Springen naar inhoud

Dipoolmoment

• Log in om te kunnen reageren

nongjang

nongjang

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2005 - 20:21

Wat houd juist een dipoolmoment in ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 januari 2005 - 20:24

Een dipoolmoment geeft de grootte en richting van (gedeeltelijke) ladingsscheiding in een molecuul aan (een pijl van van δ+ naar δ-).
De grootte van het dipoolmoment wordt aangegeven in Debije (D). Deze eenheid is vernoemd naar een nederlands chemicus.

nongjang

nongjang

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2005 - 20:33

• Dispersiekrachten onstaan tussen apolaire moelculen die geen dipoolmoment hebben.Ze hebben dus een ge´nduceert dipoomoment.
    De vraag die er bij staat is hoe trekken deze elkaar dan aan ?
    -->e blijven netjes op hun plaats, bij de minste beweging zal er een fractie van een seconde een reactie zijn en een fractie van een seconde later zal de toestand zich weer herstellen, dit komt door de bewegelijk heid van de e- .
    alpha is gelijk een de (polariseerbaarheid van molecule / de verschuifbaarheid van e-)
    Vraag : ik snap niet goed eerst zeggen ze dat e- netjes op hun plaats zitten en dan gaan ze toch kunnen bewegen ?
  • Apolair en polair kan je aan de hand van delta EN zien denk ik; vanwaar haal ik de EN waardes ? uit een tabel ? of bereken ik deze?
    kan ik het ook gewoon aan de structuur van een molecule zien ?
Beryllium: zoals je ziet heb ik wat vragen die allemaal over dipolen gaan bij elkaar gezet. Dat scheelt in het aantal topics dat je kort na elkaar opent.

Veranderd door Beryllium, 16 januari 2005 - 21:53

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2005 - 13:14

Volgens mij blijven de elektronen niet netjes op hun plaats, maar worden ze aangetrokken door een atoom, met andere woorden, de elektronen wolk wordt in het molecuul vervormd, waardoor een elektron een meer waarschijnlijke positie krijgt op een andere plaats, dus veroorzaakt een delta-min in de buurt van het atoom dat de elektronen aantrekt.

EN waardes staan in boeken en tabellen, dus waarschijnlijk ook gewoon op internet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures