Springen naar inhoud

stoom

• Log in om te kunnen reageren

Katleen

Katleen

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2005 - 11:44

hallo,

we hebben gezien dat
h' = verzadigingsenthalpie of vloeistofwarmte
h'' = de totale warmteinhoud
r = verdampingswarmte

en dat h" = r + h'

Na 30 bar bereikt de stoom zijn grootste totale warmte-inhoud om dan terug langzaam af te nemen. De vloeistofwarmte stijgt bij toenemende druk...dus zal de situatie bestaan dat h'=h" is.

Bij welke situatie gebeurt dit, dit wil dan eigelijk zeggen dat de verdampingswarmte 0 bedraagt?

Alvast bedank

Veranderd door Katleen, 22 januari 2005 - 14:16

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Zimpro

Zimpro

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2005 - 16:32

Op dit ogenblik heb ik geen goede stoomtabel voor mij, maar ik denk dat je moet zoeken op het punt van 275 bar(o). Op dit punt verdwijnen de fases water en damp (lees stoom) en wordt het fluidum superkritisch.

De verdampingswaarde kan op dit punt nul worden maar dat kan ik van hier zonder tabel (nog) niet zien. De energietoevoer (enthalpie) om het fluidum te verhitten is natuurlijk nooit nul.

Probeer te zoeken in de richting van electriciteitsproductie/producenten op het net.

Zimpro

Zimpro

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2005 - 18:18

Vreselijk laat, maar toch een antwoord:
1. omdat een half antwoord mij ergert,
2. omdat mijn werkgever een godsvermogen voor mij neertelt en mij niet betaalt om andermans vragen te beantwoorden.

Een link waar het eea gevonden kan worden over VERZADIGDE stoom is:

http://www.cheresour...iapwsif97.shtml

Via deze site kan je op het mollier_chart_metric.xls diagram komen. De parabool in het diagram geeft de verzadigde stoom weer. Het super kritisch punt is niet zoals ik eerder het gesteld 275 bar(o) maar 221,0018 bar(o).

De verschillen tussen de vloeistof en stoom verdwijnen, maar de verdampingswarmte is absoluut geen nul!.

Alle energie die op dat moment wordt toegevoerd aan het systeem is gelijk de verdampingswarmte (2144,....KJ/kg).

Er kan uiteraard meer warmte aan de stoom worden toegevoegd. De parabool is niet het einde van het verhaal. Alleen dan hebben we te maken met OVERVERHITTE stoom en is er geen vloeistof meer aanwezig bij de dan heersende druk.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 december 2005 - 22:29

De verschillen tussen de vloeistof en stoom verdwijnen, maar de verdampingswarmte is absoluut geen nul!.

Yuck, ik ben geen expert op het gebied van superkritische vloeistoffen, maar dit lijkt me sterk. Als het verschil tussen vloeistof en damp bij die druk en temperatuur niet meer bestaat, is er ook geen energie van faseovergang. Er is geen faseovergang meer, daarom houdt die lijn ook op.

Overigens is die lijn geen parabool, hoor! Hij lijkt er misschien een beetje op.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures