anisotropie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

anisotropie

Wat is anisotropie?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: anisotropie

Kan het nog meer kortaf ?? :D

Bij kristalvorming worden niet alle vlakken even dicht bezet met atomen waardoor ook de eigenschappen niet in alle richtingen hetzelfde zijn. Dit verschijnsel wordt anisotropie genoemd.

Dit verschijnsel doet zich bijvoorbeeld voor bij glas waardoor het licht vervormd wordt en je regenbogen gaat zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: anisotropie

Een algemener antwoord: anisotropie is het feit dat er een verschil is in eigenschappen tussen verschillende richtingen.

Jorim's voorbeeld van de regenboog in glas vind ik niet zo goed, omdat een "glas" juist een heel isotrope stof is..... Ik weet niet precies wat hij bedoelde.

Heel eenvoudig voorbeeld: je zou een kubus isotroop kunnen noemen, en een baksteen anisotroop.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: anisotropie

Jorim's voorbeeld van de regenboog in glas vind ik niet zo goed, omdat een "glas" juist een heel isotrope stof is..... Ik weet niet precies wat hij bedoelde.
Altijd onbegrijpelijk die gozer :D

Nu ik jou reactie zo lees en even laat bezinken sluit ik mij inderdaad helemaal bij je aan, want mijn voorbeeld slaat meer lenzenverschijnselen in een stuk glas dan een 'afwijking' in de kristalstructuur, maar jou baksteen/kubus vergelijking zie ik dan weer niet helemaal. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: anisotropie

jou baksteen/kubus vergelijking zie ik dan weer niet helemaal. :D
Nou een kubus heeft in alle richtingen dezelfde waarde voor de eigenschap "lengte", en een baksteen niet: die is langer, en lager.

Je kunt voor een voorwerp of materiaal heel veel eigenschappen bepalen die in de ene richting anders zijn dan in de andere richting. Zo is een gestrekt polymeer in de strekrichting veel sterker dan dwars daarop, en zijn er bepaalde kristallen ("dubbelbrekend") die in twee richtingen twee verschillende brekingsindexen hebben. Dit noemt men allemaal anisotroop.

Het tegendeel van anisotroop is isotroop.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: anisotropie

Jorim schreef: jou baksteen/kubus vergelijking zie ik dan weer niet helemaal. :P
Nou een kubus heeft in alle richtingen dezelfde waarde voor de eigenschap "lengte", en een baksteen niet: die is langer, en lager.
Dat vond ik TE simpel, maar dan snap ik het dus wel helemaal :D

Reageer