Bètastraling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

B

Ik studeerde gisteren mijn scheikunde en stootte toch op een probleem. Mijn kotgenoten konden het ook niet vinden en dus probeer ik het maar langs deze weg:

Het gaat als volgt:

Bètastraling is het gevolg van een atoom dat teveel neutronen heeft en hierdoor een neutron omzet in een proton en een elektron. Het zendt een elektron uit (bètastraling) en zijn atoomnummer stijgt met een éénheid. Nu Z (=atoomnummer) is toch gelijk aan het aantal protonen en het aantal elektronen. Om één atoomnummer te stijgen neemt het atoom dan een elektron en een proton op. Die komen dan zogezegd van het neutron dat opgesplitst werd. Vanwaar komt dan dat weggeschoten elektron????

Alvast bedankt Xavier

Berichten: 142

Re: B

Bètastraling is het gevolg van een atoom dat teveel neutronen heeft en hierdoor een neutron omzet in een proton en een elektron. Het zendt een elektron uit (bètastraling) en zijn atoomnummer stijgt met een éénheid. Nu Z (=atoomnummer) is toch gelijk aan het aantal protonen en het aantal elektronen. Om één atoomnummer te stijgen neemt het atoom dan een elektron en een proton op. Die komen dan zogezegd van het neutron dat opgesplitst werd.
O ja? Probeer eens te googlen (zoek bv op vervalreeks beta straling) . Je zit in de goede richting maar je maakt een fundamentele fout in je redenatie. Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: B

Het atoomnummer is enkel afhankelijk van het aantal protonen in de kern (niet van het aantal electronen). Natrium (Na) en het natrium ion (Na+) hebben hetzelfde atoomnummer (evenveel protonen in de kern), maar niet hetzelfde aantal elektronen.

Het electron wat gevormd wordt uit het neutron is zeer energierijk en zal hierdoor het atoom 'verlaten'. Hierdoor ontstaat een ion waarvan het atoomnummer met één is gestegen. Of dit ion een electron uit de omgeving opneemt om weer neutraal te worden hangt af van de electronenaffiniteit van het ontstane ion

Berichten: 2

Re: B

Dus bijvoorbeeld bij de vervalreeks van uranium 238 wordt Th 234-->Pa 234 en het neemt gewoon een elektron uit de omgeving op om neutraal te worden??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: B

Uit mijn hoofd: dit heet dacht ik K-vangst. Een electron uit de onderste regionen van het eigen atoom smelt samen met een proton:

0-1e + 11p --> 10n
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 159

Re: B

Beryllium schreef:Uit mijn hoofd: dit heet dacht ik K-vangst. Een electron uit de onderste regionen van het eigen atoom smelt samen met een proton:

0-1e + 11p --> 10n
Dat is nou net het omgekeerde van β-straling. Bij β-straling wordt een electron uit de kern weggeschoten, dus blijft er formeel een positieve lading achter. Waar en hoe en óf dat electron later terug wordt gehaald, is voor de atoomkern niet van belang, deze heeft zijn samenstelling veranderd en de electronische omgeving heeft daar geen invloed meer op.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: B

β+ straling lijkt me een ander "omgekeerde": In de kern wordt uit energie een elektron en een positron gevormd, het elektron combineert met een proton tot een neutron, en het positron schiet met grote snelheid weg.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: B

Tom schreef:
Beryllium schreef:Uit mijn hoofd: dit heet dacht ik K-vangst. Een electron uit de onderste regionen van het eigen atoom smelt samen met een proton:

0-1e + 11p --> 10n
Dat is nou net het omgekeerde van β-straling. Bij β-straling wordt een electron uit de kern weggeschoten, dus blijft er formeel een positieve lading achter. Waar en hoe en óf dat electron later terug wordt gehaald, is voor de atoomkern niet van belang, deze heeft zijn samenstelling veranderd en de electronische omgeving heeft daar geen invloed meer op.
:D :P

Domdomdom... natuurlijk heb je gelijk!!

β--straling is natuurlijk het uiteenvallen van een neutron in een proton en een electron; dan neemt idd het atoomnummer toe.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer