reactie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 29

reactie

hey Afbeelding

Ik heb een vraagje aan jullie. Ik zou graag willen weten hoe de reactie van glucose naar alcohol en water gaat.

glucose is C6H12O6

alcohol is C2H5OH

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: reactie

Heb je een BINAS kijk dan eens in tabel 68A, glycolyse van Glucose Afbeelding
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 98

Re: reactie

Glycolyse is niet voldoende, deze gaat immers maar tot pyruvaat.

Bij de alcoholische fermentatie wordt het pyruvaat dan eerst gedecarboxyleerd (met pyruvaat decarboxylase (TPP cofactor)) tot acetaldehyde. Dit aldehyde wordt dan verder gereduceerd tot ethanol waarbij NADH geoxideerd wordt tot NAD+

Berichten: 1.122

Re: reactie

Klopt. Dit komt ook precies overeen met BINAS tabel 68A. Hier wordt na de Glycolyse ook nog de alcoholische en melkzuurgisting beschreven. Mooi uitgeschreven met molecuul- en structuurformules.

Grtz

Bas

Berichten: 29

Re: reactie

Allemaal bedankt :D maar ik kom er nog steeds niet uit hoe nou

C6H12O6 veranderd in C2H5OH + H2O

in welke verhouding

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: reactie

Dit is niet mijn straat, maar google wel en daar kwam ik onderstaande afbeelding tegen:

Afbeelding

Betere kwaliteit: http://www.foerstner.org/konrad/bco/img/Glycolyse.png

Berichten: 98

Re: reactie

Voor 1 glucose krijg je dan 2 x ethanol, 2 x CO2

Als je het aantal koolstof, zuurstof en waterstofatomen optelt zie je dat de balans in evenwicht is zonder dat er water aan te pas komt.

Er wordt wel water gevormd maar dit gebeurt tijdens de glycolyse: nl vorming van 2 x ATP en 2 x water uit 2 x ADP en 2 x Pi

Berichten: 1.122

Re: reactie

Jorim: Hij klopt bijna helemaal. Want in jou grafische weergave wordt vanuit pyruvaat melkzuur gevormd (melkzuurgisting). Maar in dit geval wordt door alcoholische gisting ethanol gevormd. En daar zal vast ook wel nét zo'n mooi plaatje van zijn :D

Grtz

Bas

Berichten: 29

Re: reactie

Erg bedankt allemaal. Ik vind het wel raar dat de verhouding zo moeilijk te krijgen is. :D

Berichten: 29

Re: reactie

De reactieformule staat nog geen eens op internet :D

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: reactie

bteunissen schreef: Jorim: Hij klopt bijna helemaal. Want in jou grafische weergave wordt vanuit pyruvaat melkzuur gevormd (melkzuurgisting). Maar in dit geval wordt door alcoholische gisting ethanol gevormd. En daar zal vast ook wel nét zo'n mooi plaatje van zijn :D

Grtz

Bas
Oke, maar tot pyruvaat klopt het dus :P (zie binas dus gewoon)

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: reactie

Afbeelding

Voor het geval je het niet weet: ethanol = alcohol :D
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 266

Re: reactie

In anaerobe omstandigheden moeten de gereduceerde elektonencarriers NADH terug geoxideerd worden want anders valt de glycolyse stil. Daarom wordt bij gistcellen de pyruvaat eerst omgezet naar acetaldehyde en CO2 door het enzym pyruvaatdecarboxylase en daarna wordt acetaldehyde door het enzym alcoholdehydrogenase omgezet tot ethanol waarbij de waterstoffen van NADH naar ethanol verhuizen zodat er terug NAD+ onstaat en de cirkel rond is.

In aerobe omstandigheden worden die waterstoffen van NADH met zuurstof tot water omgezet met vorming van ATP wat energetisch gunstiger is.

Als wij echter een grote inspanning moeten leveren is er te weinig zuurstof in de spieren en wordt er ook lactaat gevormd zoals op het prentje van jorim om de elektronencarriers te recupereren. Wat verzuurde spieren tot gevolg heeft.

Reageer