Wat vinden jullie van de zoetstof aspartaam

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 74

Wat vinden jullie van de zoetstof aspartaam

meschien een stomme vraag/ poll maar tegenwoordig zie je bijna overal wel light staan

of suiker vrij en dan stoppen ze er meestal aspartaan in wat volgens mij toch vreselijke rodzooi is

wat denken jullie hier van en zijn er mensen die ook vinden dat ze beter iets anders kunnen gebruiken

Elbert: Je zegt het zelf al, en een poll hoort logischerwijs (lijkt mij hoor) in de Poll Sectie thuis, toch ??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Wat vinden jullie van de zoetstof aspartaam

Ik kies lekker neutraal voor "geen mening".

Ik mis je argumentatie een beetje. Hoe kan je verwachten dat dit een serieuze poll wordt als je als starter niet even aangeeft waarom je het "rodzooi" vindt? Waar baseer je het op?

Nu wordt de poll meer bepaald door een "onderbuikgevoel"...

Het is trouwens aspartaam :D ik heb m even aangepast
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Wat vinden jullie van de zoetstof aspartaam

Vergelijk www.aspartaam.nl maar eens met Wikipedia.....

Chemisch gezien lijkt aspartaam in kleine hoeveelheden niet veel kwaad te kunnen voor mensen met een normaal metabolisme van phenylalanine. Ook het verhaal over de giftigheid van het in de darmen geproduceerde methanol is een lachertje: in een appel zit veel meer methanol dan in een liter cola light....

Ik bekijk het ook wel van de andere kant: als iemand nu zout of suiker zou uitvinden en zou proberen deze toegelaten te krijgen als voedseladditief, dan zou geen van deze twee stoffen worden toegelaten. Veel te veel slechte invloed op de gezondheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Wat vinden jullie van de zoetstof aspartaam

Toch heel even een reactie op www.aspartaam.nl die je aangeeft. Ik heb er weliswaar vluchtig doorheen gelezen maar ik krijg niet het idee dat hier iemand met hard bewijs komt dat aspartaam slecht zou zijn. Bijv., ze beweren dat een artikel in het Britisch Medical Journal permanente fouten zou bevatten terwijl ik geen overtuigend bewijs daarvan vind.

Ook een mooie quote:
Tenminste één onderzoek bracht aspartaam in verband met depressie bij personen die gevoelig waren voor stemmingsveranderingen (10).
Gôh, dat klinkt lekker wetenschappelijk onderbouwd...

Volgens mij prediken ze daar voor eigen kerk :D

Helaas is Wikipedia bij mij onbereikbaar dus weet ik niet wat er daar wordt verteld...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Wat vinden jullie van de zoetstof aspartaam

Wikipedia is op de hand van de wetenschappers.

Als je in google zoekt naar de toxiciteit van methanol, gaat 80% van alle hits over aspartaam. In totaal lijken daar een handjevol verschillende verhalen aan ten grondslag te liggen. Alle websites die tegen aspartaam ageren hebben een air van onwetenschappelijkheid, totaan "wij weldenkende mensen geloven die corrupte wetenschappers met hun onderzoeken toch niet" toe.....

Er zijn overigens ook andere zoetstoffen. Ouder dan aspartaam zijn sorbitol en acesulfam-K, en nieuwer is "splenda", met de gevaarlijk klinkende maar onschuldige structuur 4,1',6' trichloro-galactosucrose.

Ik heb tijdens mijn promotie ook "anti-zoetstof" geproefd. Heel grappig: je neemt een beetje van de licht bitter smakende oplossing, en daarna smaakt een handvol suiker uit de suikerpot net als zand....

Berichten: 1.122

Re: Wat vinden jullie van de zoetstof aspartaam

Naar mijn mening zijn statements die over dit soort onderwerpen (is het slecht/ongezond of niet) vaak matig onderbouwd. Daarom wisselen de ideeën ook zo vaak.

Helaas worden berichtgevingen over dit soort onderwerpen veel te vaak opgeblazen door de media.

Zo bleken onlangs pepernoten slecht te zijn voor de gezondheid (door de aanwezigheid van 'acrylamide'), met als gevolg dat de halve nederlandse bevolking zich zorgen gaat lopen maken over pepernoten. Maar als het onderzoek goed was gelezen en ook duidelijker was gepubliceerd dan kwam het er op neer dat het eten van zakken vol pepernoten dag in dag uit als gevolg had; een verhoogde(!) kans op kanker.

Hetzelfde met aspartaam; zolang je het met mate eet, en dat geldt voor alle voedingsmiddelen, is er niks aan de hand.

En pas als ze met écht wetenschappelijk onderbouwde bewijzen komen over schadelijkheid van sommige stoffen, dan pas geloof ik het.

Grtz,

Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Wat vinden jullie van de zoetstof aspartaam

Al die verhalen over de schadelijkheid van aspartaam lijken me toch wat overdreven. Het spul wordt al jarenlang door heel erg veel mensen (in sommige gevallen overmatig) gebruikt zonder dat dit ernstige gevolgen heeft gehad.

Als je dit vergelijkt met de schadelijke effecten van (overmatig) suikergebruik valt het helemaal mee.

Niet alles wat uit de natuur komt is per definitie goed voor je en niet alles wat een synthetische origine heeft is schadelijk voor je.

Berichten: 1.153

Re: Wat vinden jullie van de zoetstof aspartaam

ook ik ga voor geen mening:

aspartaam is een goede zoetstof

aspartaam in OVERMAAT is schadelijk

Dit geldt trouwens voor bijna alle "goede" stoffen

om een goede middenweg te nemen uit de antwoorden ga ik voor geen mening.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Wat vinden jullie van de zoetstof aspartaam

is het niet in het algmeen zo dat overal waar je te veel van binnenkrijgt niet goed is. Goed voorbeeld zijn de verschillende soorten vitamines.

Inderdaad OVERMAAT is schadelijk. vet,suikers,mineralen en ook andere zoetstoffen.

MvG Ron

Berichten: 74

Re: Wat vinden jullie van de zoetstof aspartaam

zeer met jullie eens

alles in overmaat is schadelijk

en er zijn bewijzen,

waarom staat er een datum op je cola? omdat de aspartaan onstabiel is

en verloop van tijd afhankelijk zijn van de temperatuur uitelkaar valt in 2 schadelijke stoffen

dat vind ik het probleem ermee

ook zijn er wel sterf gevallen bekent met als reden aspartaam

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Wat vinden jullie van de zoetstof aspartaam

waarom staat er een datum op je cola? omdat de aspartaan onstabiel is
Eh, er staat ook een houdbaarheidsdatum op gewone, niet met aspartaam gezoete cola. Die conclusie is dus erg kort door de bocht.
ook zijn er wel sterf gevallen bekent met als reden aspartaam
Heb je een bron??? Waar dat zwart-op-wit uit blijkt?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 311

Re: Wat vinden jullie van de zoetstof aspartaam

Inderdaad, een overmaat is gevaarlijk. Maar tegenwoordig zit er in veel producten aspartaam, dus een overmaat kun je zomaar hebben zonder dat je het door hebt. Bijvoorbeeld, drink ik cola-light, kauw een paar kauwgompjes en eet een paar suikervrije snoepjes en hoppa... misschien wel een overmaat.

Voor mij is het dus troep.

N.B.: Herinneren jullie je nog de discussie van mentale gestoordheid gerelateerd aan het gebruik van Nutrasweet (aspartaam dus)??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Wat vinden jullie van de zoetstof aspartaam

De lethale dosis van waspoeder is hoger dan van keukenzout.

Zelfs water is in overmatig gebruik dodelijk.

Alle stukken die op het internet te vinden zijn over schadelijkheid van aspartaam zijn of duidelijke onzin (zich afzettend tegen de wetenschap die het altijd zegt te hebben onderzocht) of pseudowetenschappelijke praat. :P

Iedereen kent de verhalen over migraine en andere problemen die door aspartaam zouden worden veroorzaakt. Net als de verhalen over hekserij, zesde zintuigen, aura's en ektoplasma..... :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Wat vinden jullie van de zoetstof aspartaam

inderdaad ik heb nog geen goed artikel gelezen waarin een wetenschappelijk verband wordt aangetoond met de schadelijkheid van dit product. Eerst de harde feiten voordat er conclusie kunnen worden getrokken.
Zelfs water is in overmatig gebruik dodelijk.
volgens mij moet je er dan in stikken haha nee grapje een continue stroom van water kan cellen in het lichaam beschadigen. Maar die grens ligt behoorlijk hoog. :D

MVG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Wat vinden jullie van de zoetstof aspartaam

biochemiefreak schreef:
Zelfs water is in overmatig gebruik dodelijk.
volgens mij moet je er dan in stikken haha nee grapje een continue stroom van water kan cellen in het lichaam beschadigen. Maar die grens ligt behoorlijk hoog. :D

MVG Ron
LD50 van water is 5 liter voor een volwassene. Voor zout 100 gram. Waspoeder 200 gram.....

Gesloten