E.F.T. emotional freedom techniques, wie heeft ervaring

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 224

E.F.T. emotional freedom techniques, wie heeft ervaring

hoi is er iemand die ervaring heeft met E.F.T. ?

het staat voor emotional freedom techniques.

het is het bekloppen met twee vingers op bepaalde delen van het lichaam , op bepaalde meridianen dus, om ""oud zeer"" zoals bepaalde traumas achter je te laten.



www.innerned.com/bm-emofree.html

iemand heeft mij dit aangeraden, ik hoef niet in detail te treden waarvoor , maar wil graag weten of er positieve of negatieve resultaten,ervaringen mee behaald zijn. :wink:

groeten pangeaman
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: E.F.T. emotional freedom techniques, wie heeft ervaring

"Rather, these results suggest that the reported effectiveness of EFT is attributable to characteristics it shares with more traditional therapies. "

Met andere woorden, geloof je erin of niet is wederom een krachtig middel.

Bron:

http://www.emofree.com/articles/scien-i.htm
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: E.F.T. emotional freedom techniques, wie heeft ervaring

Positieve ervarigen zullen er zeker te vinden zijn, net als homeopathie, acupunctuur, reiki, acupressuur, bioresonantie, enz.. is er wetenschappelijk gezien geen enkele werkzaamheid aangetoond. E.F.T is dan ook een therapie die gebruikt maakt van het placebo-effect (maw, geloof je erin dan werkt het).

Maar ja baat het niet dan schaad het niet als je maar niet te veel geld ervoor betaald (dan schaad het alleen je beurs :wink: ). Maar mensen willen graag opgelicht worden dus leef je uit zou ik zeggen. (no offence)
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 7

Re: E.F.T. emotional freedom techniques, wie heeft ervaring

Hallo Pangeaman,

Je vroeg naar ervaringen. Ikzelf ben therapeut en maak gebruik van EFT, TAT, NLP en andere overige middelen. Het artikel waar je naar verwees was/is van mijn hand.

Ik kan je hier een lijstje met ervaringen van diverse mensen in het nederlands aanraden (op mijn website), waaronder een aantal met emailadres eronder, zodat je vrij contact kan opnemen met deze mensen:

http://realisatietrainingen.nl/pb/eftvoorbeelden.html

Voor de wetenschappelijke onderbouwing van EFT kan ik je de volgende link aanraden. (wederom mijn website)

http://realisatietrainingen.nl/pb/wetenschap.html

Verder, neem eens even de tijd om het direct uit te proberen. Op mijn site staat zelfs een gratis videoinstructie.

Wees kritisch: schaal de intensiteit van een gevoel in, volg de instructie precies, en schaal de intensiteit van het gevoel nogmaals in. Herhaal een paar keer. Verdeel een groot gevoel eerst in delen. Aan te raden is om eerst een klein thema (bijv. hoogtevrees) te nemen om het systeem onder de knie te krijgen, - verdelen in aspecten, behandelen per aspect, etc.

Groeten en success,

Hallo Nappie

re:
"Rather, these results suggest that the reported effectiveness of EFT is attributable to characteristics it shares with more traditional therapies. "  

Met andere woorden, geloof je erin of niet is wederom een krachtig middel.
Ik had direct het vermoeden dat je de zaak uit zijn verband trok. dus ik klik naar die pagina toe, om die quote op te zoeken. misschien kan ik niet zo goed zoeken... maar volgens mijn staat die regel die je quote niet op die pagina. Die zin kan je vinden op paginas die refereren aan de debunker Holder over EFT. Deze kritiek kan je oa hier vinden:

http://www.geocities.com/pseudoscience_2000/eft.html (of gewoon weer op mijn website, overzicht van al het onderzoek over EFT.

Nappie, volgens mij kan je niet zo goed lezen: De zin zelf

"Rather, these results suggest that the reported effectiveness of EFT is attributable to characteristics it shares with more traditional therapies. "

... slaat op het feit dat Holder de effectiviteit van EFT, die hij dus NIET ontkent, toeschrijft aan andere werkzame bestandsdelen die ook te vinden zijn in meer traditionele therapievormen (lees CGT).

in andere woorden, er wordt NIETS verteld over geloof als een actief bestandsdeel van EFT.

Verder, je neemt hierbij een aantal dingen aan.

1 --geloof-- en feitelijk bedoel je eigenlijk placebo is HET werkzame bestandsdeel van EFT.

2. placebo is nep, en iets wat je zou moeten vermijden.

3. Alternatieve geneeswijzen maken gebruik van placebo, en dat is bijna frauduleus.

Dit zijn aannames en manieren van denken.

Placebo is een actief bestandsdeel van ALLE psychotherapievormen.

Placebo is alleen ongewenst in farmacologisch onderzoek, en wel omdat dit onderzoek moet bewijzen dat de pil in kwestie BETER werkt dan placebo.

Placebo is goed voor 30 procent van een therapeutisch effect.

Allerlei (psycho)therapievormen die bewust zijn van de werking en effectiviteit van placebo, en zeker hypotherapie zal altijd placebo proberen in te sluiten NIET uitsluiten.

In andere woorden Nappie, de waan van wetenschap.... daarmee wil je EFT in discrediet brengen.

Weet je eigenlijk wel wat een correlatie coefficient is, wat p, q en n-waardes zijn, en hoe je een wetenschappelijk onderzoek kan beoordelen?

Hallo Don,

Ik weet niet waarom je meent te moeten verkondigen dat er geen wetenschappelijk bewijs van werkzaamheid voor bijv. homeopathie is.

Ik weet niet waarom je praat over de onwetenschappelijkheid van EFT.

Verder weet ik niet waarom je zo ongeinformeerd praat over placebo. Placebo is een werkzaam bestandsdeel van alle psychotherapievormen. De meeste alternatieve psychotherapievormen maken geen bewust gebruik van het placebo-effect, maar het uitstluiten zou een oefening in zinloosheid zijn.

Waarom immers zou je willen proberen 30 procent van de effectiviteit van elke therapievorm af te halen?

Ik weet ook niet waar je de illusie vandaan hebt dat alles wat alternatief is valt onder de noemer baat het hiet dan schaad het niet, want dat is, mijn ervaring, ook een illusie.

er zijn wel degelijk schadelijke dingen in het alternatieve circuit.

Prettige dag allemaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: E.F.T. emotional freedom techniques, wie heeft ervaring

"Rather, these results suggest that the reported effectiveness of EFT is attributable to characteristics it shares with more traditional therapies.
Ik suggereer alleen maar dat EFT geen wondermiddel is, geen openbaring maar een therapie die zwak correleert met effictiviteit, net zoals andere therapieën.

(Als ik een foute bron heb geciteerd, is dit bij deze rechtgezet.)
in andere woorden, er wordt NIETS verteld over geloof als een actief bestandsdeel van EFT.

Verder, je neemt hierbij een aantal dingen aan.

1 --geloof-- en feitelijk bedoel je eigenlijk placebo is HET werkzame bestandsdeel van EFT.

2. placebo is nep, en iets wat je zou moeten vermijden.

3. Alternatieve geneeswijzen maken gebruik van placebo, en dat is bijna frauduleus.  
  • Ik heb het nergens gehad over geloof als krachtig middel. Ik wil de effectiviteit van een therapie in het daglicht stellen met het placebo effect. Geloof je dat de therapie zal helpen zal de therapie effectiever zijn.
  • Ik neem inderdaad aan dat placebo de kern van EFT is, ik ontken zeker niet dat er geen andere zaken mee interacteren.
  • Placebo is helemaal niet nep. Placebo is een prachtig middel. Deze veronderstelling sluit dus niet aan bij mijn gedachtengoed. Als je zoekt naar mijn posts over homeopathie en placebo kan je dat alleen maar beamen.
  • Alternatieve geneeswijzen maken gebruik van placebo, mooi als men het niet weet maar effectief gelooft dat het de therapie is die werkt.

    Ik heb het dus niet over fraude, mijn punt is dat elke mens die genezen kan worden door een therapie een goede zaak is.

    Punt van discussie kan wel worden gesteld dat de therapie an sich als wondermiddel wordt geetaleerd = "het helpt iedereen".
Conjunctie van de quote met de bewering: "het helpt iedereen".

Heeft als kritische reflectie: als je er effectief in gelooft kan het misschien wel vele mensen helpen maar niet iedereen.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: E.F.T. emotional freedom techniques, wie heeft ervaring

Ben Meijer schreef:Hallo Don,

Ik weet niet waarom je meent te moeten verkondigen dat er geen wetenschappelijk bewijs van werkzaamheid voor bijv. homeopathie is.

Ik weet niet waarom je praat over de onwetenschappelijkheid van EFT.

Verder weet ik niet waarom je zo ongeinformeerd praat over placebo. Placebo is een werkzaam bestandsdeel van alle psychotherapievormen. De meeste alternatieve psychotherapievormen maken geen bewust gebruik van het placebo-effect, maar het uitstluiten zou een oefening in zinloosheid zijn.

Waarom immers zou je willen proberen 30 procent van de effectiviteit van elke therapievorm af te halen?

Ik weet ook niet waar je de illusie vandaan hebt dat alles wat alternatief is valt onder de noemer baat het hiet dan schaad het niet, want dat is, mijn ervaring, ook een illusie.

er zijn wel degelijk schadelijke dingen in het alternatieve circuit.

Prettige dag allemaal.
Beste Ben,

Ik geloof niet dat je de huidige stand van de wetenschap kent tav. homeopathie, Er is geen enkel bewijs voor gevonden en er is een aanbeveling gedaan om het onderzoek naar homeopathie te stoppen.

Hier wil ik het verder niet over hebben, deze informatie is overal te vinden en ontkennen is zinloos.

De wetenschappelijke waarde van EFT is op zijn zachtst gezegd erg zwak. De "wetenschappelijke" artikelen die je aanhaalt op je website zijn ook niet sterk en de meeste komen uit niet-peer-reviewed journals die dus ook niet als wetenschappelijk worden beschouwd.

EFT zal zeker werken maar als er echt een serieus klinisch dubbelblind onderzoek gedaan wordt zal er geen verschil in werking met een placebo te zien zijn. Naar mijn weten zijn er nog geen onderzoeken met een dergelijke opzet gedaan dus de wetenschappelijke basis van EFT is nihil en daarom valt EFT onder de Pseudowetenschap of kwakzalverij zoals sommige mensen het benoemen.

Graag zou ik een link willen hebben naar een goed onderbouwd onderzoek in een peer-reviewed journal over de werkzaamheid van EFT.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: E.F.T. emotional freedom techniques, wie heeft ervaring

Toch eventjes een opmerking terzijde:
De "wetenschappelijke" artikelen die je aanhaalt op je website zijn ook niet sterk en de meeste komen uit niet-peer-reviewed journals die dus ook niet als wetenschappelijk worden beschouwd.
Wat een boutade. Als een jury niet het artikel beoordeeld is het niet wetenschappelijk? Ik zou zeggen: de relevantie en de betrouwbaarheid zijn groter in peer-reviewed journals maar om direct de categorieën van wetenschappelijk-onwetenschappelijk hierop toe te passen vind ik niet zo gefundeerd.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: E.F.T. emotional freedom techniques, wie heeft ervaring

Napoleon Dynamite schreef:Toch eventjes een opmerking terzijde:
The Don schreef:
De "wetenschappelijke" artikelen die je aanhaalt op je website zijn ook niet sterk en de meeste komen uit niet-peer-reviewed journals die dus ook niet als wetenschappelijk worden beschouwd.
Wat een boutade. Als een jury niet het artikel beoordeeld is het niet wetenschappelijk? Ik zou zeggen: de relevantie en de betrouwbaarheid zijn groter in peer-reviewed journals maar om direct de categorieën van wetenschappelijk-onwetenschappelijk hierop toe te passen vind ik niet zo gefundeerd.
nou als ik naar mijn eigen onderzoeksgebied kijk dan zijn artikelen in peer-reviewed journals van voldoende niveau om ze als wetenschappelijk te bestempelen. Andere publicaties kunnen ook van voldoende wetenschappelijk niveau zijn maar dan heb je niet het punt van betrouwbaarheid dat een peer-reviewed journal wel poogt te hebben.

Op het gebied van alternative "geneeskunde" is het onderscheid wel makkelijker te maken. In principe zijn alle artikelen mbt. dit soort onderwerpen die niet in een serieus peer-reviewed journal verschijnen geen "wetenschappelijk bewijs". En daarom sprak ik van wetenschappelijk-onwetenschappelijk. Natuurlijk blijft dit mijn mening maar deze mening geldt wel in de academische natuurwetenschappelijke onderzoekswereld.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 7

Re: E.F.T. emotional freedom techniques, wie heeft ervaring

Hallo Napoleon,

Het eerste waar je over schrijft is dat EFT geen wondermiddel is. Dat beschrijf ik ook op mijn website. EFT is een nuttig en krachtig middel, maar geen wondermiddel. het is onderheving aan voorwaarden en criteria, en moet systematisch en grondig worden toegepast om effect te hebben.

De wonderverwachting is een lastige om mee om te gaan.
maar een therapie die zwak correleert met effictiviteit,
Ik wil graag dat je dit verder specificeert. je praat over zwakke correlatie. Wat noem je zwak?

Feiten en concreet worden aub.

Je schrijft over peer reviewed - Het Britisch Medical journal is een serieus blad, wat dit onderzoek heeft gepubliceerd, en ja, peer reviewed. The Journal of Traumatology is ook peer reviewed.

Ik zou graag willen meedoen aan onderzoek die EFT tegenover CGT zet. Niets liever zelfs. Heb jij het geld in je zak?

re:
Geloof je dat de therapie zal helpen zal de therapie effectiever zijn.
ja, geloof kan altijd, zoals ik al zei bijdragen aan de effectiviteit. Dat zegt niet dat EFT of andere alternatieve en reguliere therapievormen alleen steunt op placebo

re:
Ik neem inderdaad aan dat placebo de kern van EFT is
Waarom neem je aan dat de kern van EFT placebo is? Wat voor bewijs heb je daarvoor?

Welke feiten heb je om dat te staven? En wat voor persoonlijke ervaringen heb je met EFT?

Over de crux: het helpt iedereen.

Mijn ervaring is dat EFT helpt bij heel veel mensen. Zo veel dat je bijna kan spreken met het helpt iedereen.

EFT werkt ook uitstekend bij mensen die HELEMAAL er helemaal niet in geloven. Dat maak ik in mijn dagelijkse praktijk veel mee door de verwijzingen van een arbo-arts.

EFT werkt altijd mits... EFT is alleen maar een techniek, en er zijn een paar voorwaarden.

De voorwaarden hebben te maken met het vermogen om te kunnen voelen, en de bereidheid om naar jezelf te kijken.

Een onuitgesproken voorwaarde is om met EFT aan de slag te gaan. Dus over geloof, als je niet gelooft dat het kan werken, zal je deze techniek niet proberen.

EFT werkt voor iedereen die voldoet aan die paar voorwaarden, ongeacht of je er in gelooft. Je kan het niet tegenhouden, net zo min als je kan tegenhouden dat het licht aangaat als je de lichtschakelaar omgooit en voldoet aan de voorwaarden: aanwezigheid van electriciteit, bedrading, peertje.

Hallo Don,

Ik ben inderdaad niet op de hoogte van de laatste wetenschappelijke mode t.a.v. homeopathie, en persoonlijk boeit die me helemaal niet, want persoonlijke ervaring zegt me veel meer. de mode en de poging om homeopathie af te doen kan met de tijd veranderen.

De paus heeft geen kennis over wetenschap, en moet zich verre houden van wetenschap. Gelijk zo is de reguliere wetenschap nit toegerust om en homeopathie te beoordelen.

re:
De "wetenschappelijke" artikelen die je aanhaalt op je website zijn ook niet sterk en de meeste komen uit niet-peer-reviewed journals die dus ook niet als wetenschappelijk worden beschouwd.
ik weet niet waarom je deze houding aanneemt die niet in overeenstemming is met de feiten.

Je schrijft over peer reviewed - Het Britisch Medical journal is een serieus blad, wat dit onderzoek heeft gepubliceerd, en ja, peer reviewed. The Journal of Traumatology is ook peer reviewed.

re:
EFT zal zeker werken maar als er echt een serieus klinisch dubbelblind onderzoek gedaan wordt zal er geen verschil in werking met een placebo te zien zijn. Naar mijn weten zijn er nog geen onderzoeken met een dergelijke opzet gedaan dus de wetenschappelijke basis van EFT is nihil en daarom valt EFT onder de Pseudowetenschap of kwakzalverij zoals sommige mensen het benoemen.
A ha, dus omdat er geen onderzoek is gepubliceerd is het kwatsch en onwerkzaam.

BMJ peer reviewd http://realisatietrainingen.nl/pb/artikele...iaresearcht.pdf

Re:
"Je hoeft zelf niet perfect te zijn om te kunnen zeggen dat anderen het fout hebben"...(IMHO)
Nou, ik heb maar 1 vraag: wat is het positieve effect van zeggen dat anderen het fout hebben?

Verder nog. Zelfs al hebben anderen het fout, wat is het positieve effect van anderen dat vertellen?

Hoe help je daar anderen verder mee?

Dat doe je niet.

Je ontneemt ze hoop.

Daarbij verlaag je jezelf ook nog eens, want hoewel jij hebt laten zien hoe goed jij het wel niet weet,

heb je niemand daarmee geholpen.

Doe jij het beter? Dat impliceer je namelijk wel.

Nou, van mij mag je het beter doen, maar doe het aub ergens anders, want populair maak je jezelf niet.

Met al jullie meningen (of moet ik zeggen oordelen) vraag ik me af of jullie ook iemand kunnen helpen?

Ik help dagelijk mensen van hun fobieen en trauma's af in korte tijd. Een enkelvoudige fobie kan ik blijvend oplossen in 1-3 behandelingen van 90 minuten.

Wat doen jullie voor nuttigs? ik beschouw jullie geschrijf over de onwetenschappelijkheid van de methodes die ik gebruik niet als iets nuttigs.

Als ik een nog snellere ethische methode zou weten voor bijv een enkelvoudige fobie zou ik die bezigen. Dus suggesties welkom.


Wat betreft de vergelijking tussen reguliere CGT + medicatie voor een fobie en EFT verwijs ik naar de volgende quote;
Phobic patients who can cooperate with a cognitive behavioral treatment approach and conscientiously comply with back-home assignments are helped in 65 percent of the cases.5 A 22 to 18-month course of medication will help panic patients well over half the time, though relapse rates are estimated to be between 55 percent and 70 percent after the medication is discontinued.6 Combining medication and cognitive behavior therapy (CBT) increases the durability of treatment gains.7 A cognitive behavioral approach includes methods such as shifting breathing patterns at the first sign of panic, cognitive restructuring to correct for catastrophic misinterpretations of bodily sensations or events, detailed recording of one’s thoughts and behaviors along with attempts to shift them, and exposure to fear-inducing cues while maintaining a state of relaxation in the body.

“Positive clinical responses” (ranging from complete relief to partial relief to short relief with relapses) were found in 63 percent of those treated with CBT and medication and in 90 percent of those treated with tapping

techniques. Complete freedom from symptoms was found in 51 percent and 76 percent, respectively. 14  

The number of sessions required to attain the positive outcomes also varied between the two approaches. In one of the studies, 96 patients with specific phobias were treated with a conventional CBT/medication approach and 94 patients with the same diagnosis were treated

using a combination of tapping techniques and an NLP method called visual-kinesthetic dissociation (the patient mentally plays a short “film” of the phobic reaction while watching it from a distance, and then rapidly rewinds and replays it, gradually entering the film, until a “dissociation”

from the triggering event is effected). Positive results15 were obtained with 69 percent of the patients treated with CBT/medication within 9 to 20 sessions, with a mean of 15 sessions.

Positive results were obtained with 78 percent of the patients treated with the tapping and dissociation techniques within 1 to 7 sessions, with a mean of 3 sessions.16

Standard medications for anxiety (benzodiazepines, including diazepam, alprazolam, and clonazepan) were given to 30 patients with generalized anxiety disorder (the three drugs were randomly assigned to subgroups of 10 patients each). Outcomes were compared with 34 generalized anxiety disorder patients who received tapping treatment. The medication group had percent positive responses compared with 78.5 percent for the tapping group. About half the medication patients suffered from side effects and rebounds upon discontinuing the medication.
bron: http://realisatietrainingen.nl/pb/artikele...e-Feinstein.pdf



Groeten

Ben

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: E.F.T. emotional freedom techniques, wie heeft ervaring

Ik wil graag dat je dit verder specificeert. je praat over zwakke correlatie. Wat noem je zwak?
Een zwakke correlatie is een correlatie onder .30

Ik ken weinig of zeg maar geen psychologische therapieen die sterker correleren dan 0.25
Je schrijft over peer reviewed - Het Britisch Medical journal is een serieus blad, wat dit onderzoek heeft gepubliceerd, en ja, peer reviewed. The Journal of Traumatology is ook peer reviewed.
Wederom beschuldig je mij van zaken die ik niet zeg. The Don heeft peer reviewed aangehaald en ik heb daarop gereageerd maar helemaal buiten de context van deze discussie.
ja, geloof kan altijd, zoals ik al zei bijdragen aan de effectiviteit. Dat zegt niet dat EFT of andere alternatieve en reguliere therapievormen alleen steunt op placebo
Ik zeg niet dat de therapie alleen steunt op placebo, dat beweer jij dat ik dat zeg.
Waarom neem je aan dat de kern van EFT placebo is? Wat voor bewijs heb je daarvoor?
Omdat in ELKE behandeling/therapie het biopsychosociaal model van toepassing is. Interactie-effecten tussen psyche, biologische componenten en sociale ondersteuning worden mededoor het placebo-effect beïnvloed.

Waarom zal een wonde sneller genezen bij een patiënt indien hij de kamer deelt met een patiënt die dezelfde operatie heeft ondergaan en alleen maar positieve ervaringen heeft?

Waarom genezen mensen met nieuwe heupen sneller als ze revalideren in groep dan alleen?

Ik vind dat positieve collectieve antwoorden, het geloof, noem maar wat de krachtigste factor is in elke therapie.

Er zijn onderzoeken in de sociale psychologie aan de gang die ik hier niet kan geven omdat ze alleen toegangelijk zijn vanuit LIBIS en KUL accounts.

Voorspellingen: De verklaarde variantie van het placebo-effect zou meer dan 50% verklaren in genezingsprocessen.

Indien je akkoord gaat dat lichaam en geest hand in hand gaan kan je er dus vanuit gaan dat het placebo-effect ook 50% verklaarde variantie vertoont met de psyche.

Lees ook:

http://www.sp.nl/tegenst/theorie/opinies/opinie47.stm

"Er is geen enkele reden te twijfelen aan de ervaringen van deze mensen. Voldoende wetenschappelijke onderbouwing van hoe het werkt ontbreekt echter. Ook is er ondanks veel klinisch onderzoek nog veel onbekend over het effect van deze geneeswijzen en/of behandelmethoden.

Voor het feit dat mensen baat hebben bij alternatieve therapieën zonder dat de werkzaamheid hiervan is of kan worden aangetoond, zijn volgens mij drie verklaringen te geven. Ten eerste: het "placebo-effect", dat wil zeggen dat patiënten die geloven in een therapie hier ook baat bij hebben. Overigens een effect dat uiteraard ook in de reguliere geneeskunde optreedt.

Ten tweede: mensen schrijven een verbetering in hun situatie toe aan de alternatieve geneeswijze, terwijl ook zonder die therapie er verbetering was opgetreden. Het is meestal niet de geneeskunde die geneest, maar de tijd die heelt.

Een derde mogelijke verklaring is er een die de reguliere geneeskunde zich zonder meer mag aantrekken. Over het algemeen neemt een alternatieve genezer de tijd voor zijn patiënt, de tijd voor een goed gesprek, heeft hij de volle aandacht voor de klachten, en mogelijk ook meer oog voor de sociale omgeving van de patiënt"
Mijn ervaring is dat EFT helpt bij heel veel mensen. Zo veel dat je bijna kan spreken met het helpt iedereen.
Als het bijna iedereen helpt dan is het toch een wondermiddel?

Waarom ontken je dan dat het een wondermiddel is?
Een onuitgesproken voorwaarde is om met EFT aan de slag te gaan. Dus over geloof, als je niet gelooft dat het kan werken, zal je deze techniek niet proberen.
Sommigen zijn radeloos dat ze alles proberen.

En misschien is hoop nog zelfs een sterkere factor dan geloof.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 7

Re: E.F.T. emotional freedom techniques, wie heeft ervaring

Hallo Napoleon,

Over het wondermiddel.

een wondermiddel werkt op wonderbaarlijke wijze. het werkt op onverklaarbare wijze, en het werkt wonderbaarlijk snel.

EFT wordt vaak een wondermiddel beschouwd. Dat is het niet. het is feitelijk alleen samengeraapte werkzame en specifieke toegepaste kennis. Het is niet zo dat het als bij een toverstaf in 1 keer alle problemen oplost.

De kennis waaruit EFT bestaat moet systematisch en met vaardigheid worden toegepast om effect te sorteren.

Dat lijkt mogelijk niet zo bij het toepassen van EFT op iets als hoogtevrees - waarbij EFT zo'n snel effect sorteert - maar bij complexere klachten als Bloosangst is kennis van bloosangst bijv, en een zeer grondige en systematische aanpak onontbeertlijk. het kost bij bloosangst ook veel meer consulten.

het zou een wondermiddel zijn als het altijd in 5 minuten zou werken.

ik ga eens uitgebreid lezen in je linkje.

Even voor de duidelijkheid:

Als je EFT toepast op een enkelvoudige fobie merk je direct effect op de klacht, en de oplossing kan je verwachten tussen de 1 en 3 behandelingen van 90 minuten. de oplossing is een complete en duurzame oplossing. Dus compleet geen angst meer.

Zonder EFT gaat een enkelvoudige fobie niet over.

Berichten: 7

Re: E.F.T. emotional freedom techniques, wie heeft ervaring

Je schreef:
Sommigen zijn radeloos dat ze alles proberen.  

En misschien is hoop nog zelfs een sterkere factor dan geloof.
Eigenlijk zijn velen radeloos.

sommigen komen binnen en hebben alles al gedaan. Van de Riag, psychiater en psychologen, allerhande alternatieve therapeuten en vage dingen.

en dan ben ik blij als ze binnenkomen en ik kan ze van hun probleem af helpen in korte tijd.

Hoop alleen zal dat echt niet doen hoor.

Ik kan hopen dat het eten van gras me van mijn fobie af helpt wat ik wil.

het zal echt niet helpen hoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: E.F.T. emotional freedom techniques, wie heeft ervaring

Ben,

Ik bekritiseer EFT niet helemaal; ik zocht gewoon een verklaring hoe het werkt. Na veel zoeken heb ik toch de indruk dat er geen verklaring voor hande is. En zolang je er mensen mee kunt helpen heb ik niets tegen EFT.

Ik wens je dus nog veel succes :roll:

http://realisatietrainingen.nl/pb/wetenschap.html

Op deze site onderaan vond ik een mooie quote:

"Er zijn veel mensen die EFT en TFT bedreigend vinden. Er zijn ook mensen de EFT en TFT zeer onwetenschappelijk vinden. Onderstaand een paar van deze commentaren. Dit zijn niet per se wetenschappelijke onderzoeken, maar kritische artikelen. Sommige van de commentaren zijn zeer nuttig om te lezen. Jammergenoeg is de toon regelmatig onprettig, en wordt het hele gebeuren afgedaan als niet interessant, placebo of psuedowetenschap. Dat kloppen waardevol is, staat voor velen die het hebben ervaren buiten kijf. De wetenschappelijke verklaring, of de afwezigheid daarvan, daar zullen mensen over blijven praten.

Bovendien, vergeef me dat ik cijfers zoals op deze site niet kan en mag geloven als kritisch ingestelde geest:

http://realisatietrainingen.nl/pb/werktniet.html

Het is zoals een appelboer die zegt dat hij de beste en lekkerste appels heeft.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 7

Re: E.F.T. emotional freedom techniques, wie heeft ervaring

Hallo Napoleon,

Nog even:
Ten tweede: mensen schrijven een verbetering in hun situatie toe aan de alternatieve geneeswijze, terwijl ook zonder die therapie er verbetering was opgetreden. Het is meestal niet de geneeskunde die geneest, maar de tijd die heelt.
Hier heb je helemaal gelijk in. Het kan best zijn dat er door de tijd verbetering optreed. Het lastige is dat er ziektebeelden zijn waar dat niet bij gebeurt. Neem de noemer PTSD. (PTSS) Van deze traumaklachten is bekend dat tijd NIET geneest, en eigenlijk dat het met de tijd erger wordt. (ik heb daar ergens een quote over van een australische arts...)

Maar met EFT is PTSD op te lossen binnen afzienbare tijd.

En PTSD is niet goed op te lossen met CGT. (exposure, systematische desensitizatie of flooding)

Wel met EMDR.

Maar EFT werkt circa 3 x zo snel en zonder abreacties... dus...

Groeten

Berichten: 7

Re: E.F.T. emotional freedom techniques, wie heeft ervaring

Hallo Napoleon,

Ik heb even gechecked:

http://realisatietrainingen.nl/pb/werktniet.html

percentages...

Ik heb deze in het begin zo overgenomen van Gary Craig's site ( http://www.emofree.com ) en hij heeft zo gewoon klakkeloos overgenomen van Roger Callahan, de uitvinder van de TFT.

Deze percentages blijken vaak eigenlijk net als die van de appelboer.

en ...

De praktijk, na een 3 tal jaren ermee werken is dat ik genuanceerder moet zijn. maar.... ja.... ....

Bij enkelvoudige fobie of trauma is het slagingspercentage boven de 95 procent complete en blijvende oplossing in extreem korte tijd. Dit is de praktijk, maar dit kan ik niet verkopen, want niemand gelooft me.

Bij complexere sociale fobie is het slagingspercentage meer in de trant van 70 procent binnen 15 behandelingen, of 75 binnen de 20 behandelingen. Voor verdere verbetering is een groeiproces van enkele jaren nodig. Dat is geen afdoen van verantwoordelijkheid, maar een besef dat je processen niet kan forceren, hooguit babysitten/begeleiden.

voor lichamelijke klachten blijkt zo'n 50 procent psychosomatisch te zijn en direct te beinvloeden.

Hoewel het misschien ongeloofwaardig voor jou klinkt, heb ik een volle praktijk (terwijl het niet vergoed wordt) door de mond op mond reclame.

De enige reden dat het percentage niet op 100 procent staat is dat er mensen zijn die niet kunen voelen ed.

Je schrijf over HOE EFT werkt.... die vraag...

De eerste vraag voor onderzoek is OF het werkt..... later pas hoe.

Het onderzoek van Wells.... in het BMJ, gaat daarover. http://realisatietrainingen.nl/pb/artikele...iaresearcht.pdf heb je dat bekeken?

Groeten

Ben

Reageer