[scheikunde] Concetratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[scheikunde] Concetratie

tussen dit soort haken [ ] hoor ik de concentratie in te geven maar wat houdt dit juist in

stle 3g H2O

Berichten: 30

Re: [scheikunde] Concetratie

dat hangt ervan af in welke eenheid je zit.

meestal wordt tussen zo'n haken mol per liter bedoelt. De SI-eenheid is als ik mij niet vergis mol per kubieke meter

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] Concetratie

Concentratie is mol per Liter

[1,0 x 10-2] betekent dus 0.01 mol/L

Naar mijn mening :D per kubieke meter is wel erg groot
stle 3g H2O
????
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 30

Re: [scheikunde] Concetratie

ja idd wij gebruiken idd veel meer mol per L maar dacht toch da de SI-eenheid mol per kubieke meter was maar soit is nie zo belangrijk als ge maar weet wa ge zelf dermee bedoelt he.

Heb het trouwens net nog effe opgezocht en SI-eenheid voor molaire concentratie is idd mol per kubieke meter (bron www.autoworks.nl)
Mol/meter tot de derde macht eenheid concentratie

Mol/meter tot de derde macht (mol/m3) is de SI-eenheid van molaire concentratie.

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] Concetratie

Maar als je alle eenheden in mol per liter houd kan er niks fout gaan (wel overal gelijke eenheden houden dus Afbeelding )

Mol per liter wordt vaker gebruikt omdat die wat reeëler is. :D
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Concetratie

't Is maar wat je reëel vindt natuurlijk... waarom zou 1000 mol/m3 minder reëel zijn dan 1 mol/L? Het is toch hetzelfde?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] Concetratie

Ok dat is ook reeël, maar getallen die op middelbare scholen meer voor komen zijn toch met liters. Bij ons is nog geen enkele proef gedaan met kubieke meters, ze vinden liters zelfs veel :D

Liters komen dus gewoon vaker voor, ben je echter met chemische processen in fabrieken tegen dan is de SI aan te bevelen met zijn mol/m3
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Concetratie

Bij ons is nog geen enkele proef gedaan met kubieke meters, ze vinden liters zelfs veel 
tja...ik meet met atomol per nanoliter....komt allemaal op het zelfde neer. Een maat voor de concentratie.

Liter is geen SI eenheid. De inhoud is in m3 volgens SI. Daarom klopt het in SI is het mol per m3

Berichten: 159

Re: [scheikunde] Concetratie

[1,0 x 10-2] betekent dus 0.01 mol/L
Zo wordt dat dus niet geschreven!!! Tussen de haken komt de opgeloste stof, en geen waarde. Je kunt dus schrijven:
de keukenzoutconcentratie is 1 mol/L
maar dat kan ook korter :
[NaCl] = 1 mol/L
Bij een getalwaarde van een grootheid hoort altijd een eenheid (tenzij het een eenheidsloze grootheid betreft). Als je immers zegt: "de temperatuur heeft een waarde van 25", dan kan dat 25°C zijn, maar net zo goed 25°F of 25 K. Als de eenheid erbij staat, kan er ook geen discussie over bestaan of de SI-eenheid gebruikt wordt of niet.

Reageer