Bètastraling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

B

Ik studeerde gisteren mijn scheikunde en stootte toch op een probleem. Mijn kotgenoten konden het ook niet vinden en dus probeer ik het maar langs deze weg:

Het gaat als volgt:

Bètastraling is het gevolg van een atoom dat teveel neutronen heeft en hierdoor een neutron omzet in een proton en een elektron. Het zendt een elektron uit (bètastraling) en zijn atoomnummer stijgt met een éénheid. Nu Z (=atoomnummer) is toch gelijk aan het aantal protonen en het aantal elektronen. Om één atoomnummer te stijgen neemt het atoom dan een elektron en een proton op. Die komen dan zogezegd van het neutron dat opgesplitst werd. Vanwaar komt dan dat weggeschoten elektron????

Alvast bedankt Xavier

Berichten: 142

Re: B

Bètastraling is het gevolg van een atoom dat teveel neutronen heeft en hierdoor een neutron omzet in een proton en een elektron. Het zendt een elektron uit (bètastraling) en zijn atoomnummer stijgt met een éénheid. Nu Z (=atoomnummer) is toch gelijk aan het aantal protonen en het aantal elektronen. Om één atoomnummer te stijgen neemt het atoom dan een elektron en een proton op. Die komen dan zogezegd van het neutron dat opgesplitst werd.
O ja? Probeer eens te googlen (zoek bv op vervalreeks beta straling) . Je zit in de goede richting maar je maakt een fundamentele fout in je redenatie. Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: B

Het atoomnummer is enkel afhankelijk van het aantal protonen in de kern (niet van het aantal electronen). Natrium (Na) en het natrium ion (Na+) hebben hetzelfde atoomnummer (evenveel protonen in de kern), maar niet hetzelfde aantal elektronen.