eicosanoiden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

eicosanoiden

In mijn cursus medische biochemie zeggen ze dat eicosanoiden voornamelijk endocrien zijn. Aangezien prostaglandines eicosanoiden zijn en deze in relatief hoge concentratie in sperma voorkomen, kan je die toch niet enkel endocrien noemen?

Iemand een idee?

thnx! greetings,L

Berichten: 266

Re: eicosanoiden

Het zijn stoffen die lokaal reageren (met een kleine targetspecifiteit) bij de site of synthese (niet 1 klier maar vele celtypes) en die extreem snel worden gekataboliseerd. Een soort lokale hormonen.

Ik weet er eigenlijk ni zoveel van maar worden ze misschien direct gemetaboliseerd bij zaadlozing.

prostaglandines bv.PGworden gebruikt voor abortus omdat ze weeen opwekken.

Berichten: 25

Re: eicosanoiden

m dus als ik het goed begrijp is er hier niet echt een duidelijke begrenzing te trekken tussen endocrien en exocrien! ze worden inwendig geproduceerd en voeren daar hun functies uit,zoals de inductie van inflammatieprocessen en dergelijke (nu heb ik et over de prostaglandines he),dus daaruit zou ik besluiten endocrien! maaaaaaaar ze verschijnen ook in het sperma,en dat is exocrien! en omdat ze geen lange levensduur kennen noemen we ze nu ook nog ne keer lokaal :D !wordt verwarrend op den duur!

mjaaa,alleszins toch bedankt he!

Leen

Reageer