Springen naar inhoud

Waarom RT-PCR (-) en EIA (+)?

• Log in om te kunnen reageren

Kevin_CF

Kevin_CF

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2005 - 15:44

Hey mensen,

Ik zit met een klein probleempje.

Ik zit in het 4e jaar MLO microbiologisch, en loop nu stage bij een groot medisch lab in Monchengladbach.

Mijn stageopdracht was een vergelijking maken tussen 2 tests om Norwalk-like virussen (NLV's) te detecteren, 1 via een ELISA, en 1 via RT-PCR.

Nou waren van de 193 geteste monsters er 21 EIA(+), maar van die 21 waren er maar 12 RT-PCR (+).

Verder waren er 161 monsters EIA(-), en van die 161 waren er weer 11 (+) bij RT-PCR.

Dat laatste kan volgens mij komen doordat de monsters te oud waren toen ze ingezet werden in de ELISA, of doordat ze bij RT-PCR continu primers gebruiken die overeenkomen met de op dat moment meest voorkomende serotypen NLV's, terwijl de ELISA gebruikt maakt van 1 soort coating, die niet veranderd.

Maar waarom er zoveel monsters waren die EIA(+) waren en gelijktijdig RT-PCR (-) weet ik niet.

Kan dit te maken hebben met de gevoeligheid van de beide testen, of komt het door iets anders?

Alvast bedankt & greetz,

Kevin

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2005 - 16:30

Als eerste zou ik het mechanisme van beide testen onder de loep nemen. Werken beide testen op dezelfde eigenschap van je virus?

Als tweede mijn ervaring met de ELISA methode is niet super. De herhaalbaarheid laat nog al wel eens wat te wensen over. Heb je onderzoek gedaan naar de afwijkingen in je methode?

Als derde
De detectie limieten zouden ook een rol kunnen spelen. Wanneer 1 methode veel gevoeliger is als de andere, zou dit ook je antwoord kunnen verklaren.

Leon

Kevin_CF

Kevin_CF

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2005 - 16:48

Beide testen werken inderdaad met andere eigenschappen, met RT-PCR zoek je naar viruspartikels zelf, terwijl je bij een ELISA zoekt naar virus antigenen.

Dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn voor mijn probleem, mits virus antigenen langer in feces aantoonbaar zijn dan viruspartikels zelf. Ik weet dat het virus zelf nog na 7 tot 10 dagen na het verdwijnen van de ziektebeelden aantoonbaar is. Wellicht is dit voor de virus antigenen langer.

Het probleem van herhaalbaarheid is opgelost, alle ELISA testen zijn via een Dynex DSX systeem gelopen, wat volautomatisch ELISA's inzet en afleest.

Maar dit is in ieder geval al heel wat meer als wat ik had....thnx :P

Owja, meer reacties altijd welkom!!! :D

Greetz, Kevin

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures