Springen naar inhoud

kwalitatief en kwantitatief aspect

• Log in om te kunnen reageren

Fleur_CF

Fleur_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2005 - 18:29

hallo,

ik wilde eens weten wat juist het verschil is tussen een kwalitatief en een kwantitatief aspect bij chromatografie (of om het even waar in de chemie)

ik heb bij kwalitatief aspect retentievolume en -tijd staan
en bij kwalitatief oppervlakte onder de elutiepieken en de piekhoogte en van die dingen.
Alvast bedankt
fleur

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Tom_CF

Tom_CF

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2005 - 00:49

Bij deze begrippen staan de volgende vragen centraal:

Kwalitatief: wat zit er in (bijv. in een mengsel)?
Kwantitatief: hoeveel zit er in (van een bepaalde stof)?

Dit geldt in het algemeen in de hele chemie. Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb beantwoord, want het was mij niet helemaal duidelijk of je dit wilde weten.

IkeV

IkeV

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2005 - 15:32

bij kwalitatief onderzoek gaan we op zoek naar wat kan wordenb aangetoond dat het in ee bepaalde oplossing aanwezig is.
bij chromatografie gaan we via retentietijden kunnen teweten komen welke stof in het mengsel zit.
Hierbij wordt een standaard geÔnjecteerd de retentietijd word vergeleken met deze van de onbekend.

Bij kwantitatief onderzoek zal men via de piekoppervalkte gaan berekenen welk gehalte aanwezig is door van de standaard stof verschillende verdunningen te maken en dan de piekoppervalktes van monster en vande gekende concentraties te berekenen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures