[Wetenschap] Is er leven na de dood?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 318

[Wetenschap] Is er leven na de dood?

hoi hoi,

we hadden overlaatst op school een rare man, Frank, en die kwam vertellen over zijn bijzonder interessante meemakingen (om het zo te formuleren :P )

Hij vertelde over het leven na de dood, over mediteren en bewust dromen, en over de BDE (bijna dood ervaring...)

Wat geloven jullie daarvan?

Hij vermeldde eventjes de theorie van sommige wetenschappers, die zegt dat je hersenen stoffen aanmaakt die ervoor zorgen dat je het "overgaan" als prettig ervaart (dopamine??) maar hij verwierp deze theorie al even snel door te zeggen dat er bij een klinisch dode patient niks, nul, noppes hersenactiviteit te bespeuren was...

ook zagen we een slecht gecaste, amateuristische horrorfilm van toch wel 20 minuten die ging over enkele filipijnse "artsen" die door paranormale krachten iemand konden opensnijden (zonder mes!! gewoon op commando ging de huid open), er da slecht weefsel uithaalden, en dan eventjes over de huid vrijfden, en weg was de wonde... :D

Achteraf bleek het slechte weefsel gewoon wat rood gekleurde watte te zijn, die uit een bassin gehaald werd, en het rode kleurtje stelde dan bloed voor of zoiets...

maar los van dat.. geloven jullie in iets al geesten, reincarnatie, ontvluchten van je lichaam enz...

(kdacht dat dit wel leuk was om aan enkele fundamentalistische wetenschappers te vragen :P )

grtz

Berichten: 254

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

ik denk erover dat God een figuur is dat door de mens is gecreeërd om je ergens aan vast te klampen in slechte tijden, maar dat God echt gestaat denk ik niet... Als die andere dingen zoals reïncarnatie enzo daar geloof ik eigenlijk ook niet in, want ik denk dat er na de dood niets meer is, dat je gewoon als in een soort slaap verkeerd zonder het te merken... (en je dan ook nooit meer opstaat dan he :P )

Het enige waar ik wel in geloof is in engelen, want ik ken er namelijk wel eentje :P :D

Berichten: 778

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

Wat vind jij er zelf van ?? Of hoe denk jij erover (zo zou je het ook kunnen zeggen) :D

Ikzelf ??

Ik weet het eigelijk nog niet zo goed :P
we hadden overlaatst op school een rare man, Frank, en die kwam vertellen over zijn bijzonder interessante meemakingen (om het zo te formuleren smile.gif)

Hij vertelde over het leven na de dood, over mediteren en bewust dromen, en over de BDE (bijna dood ervaring...)

Wat geloven jullie daarvan?
Wat had hij meegemaakt dan ?? (een bijna dood ervaring ??)

Ja leven na de dood, je hoort mensen vaak zeggen: "ja ik geloof wel dat er iets is maar wat dat is ??"

Zulken mensen maken zich het er gewoon makkelijk vanaf vind ik.

Het is moeilijk om over na te gaan zitten denken want er zijn zoveel verhalen over bijna dood ervaringen (en vaak ook niet allemaal echt hetzelfde).

En over Re-incarnatie en meer van die dingen.

Maar zoals ik al zei, ik ben er nog niet echt uit (misschien dat ook nooit gaat gebeuren) :P

Maar dat je een soort van geest of energie injezelf hebt, daar geloof ik wel in.

Mediteren en bewust dromen spreken bij mij dan ook minder tot de verbeelding dan bijv een bijna dood ervaring. (waarschijnlijk omdat je kunt mediteren en dromen waarneer je maar wilt en bijna dood ervaring zijn daarin nog al wat schaarser om mee te kunnen maken) 8-[

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

Tja dit is natuurlijk altijd een moeilijke discussie. Ik sluit me aan bij Elbert dat meditatie en bewust dromen in een totaal andere categorie vallen, sowieso een veel tastbaardere en wetenschappelijk ook meer ondersteunde categorie.

Bijna dood ervaringen zijn trouwens ook interessant, iedereen ziet namelijk hetzelfde, mar ook iedereen hoort dezelfde verhalen, zie de link. Er is wel een keer een onderzoek gedaan in centrifuges met g-krachten en wat bleek: Net voordat de proefpersonen ko gingen door de g-krachten zagen zij een lange tunnel met fel aantrekelijk licht an het einde (hetzelfde als de bde), de details weet ik niet meer, maar er zat een goede wetenschappelijke uitleg bij...

Leven na de dood en dus godsdienst. Veel mensen zeggen dat ze niet gelovig zijn, maar wel denken dat er 'iets' is. Op dit moment (kan natuurlijk altijd veranderen) geloof ik in het einde, end afgelopen verhaal. Je 'ziel' bestaat uit verbindingen in je hersenen die bepalen wie en wat je bent, als je dood gaat dan worden die verbindingen vernietigd en is er dus niks meer. Eigenlijk ook heel simpel en makkelijk, maar voor veel mensen onacceptabel.

Berichten: 205

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

hey,

zelf geloof ik in god, maar de bijbel zegt er geen duidenlijke dingen over (wat miss voor jullie ook niet interesant in maarja) maar maakt wel duidenlijk dat er meer is dan wij allemaal kunnnen zien en dat geloof ik ook echt.

het is inderdaad niet te beweizen daarom geloof ik het ook :P

re-intercarnatie vind ik maar vaag!!!

maar wat gebeurt er eigenlijk als je in coma ligt??? want ik heb wel eens gehoort dat het daar iets mee te maken zou hebben

overgens vind het heel lang duren voordat dit topic naar discusie geplaatst word Afbeelding *new recoord* :P niet dat ik daar wat over tezeggen heb :D

Beryllium: u vraagt, wij draaien 8-[ titel meteen aangepast volgens de discussieregels

Let wel op dat het plaatsen in "discussie" maakt dat het niet mag gaan verzanden in off-topic reacties.

Berichten: 18

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

Ik geloof niet in god

Ik hoop dat er leven na de dood is ... maarja daar kun je eigenlijk maar op 1 manier achter komen he :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

Ikzelf geloof niet in reincarnatie e.d.

Maar ja, waarom zou je je er erg druk om maken. Je komt er gegarandeerd toch een keer achter.

Berichten: 39

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

Weet je, als chemicus kom je er niet onderuit dat je blijft "voortleven". Atomen gaan namelijk niet "dood". Toegegeven: de atomen die op dit moment zorgen dat ik ik ben zitten na mijn dood niet helemaal meer in de juiste vorm aan elkaar maar ik kom wel op veel meer plaatsen tegelijk!! :D

Midas Dekkers heeft daar al eens over geschreven: alle zuurstof die wij inademen is al eens ingeademd door anderen (of misschien wel direct afkomstig van iemand anders!). We ademen dus continue 2e hands lucht in.

En wat betreft dit:
ook zagen we een slecht gecaste, amateuristische horrorfilm van toch wel 20 minuten die ging over enkele filipijnse "artsen" die door paranormale krachten iemand konden opensnijden (zonder mes!! gewoon op commando ging de huid open), er da slecht weefsel uithaalden, en dan eventjes over de huid vrijfden, en weg was de wonde...
Breng eens een bezoekje aan deze site:www.skepsis.nl. Daar wordt regelmatig op deze goocheltrucs ingegaan.

mazzel, matt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

DrQuico schreef: Ikzelf geloof niet in reincarnatie e.d.

Maar ja, waarom zou je je er erg druk om maken. Je komt er gegarandeerd toch een keer achter.
Inderdaad, dat is een heel juiste benadering!

Ik persoonlijk geloof niet zozeer in reïncarnatie of leven na de dood. Dat is eigenlijk vooral omdat er voor mij geen bewijzen zijn die mij overtuigen; voor anderen is dat wel zo, en dat vind ik ook prima.

Misschien is het bestaan van leven na de dood ook helemaal los te zien van religie, je weet het niet!

Maar zoals DrQuico al zei: ééns zal je er achter komen; hoewel het dan nog maar de vraag is of je je herinnert dat je al eens geleefd hebt :D
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.122

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

dark lord schreef:"ik denk erover dat God een figuur is dat door de mens is gecreeërd om je ergens aan vast te klampen in slechte tijden,"
Dat is zeker waar! Ik geloof ook niet in god als een man ergens hierboven in de hemel. Ik zie het meer als al het goede in de mens (dat klinkt trouwens heel erg 'jehova').

Over leven na de dood: Ik geloofde eigenlijk nooit in zoiets, totdat je de 'dood' van dichtbij mee maakt, en dat veranderd je visie op dat punt best wel. Naar mijn mening is het leven na de dood, het leven dat je graag wilde hebben of al had; al je vrienden/geliefden en (een deel van) je familie kom je in het leven na de dood weer tegen en de mensen waar je niet mee (wilde) omgaan kom je daar niet meer tegen (de rest van je familie dus :P ).

En wat betreft "god heeft de aarde geschapen" (of wijk ik nu van de topic af?); daarvoor zie ik alles veel te wetenschappelijk. Dus als iemand mij ervan wil overtuigen dat de aarde/heelal is ontstaan door god dan moet hij of zij van goede huizen komen.

Dat is ook precies het verschil met 'leven na de dood' en 'reïncarnatie' etc. Over het ontstaan van de aarde kan je logisch (proberen te) redeneren op een wetenschappelijk verantwoorde manier. Maar over reïncarnatie en leven na de dood weet je gewoon simpelweg niks dus daar kan je oneindig over discusiëren :D

Zo, ook weer m'n mening gegeven Afbeelding

Grtz Bas

Berichten: 30

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

vind het gewoon moeilijk om het voor te stellen als er is niets meer.

Tijdens je hele leven ben je je altijd bewust dat je leeft (ook wanneer je slaapt) Nu vraag ik mij dan af ben je je dan ook bewust dat je dood bent want als dat zo is dan is er iets.

Soit veel zever (krijg er zelf koppijn van) maar mijn punt is gewoon dat ik zeer veel moeite heb om het niets voor te stellen.

Berichten: 205

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

bteunissen schreef:
dark lord schreef:"ik denk erover dat God een figuur is dat door de mens is gecreeërd om je ergens aan vast te klampen in slechte tijden,"
En wat betreft "god heeft de aarde geschapen" (of wijk ik nu van de topic af?); daarvoor zie ik alles veel te wetenschappelijk. Dus als iemand mij ervan wil overtuigen dat de aarde/heelal is ontstaan door god dan moet hij of zij van goede huizen komen.

Dat is ook precies het verschil met 'leven na de dood' en 'reïncarnatie' etc. Over het ontstaan van de aarde kan je logisch (proberen te) redeneren op een wetenschappelijk verantwoorde manier. Maar over reïncarnatie en leven na de dood weet je gewoon simpelweg niks dus daar kan je oneindig over discusiëren ;)

Zo, ook weer m'n mening gegeven Afbeelding

Grtz Bas
(ik hoop van niet :P )

maar hoe kan dit alles dan zijn ontstaan uit niks??? ik bedoel iedereen kent wel de wet van behoud van energie... hoe kan er dan iets uit niets zijn ontstaan???

of ben ik een van de weinige die gelooft dat er ooit eens niks was (wat klinkt dat trouwens stom :D )

overgens ga ik mijn geloof maar weer eens proberen te verdedigen als jullie dat nietg erg vinden 8-[ :

als jullie wel geloven dat er wel iets is na de dood... hoe komt dat dan??? iemand zou dat toch moeten hebben gemaakt, of iets zou dat toch moeten veroorzaken, dus ik geloof dat god dat heeft gedaan.

de makkelijkste manier is idd om het uit te proberen :D maarja... ik geloof dan dat je ergens anders terecht komt Afbeelding

NEED HELP!!! :D ben ik de enige die hier "gelooft"??? :P

Berichten: 1.122

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

Groentje schreef:hoe kan er dan iets uit niets zijn ontstaan???
Dan is mijn vraag aan jou: hoe is god ooit ontstaan dan? ook vanuit het niets? en vanuit het niets heeft hij de aarde gemaakt? (ik wil jou iedeeën niet afkraken hoor, begrijp me niet verkeerd)

Wetenschappelijk gezien is het ontstaan van de aarde ook niet helemaal duidelijk. Daarom blijft men er ook over discusiëren; want als er ooit een oerknal was, wat was er dan ver daarvoor en hoe is dat ontstaan? Daar kan je volgens mij menig theorieën op los laten. maar dat is wetenschap in zijn leukste vorm Afbeelding

Grtz Bas

Berichten: 205

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

bteunissen schreef:
Groentje schreef:hoe kan er dan iets uit niets zijn ontstaan???
Dan is mijn vraag aan jou: hoe is god ooit ontstaan dan? ook vanuit het niets? en vanuit het niets heeft hij de aarde gemaakt? (ik wil jou iedeeën niet afkraken hoor, begrijp me niet verkeerd)

Wetenschappelijk gezien is het ontstaan van de aarde ook niet helemaal duidelijk. Daarom blijft men er ook over discusiëren; want als er ooit een oerknal was, wat was er dan ver daarvoor en hoe is dat ontstaan? Daar kan je volgens mij menig theorieën op los laten. maar dat is wetenschap in zijn leukste vorm Afbeelding

Grtz Bas
daar zat ik ff op te wachten ;)

in de bijbel staat er helemaal niks over 8-[ dus zoek ik maar ff dekking in dat god alles kan, en natuurlijk de onwetendheid van de mens :P

maar omdat de wereld niet uit zich zelf kan zijn bestaan(en de rest van het heelal)zal er toch iets moeten zijn, ja toch???

't zou idd wel leuk zijn als het wetenschappelijk te beweizen was :P maar alleen lijkt het me voor mensen onmogenlijk,

overgens kunnen we volgens sommige "wijzen" het antwoord op ons bestaan vinden, zowel in het begin, zowel als in het eind (terug komen op het begin van het topic)

ik wil ook niemand's ideeë afkraken hoor :D

Berichten: 17

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

Zoals mijn signature op een ander forum aangeeft: Science is true - do not be misled by facts. Oftewel: eerst bewijzen dan geloven, want niet alles wat je ziet is waar.

Ik ben een ultra-scepticus. Iets wat ik niet wetenschappelijk kan verklaren, kan ook niet waar zijn. Leven (of bewustzijn) na de dood bestaat dus ook niet, omdat je bewustzijn voortkomt uit hersenactiviteit en dat is er dan niet meer. Ik vind het niet moeilijk om te geloven dat je dan echt niets merkt, je merkte tenslotte ook niets van wat er gebeurde voordat je werd verwekt, maar ik vind het geen gemakkelijk idee.

Ik heb met mijn standpunt wel problemen met het ontstaan van het universum. Er moet tenslotte ergens een begin zijn, maar waar kwam dat begin dan uit, en wat was er voor het begin, en wat zorgde ervoor dat het begon? Het zijn vragen die onze hersenen sowieso niet in staat zijn om te snappen, en dat zorgt bij mij af en toe voor slapeloze nachten waarin ik naar het plafond starend probeer te bevatten hoe het allemaal werkt.

Gesloten