Springen naar inhoud

ei en zilver

• Log in om te kunnen reageren

Toxic Dude

Toxic Dude

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2005 - 13:20

waarom mag je een gekookt ei niet met een zilvere lepel eten?
:D

Veranderd door Toxic Dude, 17 januari 2005 - 13:20

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2005 - 13:26

Eet een gekookt ei altijd met een plastic lepel
Deze regel zou beter kunnen luiden: eet nooit een gekookt ei met een zilveren lepel. Het zilver gaat namelijk met het eigeel een chemische reactie aan (zwavelwaterstof), die de smaak van het ei verpest. Bovendien wordt een zilveren lepel zwart van kleur door het zilversulfide dat ontstaat. Eet u uw eitje echter met bestek dat van chroommangaan is gemaakt, dan kan u niets gebeuren.

Bron:
Nieuw lexicon van hardnekkige misverstanden
Kramer, W., Trenkler, G.

MvG Ron

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2005 - 14:53

Grappig nooit geweten. Wat voor smaak heeft je ei dan als je met een zilveren lepel eet? :D ??? Geplaatste afbeelding ???
Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2005 - 16:28

tja...daar is maar een manier voor om het te weten te komen....succes Jurn..laat je het ons wel even weten? :D

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2005 - 17:56

Nee bedankt ik wil nog wat langer mee :D , maar ik zal het eens aan mijn vader vragen die werkt op een horeca school Geplaatste afbeelding
Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2005 - 18:36

Ik heb het aan hem gevraagd en hij zegt dat het naar Zwavel zal smaken en zwavel is nou niet bepaald gezond :D (zelfs giftig Geplaatste afbeelding ).

Dus eet je eitje gewoon met staal of iets dergelijks :P
Jurn [WSF - Technicus]

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 januari 2005 - 19:14

In de eerste reactie stond "zwavelwaterstof", dat is H2S. Dit is een giftig gas dat bekend staat onder de naam 'rotte eierenlucht' en wel wordt gebruikt om stinkbommetjes te maken.

Eet smakelijk

Dodo_CF

Dodo_CF

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2005 - 19:23

wij hebben gelukkig geen zilveren messen , vorken en lepels :D

Matt

Matt

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2005 - 14:24

niet bepaald gezond

Nee bedankt ik wil nog wat langer mee

Regelmatig heb ik een eitje met een zilveren lepeltje gegeten als ik ff geen andere kon vinden. En inderdaad proef je net iets meer "zwavelachtigs" dan zonder zilveren lepel. Maar ik zou de meeste reacties graag in dit boekje terugvinden:

Nieuw lexicon van hardnekkige misverstanden

Al eens uitgerekend hoeveel mol aan H2S je ongeveer binnenrkijgt???? :D

mazzel, matt

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 januari 2005 - 14:47

Al eens uitgerekend hoeveel mol aan H2S je ongeveer binnenrkijgt???? :P

heb je teveel tijd of zo, ik niet namelijk :D
Jurn [WSF - Technicus]

Matt

Matt

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2005 - 09:57

Nee, maar ik kan met een redelijke zekerheid schatten dat het niet al teveel zal zijn. Geplaatste afbeelding
Reacties dat het dus heeeeeel ongezond is vind ik wat overdreven. Zeker gezien het feit dat we op een chemieforum zitten en als er ergens mensen te vinden zijn die zouden moeten weten dat toxisch een relatief begrip is (want: dosisafhankelijk) dan is het toch hier. :D

mazzel, matt

Pruts0r

Pruts0r

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2005 - 11:02

Tuurlijk is dat bijna niets, en waarschijnlijk valt de smaak ook wel mee. Ik denk dan ook, mede omdat deze 'regel' al een flinke tijd bestaat, dat het vooral angstige huisvrouwen zijn geweest die dit chemisch weetje hebben verspreid, en niet zozeer de wetenschap. Zij zagen hun zilverwaar verkleuren en wilden weten waarom, is mijn gok...

Tom_CF

Tom_CF

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2005 - 03:09

Er zijn twee dingen die (misschien) waar zijn:
1. Zilver + zwavel in eiwitten -> zwavelwaterstof
2. Zwavelwaterstof is zeer giftig, ongeveer zo giftig als blauwzuurgas

Van regel 2 weet ik dat hij waar is. Er bestaat echter een derde regel:

3. Zwavelwaterstof ruikt men als mens al in ontzettend lage concentraties, zelfs lager dan elke andere stof

Wij hebben in het anorganische practicum veel met sulfiden gewerkt en het stonk altijd enigszins naar zwavelwaterstof in het laboratorium. Toch was dat geen probleem, omdat de concentratie toch nog zo laag was dat het niet gevaarlijk was.

Mijn conclusie: misschien veroorzaakt het eten van een ei met een zilveren lepel een onaangename smaak, maar het zal niet zo snel giftig zijn.

miletto

miletto

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2005 - 13:43

H2S(g) komt ook vrij als je bloemkool kookt. Geplaatste afbeelding
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."

- Philip K. Dick

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2005 - 14:14

bedoel je niet boerenkool? (dat groene en niet dat witte) want dat stink meer.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures