoger dan de waanzin (Schopenhauer).

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 november 2005 - 12:37

Waarom zou je wel zelfmoord plegen? Tenminste als je geen enorme psychische problemen hebt, lijkt het mij dat je leeft voor de leuke gebeurtenissen in het leven en dat je probeert er het beste van te maken.

De mensen die gelukkig zijn, zijn ook meestal niet degenen die zelfmoord plegen. Zijn er eigenlijk wel dieren die zelfmoord plegen? :roll: En niet aankomen met dat voorbeeld van de lemmingen, dat is een fabel waar Disney verantwoordelijk voor is..
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Bastiaan

Bastiaan

• >100 berichten
  • 121 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2005 - 13:30

De mensen die gelukkig zijn, zijn ook meestal niet degenen die zelfmoord plegen. Zijn er eigenlijk wel dieren die zelfmoord plegen?

Dat was ook niet wat ik bedoelde, ik draaide de eerste vraag van Kyran als antwoord.
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 november 2005 - 15:53

Ik leef omdat ik het leuk vindt, ik geniet er elke dag van.

• Gast

Geplaatst op 02 november 2005 - 22:32

Door instinct en uit angst.

ZonnTroLL

ZonnTroLL

• >250 berichten
  • 710 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2005 - 23:47

...als er niets is na de dood (ik ben er nog steeds niet uit) vind ik het leven behoorlijk zinloos.  :roll:

Ik vind juist dat het leven dan meer zin heeft...wat is het nut er anders van, een test? Dan kan je net zo goed zelfmoord plegen, nee?

en dan de vraag: wat is toch deze wil tot leven?
Bij de mens voornamelijk uit angst (dat er niets na het leven is)
en instinct [zoals bij (?)alle(?) organismen] zoals GlaC al zei.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures