Ontbinden van Krachten?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Ontbinden van Krachten?

Aangezien ik deze week Tentamens heb, en mijn tentamen Natuurkunde aan het voorbereiden ben heb ik de volgende vraag.

Wie kan mij helpen met het ontbinden van krachten. Dit niet door de "kop-staart" methoden of de parallelogrammethode, maar dmv van Sin en Cos.

Ik kom hier nog niet helemaal uit. Misschien beschikt iemand hier over een mooi schema waaruit ik kan zien wat precies de bedoeling is en nog belangrijk wanneer wat toe te passen.

Bij Voorbaat Dank,

Gerben Visser

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Ontbinden van Krachten?

nou stel je kracht voor. eerst zet je het in het assenstelsel wat je nodig hebt. je hebt hier een X en een Y as en een kracht, laten we zeggen dat de kracht een hoekmaakt van 30 graden met de X as, en dus met 60 graden met de Y as, en je wilt dan de kracht ontbinden voor de X en de Y as. dan kun je dit voor de x as met de cosinus oplossen en voor de y-as ook met de cosinus.

gewoon met cos alfa=a/s

Re: Ontbinden van Krachten?

Mag ik dan vragen waar jij in deze driehoek de X en de Y as tekent?

Heeft er verder misschien iemand een duidelijk schema waar in terug komt wat te gebruiken bij welke hoek?

Cos = Aanliggend / Schuin

Tan = Overstaande / Aanliggende

Sin = Overstaand / Schuin

Ik kan me vaag herinneren dat het was zoals bovenstaand beschreven? Correct Me If I`m wrong?

En hoe passen jullie de hoek (a) toe in deze formule?

Sorry voor de in jullie ogen misschien rare vragen, maar het is een beetje weggezakt.

Gerben Visser

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Ontbinden van Krachten?

kijk we nemen een kracht:

Afbeelding

dan stellen we een x en een y as in.

stel de kracht is 400 Newton.

en je wilt weten wat de kracht over de x as is met behulp van sinus of cosinus of tangens. omdat je een hoek weet, namelijk de hoek tussen de kracht en de x-as is 30 graden.

nou dan kijk ik altijd eerst naar de gene die ik weet en elke ik moet weten.

die van de kracht weet ik , en die van de x as moet ik weten. die van de kracht is de schuine en die van de x as is de aanliggende.

welke hoort daarbij? dat is de cosinus want voor de cosinus geld:

cos a = a/s

(soscastoa)

de aanliggende is de x. en de schuine is die 400 newton. krijg je dus

cos 30= x/400

dan krijg je voor x

x=cos 30*400

dus dan wet je kracht kracht voor de x as.

ik hoop dat je hier wat mee kan, ik ben bang dat het wat rommelig is opgeschreven. Stel gerust meer vragen!

Berichten: 4

Re: Ontbinden van Krachten?

Het word me inderdaad duidelijk. Als ik zometeen een aantal opgave`s geprobeerd heb kom ik er nog even op terug. Mocht ik er niet uit komen, scan ik de opgave wel even.

In ieder geval bedankt voor de informatie, ik zal het eens toepassen en kijken of ik er nu wel uitkom.

Gerben Visser

Edit: Nou, heb er een paar opgave bij gepakt en het is me voorlopig duidelijk. Heel erg bedankt daar voor.

Reageer