Si RNA

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Si RNA

Hallo allemaal,

Kan iemand me uitleggen wat kortweg het principe van Si-RNA is?

Groetjes Uil

Berichten: 337

Re: Si RNA

Kortweg: met virussen wordt siRNA in de cel gebracht, complementaire stukken van het siRNA hybridiseren aan het mRNA, gevolg: geen expressie van het gen (het transcript wordt dan namelijk afgebroken door een endogeen enzym) Dit proces wordt gene silencing of knockdown genoemd...

Berichten: 3

Re: Si RNA

Bedankt !

Berichten: 3

Re: Si RNA

Hoi,

Ik ben nu bezig transfecteren met si-RNA, maar snap eigelijk niet geheel hoe dat theoretisch in elkaar steekt. Ik heb op internet gezoch maar kon het niet echt duidelijk vinden. Verder moet ik ook cellijnen infecteren met een retroviraal virus. Ook daar snap ik niet geheel hoe dat in zijn werk gaat. Heeft iemand hier meer verstand van??

Groetjes Uil

Jorim: Even samengevoegd, is wel een hele directe vervolgvraag.

Berichten: 2

Re: Si RNA

Het transfecteren van siRNA kan ook met een middel dat heet SAINT, dat is een kationisch lipide, die pakt het siRNA in. EN brengt het dan de cel in. En in de kern van de cel wordt het vrijgelaten en kan het siRNA zijn werk doen.

Ook kan het zijn dat die dingen worden ingebracht met een virus.

Alleen zit dat iets ingewikkelder in elkaar dan met SAINT.

Ik hoop dat dit een beetje is wat je weten wilt.

:) :)

Berichten: 20

Re: Si RNA

Om min of meer bij dit onderwerp aan te sluiten: weet iemand wat het verschil is/ de verschillen zijn tussen micro-RNA's en si-RNA's (small interference RNA's)?

Ik weet dat micro-RNA's van nature in eukaryoten voorkomen en een rol spelen bij de controle van de hoeveelheid eiwit in de cel en dat ze mRNA's 'afschermen'. Maar dit doen si-RNA's toch ook? Ik hoop dat iemand antwoord heeft..
Don't be smart, just be yourself.

Berichten: 62

Re: Si RNA

Grote edit: ik heb het even nagezocht... (hier stond eerst iets wat wel klopte, maar een vaag verhaal was..)

Micro-RNA's zijn stukjes enkelstrengs RNA complementair aan een specifiek mRNA. Dit bindt aan mekaar, en er kan dus geen transcriptie plaatsvinden.

siRNA, of RNAi (RNA interference) werkt anders. RNAi is dubbelstrengs (dsRNA) na transcriptie omdat het uit een sense-antisense DNA gelezen wordt, waardoor er een 'hairpin'-structuur ontstaat.

Dit dsRNA wordt herkent door een enzym DICER, wat het aan kleinere stukken knipt en gelijk ook enkelstrengs maakt (ssRNA). Dit ssRNA wordt 'gepakt' door het 'RNA-induced-silencing-comples (RISC), geleidt naar een stuk complementair mRNA, en vervolgens wordt dit dsRNA wat onstaan is geknipt door RISC.

Bij dsRNA wat langer is dan een basenpaar of 30, vindt er echter ook nog wat anders plaats: RNAase-L wordt via via geactiveerd, en dat is een non-specifiek RNAase, waardoor er non-specifieke silencing plaatsvindt.

Verder wordt een 'translation initiation factor' uit werking genomen door indirecte 'phosphorilation', waardoor non-specifiek transcriptie wordt voorkomen.

Dit laatste is vooral een verdediging tegen virussen.

Gideon, siRNA is een mechanisme wat ook 'van nature' voorkomt in organismen, als regulatie middel, of zelfs als anti-pathogeen wapen in planten...

Reageer