Peak Oil

Moderators: jkien, Xilvo

Gesloten
Berichten: 3

Peak Oil

Ik heb de laatste tijd erg veel gelezen over het fenomeen 'Peak Oil', wat, kort gezegd, inhoud dat we in de nabije toekomst een piek in de olie productie zullengaan zien, het meeste olie dat de wereld ooit zal gaan produceren (per dag), waarna een onvermijdelijke en aanhoudende afname in die productie zich zal voordoen wat uiteindelijk zal leiden tot een (gedwongen) drastische omwending van onze huidige consumerende levensstijl.

Nu was ik op het eerste gezicht uiteraard sceptisch tegenover dit 'gebeuren' want ik dacht (net als de meerderheid van de populatie), 'maar we hebben toch nog meer dan 40 jaar van dat spul over??'. Gelijk na het lezen over Peak Oil ging ik dan denken over wat de mensen van peakoil.com (waar ik mijn eerste kennismaking met Peak Oil had) allemaal over het hoofd hadden kunnen zien of m.a.w. hoe ik ze in het ongelijk zou kunnen stellen, maar jammer genoeg hadden ze op alle mogelijke twijfels die ik vooruit kon brengen een duidelijk en (voor mij) teleurstellend antwoord.

Nu schrok ik uiteraard erg aangezien de Westerse levensstijl, waarvan ik ben gaan houden, vrijwel totaal van goedkope olie afhangt. Maar het werd dus duidelijk dat ik zeker in mijn leven Peak Oil ging mee maken, de sterke economische groei van China had, onder andere, het slinken van de olie voorraden die onze aarde herbergt aanzienlijk versneld en de recente orkanen Katrina en Rita die aardig hebben huis gehouden in het zuid-oosten van de VS hebben, door het stilleggen van de olie productie in de golf van Mexico, een aardig beeld geschetst van wat ons allemaal binnenkort te wachten zal staan. Hier moet je denken aan lange rijen voor tankstations, tankstations die alle benzine al hebben verkocht en prijzen die door het dak vliegen.

Maar, als de optimistische jongen die ik ben, ben ik nu helemaal van de schrik bekomen en wil ik binnenkort gaan denken aan bepaalde voorzorgsmaatregelen die ik kan gaan nemen om niet te veel in één keer te moeten incasseren als Peak Oil dan ook echt zal aan gaan slaan.

Waar start ik dit topic nu voor? Nou zeker niet om je bang te maken, want 'het einde van de wereld' is het niet, alleen het einde van het goedkope-vloeibare-energie-tijdperk. Zijn er hier mensen die hier ook vanaf weten (de kennis van dit onderwerp is bij de overgrote meerderheid van de bevolking sterk onder de maat(die ik zou zetten maken :roll: ))? Wat was je eerste reactie? Hoe ga je er nu mee om, en ben je van plan je voor te gaan bereiden? Óf, wat ik leuker zou vinden, is er iemand die mij ongelijk kan geven wat betreft het zich voordoen van Peak Oil in de nabije toekomst?

bedankt voor het lezen :P

bl00k

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Peak Oil

Over het fenomeen peak oil is al een topic. Tevens zijn er al verscheidene topics over olie en alternatieve brandstoffen.

Gelieve hier eerst te kijken.

-slotje-
"Meep meep meep." Beaker

Gesloten