retort

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 251

retort

Geachte confraters,

In menige glascatalogus kan men nog steeds retorten vinden, al dan niet met ingeslepen stop. Nu heb ikzelf in heel m'n loopbaan nog nooit een retort weten gebruiken. Uiteraard is die heel geschikt om een eenvoudige destillatie te demonstreren, maar weet er iemand waarvoor men heden ten dage nog een retort gebruikt ????

Groeten, en dank,

Jack

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: retort

Retort? Je bedoelt toch zo'n ding als op deze afbeelding? Of heb ik iets verkeerds in mijn hoofd?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: retort

Ik werk al ongeveer 10 jaar in de organische chemie en heb zo'n retort nog nooit gebruikt/hoeven gebruiken.

Het enige waar het misschien nog voor gebruikt wordt is bij TV/film-opnames. Zo'n ding doet het erg leuk met wat ecoline en vast CO2 erin.

Berichten: 151

Re: retort

Jorim, ja dat is een retort.

Ik snap die zin onder dat plaatje even niet daarmee zullen ze toch niet bedoelen dat die dingen worden gebruikt om rode fosfor tot witte fosfor te destileren, met dat leuke gaatje waar lucht door kan :D .

Miss worden ze nog gebruikt om mensen kennis te laten maken met destileren...

Zon ding laat je minder snel kapot vallen oid dan een deel van een destilleer opstelling(koeler, kolf, spatbol ect).

Berichten: 251

Re: retort

mja, dat is nu net de vraag...... Je kan mooi met een retort de thermische ontleding van kwikoxide demonstreren, en d'r is een beroemd schilderij over de "ontdekking" van fosfor m.b.v. een retort, maar waarom maken ze die dingen nog ? D'r zijn alternatieven genoeg, en ze blijven maar iets maken als d'r vraag naar is....., dus..... WIE GEBRUIKT NOG EEN RETORT ????????

Reageer