Densiemeter

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Densiemeter

wat is een densiemeter en hoe werkt dat? :D

Berichten: 27

Re: Densiemeter

densimeter of areometer: Dompellichaam om de (relatieve) dichtheid van een vloeistof te bepalen.

De densimeter drijft in de vloeistof en ondervindt daarbij een opwaardse kracht, die gelijkis aan het gewicht van de verplaatste vloeistof (wet van Archimedes). Het gewicht van de densimeter is daarom even groot als het gewicht van de hoeveelheid vloeistof die verplaatst is. De densimeter zal dus verder in de oplossing zakken als de dichtheid van de vloeistof kleiner is.

Door de densimeter af te lezen bij het vloeistof niveau kan de dichtheid van de vleoistof bepaald worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Densiemeter

Ik ken zo'n ding ook wel als hydrometer, zo worden ze genoemd als ze bedoeld zijn om het zoutgehalte in een aquarium te meten.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 8

Re: Densiemeter

Ik ken zo'n ding ook wel als hydrometer, zo worden ze genoemd als ze bedoeld zijn om het zoutgehalte in een aquarium te meten.
ik dacht niet dat het bedoeld was om het zoutgehalte meten ik geloof dat het inderdaad iets met de dichtheid te maken had maar toch bedankt het is in ieder geval handig om te weten. :D

Berichten: 1.153

Re: Densiemeter

je heb zo niet alleen dompellichamen om zoutgehalte te bepalen. In de bier en wijn industrie wordt vaak met dompellichamen gewerkt om het alcohol percentage te meten. maar zo'n ding noemt men geen densiemeter.

Ik denk dat je in de verzamelnaam "dompellichamen" verschillende hebt; een densimeter, een hydrometer en dus een alcoholmeter. Ze werken allemaal op het zelfde principe die michiel11 beschrijft.

Berichten: 31

Re: Densiemeter

Ik heb wel eens een dompellichaam gekocht voor mijn bierbrouw kunsten en deze werd ook gewoon verkocht als densitometer. Ze zijn tenslotte allemaal gebaseerd op de dichtheid van de oplossing en alleen de schaal op het papiertje in de steel bepaald of je er alcohol, zout of iets anders mee kunt bepalen.

Berichten: 266

Re: Densiemeter

In de suikerindustrie (en ook andere) gebruiken ze een aparte schaal °Bé (graden Baumé)

link What is a "degree Baumé"?

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Densiemeter

Is een densiteitsmeter hetzelfde als een densimeter?

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Densiemeter

De verzamelnaam is en blijft Aerometer.

Reageer