AgNO3 Cu(s)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

AgNO3 Cu(s)

Geachten,

Wij hebben een elektrolyse uitgevoerd :P met een oplossing van AgNO3, aan de +-elektrode een grafietstaaf © en aan de --elektrode een Cu(s) gaasje. Wij moeten dit gaasje verzilveren, omdat wij dit in eeen fuel-cel Afbeelding moeten gebruiken. Helaas gaat het gevormde Ag(s) er af wanneer wij dit gaasje al onder de kraan spoelen. :)

Is er een methode die dit zilver vast aan het koperen gaasje/netje kan krijgen? :D

Ik dank U voor Uw hulp,

Met vriendelijke groet,

Miletto

P.S. Als U reageert, kan ik U dan ook vriendelijk verzoeken dit antwoord door te sturen naar mijn e-mail adres: vecchiamici@hotmail.com .

Dank U zeer.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: AgNO3 Cu(s)

P.S. Als U reageert, kan ik U dan ook vriendelijk verzoeken dit antwoord door te sturen naar mijn e-mail adres: vecchiamici@hotmail.com.
Met de 'Volg dit onderwerp' knop bovenaan het topic kan je via de email op de hoogte worden gehouden van reacties op jou vraag. Tevens heb je in het 'vraagstelvenster' en optie ('Schakel e-mail meldingen van reacties in?') waarbij dat automatisch ook gebeurd. Op die manier hoef je niks te doen via de e-mail en kunnen anderen ook nog wat hebben aan de antwoorden!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: AgNO3 Cu(s)

Om een goede hechting van zilver op je kopergaasje te krijgen moet deze volledig vetvrij zijn en is het ook verstandig koperoxides te verwijderen. Je moet een zeer schoon koperoppervlak hebben

Door het gaasje eerst op te koken (of lang te roeren) in ammonia zal dit wel moeten lukken. Blijf er daarna wel met je vingers vanaf, anders zit er zo weer vet op.

Berichten: 1.153

Re: AgNO3 Cu(s)

misschien overbodig...maak kook ammonia altijd in een zuurkast.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: AgNO3 Cu(s)

Dat is dus galvaniseren.

Allereerst ontvetten, kun je doen met een zeep+loogoplossing, doe dit dan ook met stroom, netje aan kathode en laat flink bruisen.

Je koper is nu ontvet maar wel gepassiveerd.

Activeren met een zuurdip; hou het een paar seconden in een zwavelzuuroplossing... voordeel is ook dat al je loogresten verdwijnen en je koper is weer lekker actief.

Direct spoelen en in één ruk in je zilverbadje en met de juiste stroomdichtheid verzilveren.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: AgNO3 Cu(s)

Sorry voor mijn vraag om de berichten door te sturen. Ik ben hier nieuw (complimenten voor de site!!!) en ik weet nog niet precies hoe alles werkt! 'k zal me informeren.

Miletto
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: AgNO3 Cu(s)

Geeft niet, het leek mij wel zo praktisch het even te zeggen. Bekijk anders de help documentatie eens en als je er niet uit komt kan je altijd iemand van het Chemieforum.nl team een mailtje sturen...

Reageer