grafiek in elkaar zetten voor een bepaling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

grafiek in elkaar zetten voor een bepaling

Hoi mensen,

Misschien een stomme vraag, maar ik kom er niet uit.

Ik ben bezig met een proefje, vitamine bepalen uit kippeneigeel, :D , ja ik weet het. Maar ik kom er nu niet uit, ik heb dus 5 gram eigeel aangevuld met 5% azijnzuur tot een eindvolume van 50 ml.

Ik heb acht buisjes, hier gaat in elke reageerbuis 2,5 ml eigeeloplossing en voeg er van een 1 ppm standaard oplossing (riboflavine) de volgende hoeveelheden;

0;0,25;0,5;0,75;1,0;1,25;1,5;1,75 ml eraan toe. Deze vul ik allemaal aan met 5% azijnzuur totdat er 10 ml in elke reageerbuis erin zit. Nu moet ik berekenen hoeveel de concentratie is van de toegevoegde standaard.

Help!!!!!!!!!

Ik begrijp het echt niet! Wie kan mij hiermee helpen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: grafiek in elkaar zetten voor een bepaling

ppm = mg/kg - ppm nooit meer gebruiken vanaf vandaag, want vaak slaat het nergens op.

vb. 0,5 ml standaard = (1 mg/kg / 1000 ml) · 0,5 = 0,0005 mg = 0,5 ug vitamine --> dus in buis 3 zit 0,5 ug vitamine.

Stel je komt uit op 0,5 ug dan kom je bij je 'echte' resultaat volgens de volgende berekening. Het is mogelijk om deze twee in ene te doen en dan is je resultaat in één keer goed, als je begrijpt wat ik bedoel.

0,5 ug · ( 2,5 ml · (5 g / 50 ml) ) = 0,125 ug vitamine in 5 g eigeel = 25 ug/kg

Duidelijk ???

Chemlevel 5 lijkt me iets geschikter :D

Berichten: 7

Re: grafiek in elkaar zetten voor een bepaling

:D Ja sorry, ik zat helemaal verkeerd, het spijt me hoor!!

Maarre heel erg bedankt, Afbeelding ik heb er inderdaad wat aan, 8-[ zat helemaal verkeerd, :P . Enne ja ik zal het inderdaad maar naar level 5 veranderen :P . Snik snik, ben niet zo snugger, maak ook maar fouten, ben immers een mens ;) .

Maarre heel erg bedankt!!!

Leuke forum trouwens, slimme aanpak!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: grafiek in elkaar zetten voor een bepaling

Ik heb acht buisjes, hier gaat in elke reageerbuis 2,5 ml eigeeloplossing en voeg er van een 1 ppm standaard oplossing (riboflavine) de volgende hoeveelheden;

0;0,25;0,5;0,75;1,0;1,25;1,5;1,75 ml eraan toe.
Is dit niet gewoon een standaard additie methode? :D

Je voegt aan een monster een oplopende hoeveelheid standaard toe. Je maakt een kalibratielijn. Meet de waarden trekt de lijn en vanuit deze lijn zou je het gehalte kunnen bepalen. Door dat de addities heel laag zijn heeft dit als voordeel dat de fout in het monster klein blijft. Alleen heb je hierbij de responsies wel nodig.

MvG Ron

Berichten: 311

Re: grafiek in elkaar zetten voor een bepaling

Ik ben het met Ron eens. Dit lijkt mij typisch een kalibratie lijn.

Reageer