[Natuurkunde] Wat is precies licht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

[Natuurkunde] Wat is precies licht

licht is een elektromagnetische golf

maar wat is dan een elektromagnetische golf?

elecktrische en magnetichsche velden trillen op het licht ofzo

ik snap het niet zo goed. kdenk niet dat hetgene dat ik zei juist is over de elektromagnetische golf.

kan er mij iemand mij het een beetje duidelijker maken war een elektromagnetische golf is?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Natuurkunde] Wat is precies licht

Een electromagnetische golf is een golf waarin op de ene richting een electrische golf trilt en 90 graden gedraait een magnetische golf. Op het moment dat de electrische golf weer richting het nulpunt aan het trillen is, neemt de magnetische golf toe. Er is dus een fase verschil. Alle energie die uit de electrische golf gaat, komt er bij de magnetische bij en visa versa. Deze golf is het licht. Licht bestaat dus uit een electromagnetische golf. Zonder de golf is er geen licht. Zodra de golf binnen komt in onze ogen, registreren onze hersenen dat als licht.

Een plaatje uit de Wikipedia:

Afbeelding

En hier het artikel waar het uitkomt en waar je meer kan lezen hierover:

http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_wave
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: [Natuurkunde] Wat is precies licht

Bedankt!

Maar ik blijf het toch nog ingewikkeld vinden hoor. Ik maak dus een werkstuk over het licht en moet dat dan gaan vertellen voor de klas. Maar ik denk niet dat ik kan uitleggen wat een elektromagnetsich golf is. Kan er niemand het iets eenvoudiger uitleggen zodat iedereen in de klas direct weet wat het is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Natuurkunde] Wat is precies licht

Welke opleiding, welk niveau?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Natuurkunde] Wat is precies licht

Kunt ge het uitleggen zodat iedereen het verstaat dat een beetje van fysica kent enzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Natuurkunde] Wat is precies licht

ja, zo makkelijk licht het helaas niet. Als je heet plaatje goed bekijkt is het mischien niet zo lastig.

Een electromagnetischgolf is een golf een elextrische amplitude en loodrechtdaarop een magnetische amplitude. (zo als in het plaatje)

en loodrecht op die 2 amplitudes staat de bewegingrichting (lijkt op lorentzkracht)

Maar zoals jan en zegt. Welke niveau doe je?

Want ik heb nog nooit op school er iets aan gehad dat licht een electromagnetischegolf pakketje (licht bestaat uit fotonen, die een duaal karakter heeft zowel een electromagnetischeGOLF als gewoon een deeltje. maar dit is vaak dus niet belangrijk.

Het hang zeer af welk niveau je doe, anders is het misschien interrestanter om over het gedrag van licht te praten zo als met lenzen en brekingsindex, of bijzonde verschijnselen

Re: [Natuurkunde] Wat is precies licht

Ik denk dat ik het begin te snappen.

Dus een elektromagnetische golf is dus een golf van het elektrisch veld en een golf van het magnetisch veld die zich loodrecht op de voortplantingsrichting voortplanten.

Is dat nu juist of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Natuurkunde] Wat is precies licht

ja ,maar vergeet niet dat licht niet alleen een golf is, maar ook een deeltje (net als een electron een deeltje is) er herinner me een JAVA applet, deze heb ik weer gevonden kijk hier eens.

http://www.walter-fendt.de/ph11nl/emwave_nl.htm

maar wat is het niveau?

Re: [Natuurkunde] Wat is precies licht

Het 6de middelbaar

maar wat bedoelt ge juist met dat het ook een deeltje is?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Natuurkunde] Wat is precies licht

kijk, licht (alle materie eigenlijk) vertoont een duaal karakter.

Het is zowel een deeltje (zoals je dat kent van een electron) maar ook een golf zo als je het kunt zien in de aplet.

Uit experimeten bleek een foton (waar licht dus uitbestaat) dat het ook een deeltjes karakter had. Dit experiment was het fotoelextrisch effect.

Een foton heeft met genoeg energie een ioniserend vermogen, als een foton op een electronstuit dan kan het foton de electron uit de atoom weg halen, dit kun je zien als een soort botsing, dus is het foton ook een deeltje, het is alleen deeltje zonder rust massa.

Misschien ook interrestant:

Alle materie vertoont een duaal karakter ze houden zit aan de broglie.

deze geeft de golflengte in een formule namelijk

Labda=h/p

h is d e constante van plank en het impuls van het deeltje.

dus een electron is ook een golf, en een deeltje. Het deeltjes karakter is hier makkelijker voor te stellen omdat het een rust massa heeft.

misschien denk je nu, Hoe kan een deeltje zonder massa nou botsen met een electron en zo het electron weg duwen? nou het heeft dus geen massa, maar wel een impuls want de broglie zegt:

p=h/labda

ik weet niet hoe het er in 6 Ath er aan toegaat. ik doe zelf namelijk 5 havo, maar succes!

Re: [Natuurkunde] Wat is precies licht

Bedankt e!!!

Kzag het effe niet echt meer zitten door alle informatie en de ene sprak het andere soms tegen.

Maar nu zie ik het weer zitten

Bedankt!!!

Re: [Natuurkunde] Wat is precies licht

Ik denk dat ik het helemaal door heb nu.

Dus een elektomagnetische golf gedraagt zich dus als een golf en als een deeltje.

het golfgedeelte: golf van het elektrisch veld en een golf van het magnetisch veld trillen loodrecht op de voortplantingsrichting

en he deeltje gedeelte : is dus het foto-elektrisch effect : Een elektron neemt via absorptie een foton op en dat elektron heeft nu meer energie en springt naar een hogere energiebaan. Het atoom is nu in een aangeslagen toestand. Als het elektron terugvalt in zijn eigen baan, zendt hij de energie die hij nu teveel heeft uit in de vorm van licht.

ben ik nu volledig en juist?

Sorry als ik juist hetzelfde als u zei maar in andere woorden. maar ik wil zeker zijn, zodat ik toch niks verkeerd schrijf

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Natuurkunde] Wat is precies licht

Het deeltje "is" niet het foto-elektrisch effect, ofwel verwoord je het verkeerd.

Men heeft zich lang afgevraagd wat licht precies was en grosso modo waren er twee grote denkpistes: licht bestaat uit deeltjes en licht bestaat uit golven.

Wat nu bleek, aan de hand van proeven, experimentele gegevens, is dat licht blijkbaar onder beide categoriën kan vallen. Je moet dit niet per se fysisch zien als "een golf van deeltjes", maar effectief een verschijnsel dat zich zowel als deeltjes gedraagt alsook als golven. In feite hangt het er van af "op welke manier je er naar kijkt" of het zich uit als golf of als deeltje.

Zo had je het foto-elektrisch effect dat we konden verklaren als we licht als deeltjes zagen. Aan de andere kant had je de bekende interferentieproef van Young, ook die konden we verklaren maar alleen als we aannamen dat licht zich als een golf voortplantte.

Conclusie: licht heeft een duaal karakter, namelijk golf-deeltje.

Re: [Natuurkunde] Wat is precies licht

dus elektomagnetische golf heeft niets te maken met het foto-elektrisch effect?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Natuurkunde] Wat is precies licht

Licht ís een elektromagnetische golf maar heeft dus ook een deeltjeskarakter, deze deeltjes noemen we fotonen. De verklaring van het foto-elektrisch effect ligt precies in het feit dat we licht als een bundel van fotonen kunnen beschouwen, deeltjes die kunnen botsen met de deeltjes van het materiaal in kwestie.

Reageer