Springen naar inhoud

oxidatielaag op koper

• Log in om te kunnen reageren

Nale

Nale

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2005 - 20:08

Op mijn vraag van vorige keer (november 2004) heb ik enkele bruikbare tips gekregen, waarvoor dank.

Mijn volgende vraag gaat opnieuw over het gebruikte 10% methanol-water mengsel.
Wij gebruiken dit mengsel om de oxidelaag van warmgeperste Cu-delen te halen. Echter zorgt de combinatie van dit mengsel samen met de temperatuurverhoging (tot 50įC, ondanks de koeling) dat er dampen vrijkomen die niet zo aangenaam zijn voor de arbeiders die er zo'n 8 uur in de buurt staan.

Hier komt de vraag: zijn er andere opties qua mengsels om er voor te zorgen dat de zwarte oxide-laag van de Cu-stukken afkomt?

Alweer bedankt voor de komende reacties!
Nale

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2005 - 20:16

de gassen zijn waarschijnlijk methanol dampen, en die zijn inderdaad ver van gezond, als oplossen met methiel alcohol lukt, zal het ook wel lukken met ethielalcohol=ethanol=drinkbare alcohol, door de alcohol zullen ze wel een beetje dronken worden. ether kan je ook gebruiken
in natriumhydroxide kun je ook de oxidelaag oplossen, bij Al(OH)3 lukt dit alvast, maar dat is bijtend en ook minder practisch dus
als ik fout ben gelieve me te verbeteren

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2005 - 22:47

Ether lijkt me niet verstandig. Ethers zijn super vluchtig, en de uitwerking van ether is algemeen bekend. Heb je niet de mogelijkheid om het wat af te schermen, of een afzuiging te plaatsen? Om de koperoxide te verwijderen, zul je altijd met iets rottigs aan de gang moeten.

NaOH zoals hier boven beschreven is volgens mij ook een goede oplossig. Niet te geconcentreerd gaan, en dan gewoon wat meer inwerk tijd geven. Wanneer hier gewoon zorgvuldig mee omgesprongen wordt vallen de risico`s wel mee.

Na zoeken op google:
- azijnzuur
- fosforzuur
- Ammoniumcarbonaat
- citroenzuur
- Natriumcarbonaat <--- huishoudsoda

Verder heb ik wel eens koper gepoetst met brasso, maar dit zal wel niet de bedoeling zijn, maar zet het er toch maar ff bij.

Veranderd door Napoleon1981, 17 januari 2005 - 22:58

Nale

Nale

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2005 - 19:26

De mogelijkheden om een afzuiging of afscherming te plaatsen is zo goed als onbestaand. De Cu-onderdelen worden warmgeperst uit volle staafdelen nadat ze in een oven werden verhit.
Door deze hoge temperaturen ontstaat ook deze zwarte oxidelaag op de Cu-stukken, indien deze laag niet onmiddelijk wordt verwijderd (momenteel gebeurt dit dus door ze in een 10%methanol-water-oplossing te laten vallen), blijft een deel van de laag vastgehecht zitten op de stukken en krijgen we die in een later stadium er niet af en zijn deze stukken onbruikbaar.
Het is dus heel belangrijk dat de oxidelaag er onmiddelijk en ook volledig af gaat.

Ik ga alleszins een aantal van de genoemde producten trachten uit te proberen. Bedankt voor de tips en indien er nog meer ideeen zijn: altijd welkom.

Nale

Nale

Nale

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2005 - 18:11

Effe een up-date:

Ondertussen hebben we de volgens ons minst schadelijke stoffen uitgeprobeerd:

Huishoudsoda: gaf geen resultaat, ook niet bij hoge concentratie.
Ethanol: Was qua werking (verwijderen oxidelaag op Cu) minder goed en deze gaf een enorm onaagename geur (gedenatureerde ethanol!)

De rest van het lijstje is natuurlijk al wat minder onschadelijk of ongevaarlijk, maar we geven de hoop nog niet op. Verdere suggesties zijn welkom.

Ik post straks ook nog een bijkomende vraag over ditzelfde, vooral bedoeld voor de Cu-deskundigen, of dergelijke!

Bedankt,
Nale

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures