Vmax en Km

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 16

Vmax en Km

Hey zou iemand mij de begrippen Vmax en Km kunnen uitleggen? Hoe kan je deze bepalen?

Weet er iemand ook de molecuul massa van natriumfosfaat ? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Vmax en Km

V, VMAX omzettingssnelheid, respectievelijk maximale omzettingssnelheid van het enzym (katal=mol/s)

KM Michaelis-constante; de substraatconcentratie waar V = ½*VMAX (mM)

meer informatie

MvG Ron

Berichten: 1.122

Re: Vmax en Km

hallo,

Deze begrippen hebben te maken met de enzym kinetiek.

Samen vormen ze de "Michaelis-Menten"vergelijking.

De snelheid en kinetiek van een enzymatische reactie hangt af van de substraat concentratie.

Als je de enzym concentratie constant houdt en je zet in een grafiek de reactiesnelheid uit tegen de substraat concentratie. Dan krijg je een grafiek met een verticale asymptoot. Hierin is het eerste stuk van de grafiek lineair(eerste orde kinetiek) hierin hangt de reactiesnelheid af van de substraat concentratie. Het tweede stuk is een nulde orde kinetiek waarin de snelheid NIET afhangt van de substraat concentatie(daar zit dus ook de asymptoot)

Dan: met een oneindig grote substraat concentratie (daarom is het dus ook een asymptotische functie) loopt de reactie met de maximale snelheid, geschreven als: Vmax

The Km is de substraat concentratie bij de halve maximale reactiesnelheid. (Vmax/2)

Dan de "Michaelis-Menten"vergelijking:

V = (Vmax*)/(Km + )

waarin de substraat concentratie

en V de snelheid van de produkt formatie

Hopelijk weet je hiermee genoeg en is het ook duidelijk.

Als ik onwaarheden vertel dan hoor ik het graag.

Berichten: 16

Re: Vmax en Km

HEEEEEEEL ERG BEDANKT HIER HEB IK VEEL AAN !

tHX :D

Berichten: 16

Re: Vmax en Km

HEB NOG EEN KLEIN VRAAGJE HEB NAMELIJK EEN EXPERIMENT UITGEVOERD MET 0.1 m NATRIUMFOSFAATBUFFER

10 mM DOPA

HIERBIJ HEB IK DUS ALLEEN DE ACTIVITEIT BEPAALT. IK HEB NAMELIJK GEEN PLOT VAN EEN GRAFIEK!!!

HOE KAN IK DAN ALSNOG DE Vmax en Km bepalen. Verder heb ik wel het aantal units, units/ml berekend.

Weten jullie ook hoe ik de specifieke activiteit moet bereken?

DE FORMULE IS AKTIVITEIT=UNITS/MG

MAAR WAT MOET ER PRECIES WORDEN INGEVULD IN DE FORMULE :D

Berichten: 39

Re: Vmax en Km

Je zult de reactiesnelheid moeten bepalen bij verschillende substraatconcentraties. Zoals je uit de Michealis_menten formule al kunt halen moet je een grafiek hebben van snelheid vs. susbstraatconcentratie. Dus als je 1 experiment hebt gedaan heb je dus 1 punt op die lijn bepaald. Dat is helaas niet voldoende om Vmax en Km te bepalen.

Wat je ook kunt doen is de enzymconcentratie varieren (een Unit is tenslotte de hoeveelheid substraat die per seconde kan worden omgezet).

mazzel, matt

Berichten: 1

Re: Vmax en Km

Kan iemand mij misschien een vraag geven met betrekking tot Michaelis-Menten? Ik wil even chekken of ik 't nou begrijp.. Ik geloof het niet namelijk :D Alvast bedankt!

Berichten: 266

Re: Vmax en Km

(mmol/L)..........V[(mmol/L)min-1]

..................geen inhibitor.......inhibitor

1.25.................1.72.................0.98

1.67.................2.04.................1.17

2.50.................2.63.................1.47

5.00.................3.33.................1.96

10.00...............4.17.................2.38

vraag a)welke inhibitor is betrokken (competitief of niet-competitief)

b)bepaal Vmax en Km in aanwezigheid en afwezigheid van de inhibitor

oplossing

a)nietcompetitief

b)zonder inhibitor Km=2.5mmol/L Vmax=5.0 (mmol/L)min-1

...met......................= 2.5......................3.0

Berichten: 152

Re: Vmax en Km

Deze vraag is misschien al heel erg lang geleden gesteld maar toch heb ik er nog een vraagje over: hoe kom je aan die waarden voor Vmax en Km? Als ik deze vraag zou moeten oplossen, zou ik gewoon op excel een grafiekje maken van v in functie van . via limietberekening kan je dan Vmax bepalen en uit Vmax kan je dan Km halen. Maar ik heb het gevoel dat jullie dit op een veel eenvoudigere manier kunnen ( en ik zou toch maar knoeien met die limietberekening want voor mij is dit al een tijdje geleden).

En waarom is die inhibitor niet-competitief? is dat omdat Km niet verandert bij toevoeging van een inhibitor?

Alvast bedankt!

Groetjes

Stef.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Vmax en Km

Hallo Sarickx, als je een vraag hebt kun je deze beter zelf aanmaken bij enzymkinetiek. Zo krijgt je vraag de volle aandacht en kom je sneller tot een goed antwoord. Maar ik zag dat je dat al had gedaan. :)

mvG Ron

Berichten: 704

Re: Vmax en Km

om snel te zien of een remmer competitief of niet-competitief is, is een Lineweaver-Burk-plot aan te raden. Deze volgt uit de Michaelis-Menten-vergelijking:

V = Vmax * / ( + KM

plot nu 1/ tegen 1/V om te krijgen:

V * ( + KM) = VMax *

--> V + VKM = VMax

deel nu beide kanten door :

--> V + VKM/ = VMax

--> V ( 1 + VKM/) = VMax

--> VMax * 1/V = 1 + KM * 1/[S]

--> 1/V = 1/VMax + Km/VMax * 1/[S]

Uit deze plot ontstaat dus een rechte met:

1) snijpunt met de y-as = 1/VMax

2) snijpunt met de x-as : KM/VMax * 1/[S] = -1/VMax

--> 1/[S] = -1/VMax * VMax/KM

--> 1/[S] = -1/KM

3) hellingsgetal = KM/VMax

Is de remmer nu competitief, dan betekent dat dus dat KM groter wordt en dus de waarde -1/KM wordt kleiner, dus een verschuiving van het snijpunt met de x-as naar de y-as betekent dat je te maken hebt met een competitieve remmer.

Is de remmer niet-competitief, dan geldt dat VMax kleiner wordt en dus de waarde 1/VMax groter. Dus een stijging in de y-waarde van het snijpunt met de y-as vertelt je dat je te maken hebt met een niet-competitieve remmer.

Berichten: 152

Re: Vmax en Km

Heel erg bedankt voor de hulp. Dit is inderdaad de manier die ik zocht om het probleem op te lossen. Ik wist ergens dat het grafisch kon, maar met michealis menten zelf leek het me iets te moeilijk!!!

groetjes

stef.

Berichten: 704

Re: Vmax en Km

er zijn er nog 2 waarbij je een rechte krijgt: het Hanes-plot en de Eadie-Hofstee-plot. Het Hanse-plot zet /V uit tegen en de Eadie-Hofstee-plot zet V uit tegen V/. De formules kun je zelf afleiden uit de Michaelis-Menten vergelijking.

Reageer