Geen 4e jaars stage meer?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 485

Geen 4e jaars stage meer?

Op onze HLO zijn ze van plan om de 4e jaars stage af te schaffen. Hoe de invulling dan wel wordt is mij nog niet geheel duidelijk. Maar wat denken jullie dat dit voor gevolgen heeft?

Voor zowel de opleiding, de student als voor de bedrijven.....

Berichten: 30

Re: Geen 4e jaars stage meer?

Weet nu wel nie juist wat 4e HLO is (welke leeftijd) Maar bij ons in België zijn er bij mijn weten (aan de universiteit Gent toch zeker) geen stages voor de scheikunde en dat is al vrij lang zo dus volgens mij heeft dat niet echt invloed.

Zolang da ge de practica hebt gehad en zo is da in orde. Als ge later in een bedrijf terecht komt moeten ze u toch nog terug een opleiding geven over de toestellen die men effectief daar gebruikt en zo.

Berichten: 2.399

Re: Geen 4e jaars stage meer?

Compleet belachelijk. Je komt toch ook van het HLO in Alkmaar? Dan heb je alleen een verotte AAS, GC en een druppelende kwik elektrode gezien voor je het bedrijfsleven in moet.

Berichten: 485

Re: Geen 4e jaars stage meer?

Ja en zélfs die zijn de deur uit :D

Berichten: 1.153

Re: Geen 4e jaars stage meer?

jantine,

hebben jullie dan wel enige werkervaring als j bent afgestudeerd? Ik (heb ook al eens eerder vermeld dacht ik) heb zeer slechte ervaring met de kennis van sommige HLO studenten.

Ik hoop de de hogeschool Alkmaar hun plannen nog herzien!

Berichten: 1.122

Re: Geen 4e jaars stage meer?

Als je geen stage hebt gedaan dan betekent dat dat je 0% werkervaring hebt en bovendien ok nooit een fatsoenlijk onderzoek hebt afgerond. Laat staan geleerd hebt hoe je een écht onderzoek moet opstellen en afronden. Alles bij elkaar betekent dat je totaal niet aantrekkelijk bent voor een chemisch bedrijf.

Voor mij was de afstudeerstage van het HLO (ook in Alkmaar) het grootste leermoment van de hele opleiding!

Als dat wordt afgeschaft en gaat er naar mijn idee echt iets goed mis.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Geen 4e jaars stage meer?

Ik hoop de de hogeschool Alkmaar hun plannen nog herzien!
:D Doen ze vast niet, langzaam komt de chemie opleiding in Alkmaar op een beschermde diersoorten lijst. Die opleiding daar wordt zo verpest dat hij over een aantal jaren wel helemaal weg is.

Berichten: 1.153

Re: Geen 4e jaars stage meer?

kan je niet dit topic uitprinten en aan het bestuur van de hogeschool (of opleidingscomissie) geven? dan kunnen ze zelf lezen hoe de chemische wereld ervan denkt?

Berichten: 485

Re: Geen 4e jaars stage meer?

Gelukkig zijn wij van de oude lichting. Er komt nog één lichting die een eindejaarsstage gaat doen. Daarna.... Afbeelding

Erger nog ze hebben alle practica lokalen gesloten. De praktijk moet voortaan bij bedrijven gedaan worden. Ja die zien de studenten al aankomen. 2e jaars kneuzen die nog niks kunnen even aan hun heilige HPLC-tje... :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Geen 4e jaars stage meer?

Dat is niet alleen in alkmaar zo de hoge school drenthe kent het zelfde probleem doordat er teweinig inkomsten uit deze studie komt hebben ze besloten de laboratoria's te sluiten en dat alle studenten moeten werken op een MLO lab in de buurt. Het heeft voornamelijk met geld en toestroom aan studenten te maken en aan beide zijn ze in gebrek!!

MvG Ron

Berichten: 159

Re: Geen 4e jaars stage meer?

een druppelende kwik elektrode
Ik hoop dat dat een insider-grap was. :D

Berichten: 1.153

Re: Geen 4e jaars stage meer?

nee Tom een druppelende kwik electrode is een echte bestaande analytische detectie methode. Google maar eens :D

Ron: bij Drente hebben zee een "tussen" oplossing. De studenten kunnen hun practica lopen bij de MLO (wat slim is om kosten te besparen). In Alkmaar wilt men gewoon alle practica zalen sluiten, zover ik begrepen had. Houdt Drente wel de stage? of wordt ook dat afgeschraft?

Maar het probleem van te weinig studenten loopt al heel lang. toen ik in 95 begon in Etten-leur op de HLO bestond mijn klas uit 3 man. Dan zijn de kosten echt te hoog. Er werd toen gezocht naar sponsers voor de opleiding. Bijvoorbeeld een bedrijf die GC's leverd etc. Dit mocht niet van de overheid omdat het bedrijfsleven te veel invloed kreeg op het onderwijs. Een van de gevolgen hiervan is dat de hogeschool van Amsterdam toen zijn HLO sloot.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Geen 4e jaars stage meer?

een druppelende kwik elektrode
Ik hoop dat dat een insider-grap was. :D
Misschien zegt polarografie (bedacht door nobelprijswinnaar Jaroslav Heyrovský) je iets meer? Het is een techniek die ruim 30 jaar geleden in de ban is geraakt door de opkomst van ICP. Ik houd mij er op mijn stage momenteel mee bezig (al sinds september) en dan begrijp je wel waarom iemand ICP heeft bedacht :P het is niet de meest prettige methode, maar nooit zo erg als op school.

Stel je een statief voor met op het hoogte punt een glazen vaatje met kwik (100 mL ofzo) niet geheel afgesloten, want dan 'loopt' je kwik niet en een meetvaatje (ook niet geheel afgesloten) waar een electrode in hangt waar steeds een nieuw druppeltje kwik wordt gevormd, naja lekker veilig NOT...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Geen 4e jaars stage meer?

Ron: bij Drente hebben zee een "tussen" oplossing. De studenten kunnen hun practica lopen bij de MLO (wat slim is om kosten te besparen). In Alkmaar wilt men gewoon alle practica zalen sluiten, zover ik begrepen had. Houdt Drente wel de stage? of wordt ook dat afgeschraft?
Voor zo ver ik weet als student aan de hoge school blijft het bestaande programma intact. Dat wil zeggen een jaar lang stage en afstuderen in het 4de jaar. Tevens is de hoge school drenthe ook hoog aangeschreven. Het niveau is behoorlijk hoog.

MvG Ron

Berichten: 1.153

Re: Geen 4e jaars stage meer?

Ik heb geen ervaring met mensen van hogeschool Drente. Als AIO op de VU en medewerker van TNO in Rijswijk komen weinig studenten uit het oosten bij ons stage lopen. Dus ik kan niet zeggen of de opleiding hoog aangeschreven staat. Maar het is goed om te horen dat er toch nog voldoende practisch onderwijs wordt gegeven op de hogeschool in Drente.

groet

JC

Reageer