Welke stoffen zitten in deze marshmallow

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Welke stoffen zitten in deze marshmallow

Weet iemand welke stoffen worden gebruikt in het volgende filmpje.

MEGA MARSHMALLOW

Ik wil dat ook eens proberen :D
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Welke stoffen zitten in deze marshmallow

Als je je publiek wil verbazen moet je de volgende term gebruiken: katalytische decompositie van waterstofperoxide.

Op Internet kom je het vaak tegen als elephant's toothpaste.

Recept:

Neem een smalle hoge maatcilinder, en vul deze met ongeveer 20 mL geconcentreerde (30%) waterstofperoxide-oplossing. Let op, dit is bijtend!!! Voeg een scheut afwasmiddel toe. Meng door de cilinder een beetje rond te draaien.

Maak in een apart bekerglaasje een paar milliliter verzadigde kaliumjodide-oplossing. Je kan makkelijk 5M maken. Voeg nu deze paar mL verzadigde KI toe aan de maatcilinder en bewonder het resultaat!

Wat er gebeurt: o.i.v. I- vindt de volgende reactie plaats:

2 H2O2 (aq) --> 2 H2O (l) + O2 (g)

De zuurstof wil ontsnappen maar er wordt schuim gevormd doordat er ook afwasmiddel aanwezig is.

De jodide is katalysator, en daarom heb je maar een beetje nodig. Het reageert echter wel een beetje door tot I2 en daar komt die bruine kleur vandaan.

Dit is echt een fantastische proef om op een school te laten zien trouwens!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Welke stoffen zitten in deze marshmallow

Dank je, ik ben er al een tijdje naar op zoek.

Is het eetbaar als marshmallow :D
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Welke stoffen zitten in deze marshmallow

Ik neem aan dat je dat niet serieus bedoelt.

NEE dus.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 205

Re: Welke stoffen zitten in deze marshmallow

jurn schreef: Dank je, ik ben er al een tijdje naar op zoek.

Is het eetbaar als marshmallow :D
:P nou als jij H2O als marshmallow wilt eten (en dan maar hopen dat alles goed heeft gereageerd 8-[ ) overgens wel een leuke proef :P

alleen kom je niet zo makkenlijk aan 20 mL geconcentreerde (30%) waterstofperoxideaan komen ;) nog enige ideeen hoe je daar aan komt

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Welke stoffen zitten in deze marshmallow

alleen kom je niet zo makkenlijk aan 20 mL geconcentreerde (30%) waterstofperoxideaan komen :D nog enige ideeen hoe je daar aan komt
Je koopt het bij de drogist, je smeert het in je haar en je wordt blond(er) van rara wat is dat... (percentage weet ik niet)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Welke stoffen zitten in deze marshmallow

Groentje schreef: alleen kom je niet zo makkenlijk aan 20 mL geconcentreerde (30%) waterstofperoxideaan komen :D nog enige ideeen hoe je daar aan komt
Je koopt het bij de drogist, je smeert het in je haar en je wordt blond(er) van rara wat is dat... (percentage weet ik niet)
Ongeveer 3%... het werkt ook wel hoor, daar niet van, maar het volume gevormde zuurstof zal veel lager liggen en dus is de schuimkolom niet bijster spectaculair.

Je kan overigens i.p.v. KI natuurlijk ook andere jodide-zouten gebruiken, als ze maar goed oplosbaar zijn.

Ik meen dat het ook werkt met fijn ijzerpoeder als katalysator, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 205

Re: Welke stoffen zitten in deze marshmallow

Jorim schreef:
Groentje schreef: alleen kom je niet zo makkenlijk aan 20 mL geconcentreerde (30%) waterstofperoxideaan komen :P nog enige ideeen hoe je daar aan komt
Je koopt het bij de drogist, je smeert het in je haar en je wordt blond(er) van rara wat is dat... (percentage weet ik niet)
Ongeveer 3%... het werkt ook wel hoor, daar niet van, maar het volume gevormde zuurstof zal veel lager liggen en dus is de schuimkolom niet bijster spectaculair.

Je kan overigens i.p.v. KI natuurlijk ook andere jodide-zouten gebruiken, als ze maar goed oplosbaar zijn.

Ik meen dat het ook werkt met fijn ijzerpoeder als katalysator, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
dat bedoel ik Afbeelding

weet iemand dan hoe je aan een hogere concentratie kan komen??? maar jood heb ik wel ergens in een verbandkastje staan dacht ik... iest voor op een gaasje ofzo :P

ik krijg overgens niets te zien als ik die link open avn die marshmallow :D

Berichten: 1.153

Re: Welke stoffen zitten in deze marshmallow

bij de bouwmarkt

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Welke stoffen zitten in deze marshmallow

ik krijg overgens niets te zien als ik die link open avn die marshmallow :D
Raar, ik wel :P
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 205

Re: Welke stoffen zitten in deze marshmallow

bij de bouwmarkt
:D

maar mag ik dan vragen waarom??? :P (ik geloof je wel hoor :P )

@ jurn neej ik zat te werken op school achter een appel 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Welke stoffen zitten in deze marshmallow

@ jurn neej ik zat te werken op school achter een appel :P
Huh??? :D
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 1.122

Re: Welke stoffen zitten in deze marshmallow

een 'appel' is zo'n rare computer.......

Bas

Berichten: 205

Re: Welke stoffen zitten in deze marshmallow

bteunissen schreef: een 'appel' is zo'n rare computer.......

Bas
het heeft wel wat weg van een appel... het komt iig ook hard aan als je er mee gooit :P

maar heeft ook geen windows, en andere gewone standaard softwhare :D

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Welke stoffen zitten in deze marshmallow

bteunissen schreef: een 'appel' is zo'n rare computer.......

Bas
Pas maar op anders krijg je onze MAC-gek (Elbert) over je heen...

Reageer