[scheikunde] ppm

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] ppm

Hoi ben ik weer, uhm heb harris niet, dus kan het ook niet opzoeken en keek op het net erover. Maar mijn vraag is hoe kan je ppm omrekenen? Ben het vergeten :D , slecht he!! :P

Uhm als voorbeeld vanuit een 1 ppm oplossing, de concentraties; 0, 0.2, 0.4,0.6, 0.8 en 1 ppm omrekenen naar ug/ml? of iets anders?

1 ppm was toch 1 ug/ml? Of niet? :P

Help, anders zoek ik het wel een andere keer op.

Maarre weer bedankt hoor!!

Berichten: 96

Re: [scheikunde] ppm

ppm = mg/kg - ppm nooit meer gebruiken vanaf vandaag, want vaak slaat het nergens op.


Staat in 2 topics hieronder :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] ppm

ppm is "parts per million". Het is gelukkig niet meer in gebruik, want het is niet eenduidig: is het bijvoorbeeld op gewicht of op volumebasis?

Op gewicht is een ppm gelijk aan microgram per gram, of milligram per kilogram.

Op volume is een ppm gelijk aan microliter per liter, of milliliter per kubieke meter.

Nu is het natuurlijk extra verwarrend dat water een dichtheid van ~1 heeft, dus krijg je al gauw mengvormen als "microgram per milliliter".

Niet gebruiken die eenheid dus.....

Berichten: 7

Re: [scheikunde] ppm

Ja en hoe moet je dat ook alweer om rekenen? Help mij ajb?

C1*V1=C2*V2? Kan je een vb geven?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] ppm

Wat wil je waarheen omrekenen ?? 1 ppm is gewoon 1 ug/g ≈ 1 ug/ml (uitgaande van een oplossingen met een dichtheid van 1 g/ml)

Berichten: 7

Re: [scheikunde] ppm

Hoi,

Dank je wel!! Dus 1 ppm = 1 ug/g; 0,8 ppm = 0,8 ug/g; 0,6 ppm = 0,6 ug/g; enz..., toch? Ik heb een oplossing van 1 ppm gemaakt en daarvn moet ik een reeks maken van 0 tot 1 ppm, maar dat ppm, wil ik inderdaad weer omrekenen naar ug/ g. Ik denk dan wat ik hierboven heb geschreven goed is, toch? Vb: 0,8 ppm = 0,8 ug/g

Dank je!!

Grtz rismy

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] ppm

idd helemaal goed! Afbeelding

Grtz Bas

Reageer