Springen naar inhoud

retort

• Log in om te kunnen reageren

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2005 - 13:56

Geachte confraters,
In menige glascatalogus kan men nog steeds retorten vinden, al dan niet met ingeslepen stop. Nu heb ikzelf in heel m'n loopbaan nog nooit een retort weten gebruiken. Uiteraard is die heel geschikt om een eenvoudige destillatie te demonstreren, maar weet er iemand waarvoor men heden ten dage nog een retort gebruikt ????
Groeten, en dank,
Jack

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 23 januari 2005 - 13:06

Retort? Je bedoelt toch zo'n ding als op deze afbeelding? Of heb ik iets verkeerds in mijn hoofd?
Geplaatste afbeelding

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 januari 2005 - 16:44

Ik werk al ongeveer 10 jaar in de organische chemie en heb zo'n retort nog nooit gebruikt/hoeven gebruiken.

Het enige waar het misschien nog voor gebruikt wordt is bij TV/film-opnames. Zo'n ding doet het erg leuk met wat ecoline en vast CO2 erin.

-0meb0dy

-0meb0dy

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2005 - 18:41

Jorim, ja dat is een retort.
Ik snap die zin onder dat plaatje even niet daarmee zullen ze toch niet bedoelen dat die dingen worden gebruikt om rode fosfor tot witte fosfor te destileren, met dat leuke gaatje waar lucht door kan :D .

Miss worden ze nog gebruikt om mensen kennis te laten maken met destileren...
Zon ding laat je minder snel kapot vallen oid dan een deel van een destilleer opstelling(koeler, kolf, spatbol ect).

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2005 - 18:49

mja, dat is nu net de vraag...... Je kan mooi met een retort de thermische ontleding van kwikoxide demonstreren, en d'r is een beroemd schilderij over de "ontdekking" van fosfor m.b.v. een retort, maar waarom maken ze die dingen nog ? D'r zijn alternatieven genoeg, en ze blijven maar iets maken als d'r vraag naar is....., dus..... WIE GEBRUIKT NOG EEN RETORT ????????

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures