Springen naar inhoud

Densiemeter

• Log in om te kunnen reageren

Ulthor

Ulthor

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2005 - 21:10

wat is een densiemeter en hoe werkt dat? :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

michiel11_CF

michiel11_CF

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2005 - 21:31

densimeter of areometer: Dompellichaam om de (relatieve) dichtheid van een vloeistof te bepalen.

De densimeter drijft in de vloeistof en ondervindt daarbij een opwaardse kracht, die gelijkis aan het gewicht van de verplaatste vloeistof (wet van Archimedes). Het gewicht van de densimeter is daarom even groot als het gewicht van de hoeveelheid vloeistof die verplaatst is. De densimeter zal dus verder in de oplossing zakken als de dichtheid van de vloeistof kleiner is.
Door de densimeter af te lezen bij het vloeistof niveau kan de dichtheid van de vleoistof bepaald worden.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 26 januari 2005 - 22:03

Ik ken zo'n ding ook wel als hydrometer, zo worden ze genoemd als ze bedoeld zijn om het zoutgehalte in een aquarium te meten.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Ulthor

Ulthor

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2005 - 22:24

Ik ken zo'n ding ook wel als hydrometer, zo worden ze genoemd als ze bedoeld zijn om het zoutgehalte in een aquarium te meten.

ik dacht niet dat het bedoeld was om het zoutgehalte meten ik geloof dat het inderdaad iets met de dichtheid te maken had maar toch bedankt het is in ieder geval handig om te weten. :D

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2005 - 08:08

je heb zo niet alleen dompellichamen om zoutgehalte te bepalen. In de bier en wijn industrie wordt vaak met dompellichamen gewerkt om het alcohol percentage te meten. maar zo'n ding noemt men geen densiemeter.

Ik denk dat je in de verzamelnaam "dompellichamen" verschillende hebt; een densimeter, een hydrometer en dus een alcoholmeter. Ze werken allemaal op het zelfde principe die michiel11 beschrijft.

Veranderd door JeroenC, 27 januari 2005 - 08:09

chemboy_CF

chemboy_CF

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2005 - 10:12

Ik heb wel eens een dompellichaam gekocht voor mijn bierbrouw kunsten en deze werd ook gewoon verkocht als densitometer. Ze zijn tenslotte allemaal gebaseerd op de dichtheid van de oplossing en alleen de schaal op het papiertje in de steel bepaald of je er alcohol, zout of iets anders mee kunt bepalen.

cheMister

cheMister

• >250 berichten
  • 266 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2005 - 10:58

In de suikerindustrie (en ook andere) gebruiken ze een aparte schaal įBť (graden Baumť)

link What is a "degree Baumť"?

Eleonora chemster

Eleonora chemster

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2011 - 10:34

Is een densiteitsmeter hetzelfde als een densimeter?

Labstuff

Labstuff

• >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 april 2011 - 14:11

De verzamelnaam is en blijft Aerometer.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures