Springen naar inhoud

Atoombindingen

• Log in om te kunnen reageren

Legacy

Legacy

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2005 - 16:17

Ok een atoom fluor heeft volgens mijn weten 9 elektronen.
Nu word er gevraagd hoeveel elektronen heeft een fluoratoom beschikbaar voor de atoombinding....

ik vat dit niet helemaal kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 januari 2005 - 17:21

je moet kijken hoeveel vrije electronen Fluor heeft --> aantal mogelijke bindingen :D
Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Legacy

Legacy

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2005 - 19:09

En hoe doe je dat?????????

(Ik heb Binas bythaway)

Mentaltheosulfaat

Mentaltheosulfaat

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2005 - 19:23

Fluor heeft atoom nummer 9. Dat betekent. dat hij 1s, en 2s niveau volledig gevuld is, en er nog 5 elektronen over zijn voor bindingen (of lone pair etc). het is zowieso natuurlijk zo dat Fluor altijd 4 "bindingen" heeft (of lone pairs). Aangezien deze aan de octet-regel moet voldoen (de CNOF-regel)

Veranderd door Mentaltheosulfaat, 25 januari 2005 - 19:23

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 januari 2005 - 19:27

Kijk ook eens op deze site http://projects.edte.../F-water06.html of zoek op covalentie in het forum.

Er was een trucje met binas maar ik weet even niet meer welk :D
Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2005 - 00:09

Fluor heeft atoom nummer 9. Dat betekent. dat hij 1s, en 2s niveau volledig gevuld is, en er nog 5 elektronen over zijn voor bindingen (of lone pair etc). het is zowieso natuurlijk zo dat Fluor altijd 4 "bindingen" heeft (of lone pairs). Aangezien deze aan de octet-regel moet voldoen (de CNOF-regel)

Volgens mij schept dit verwarring (door de 4 bindingen)

Fluor heeft de electronenconfiguratie 1s22s22p5
Om aan de octetregel te voldoen wil fluor dus één electron extra hebben. Dit kan door één covalente binding aan te gaan. Hiernaast zijn er dan nog 3 vrije electronenparen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures