[ethiek] medicijn tegen pijnbestrijding

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

[ethiek] medicijn tegen pijnbestrijding

Sinds kort werk ik met amfibieën, nadruk ligt op de reuzenpadden bufo marinus, deze kunnen 25 cm groot worden en ruim 2 kilo zwaar. De huid scheidt een melkachtige witte stof uit en je raadt het al, als je er aan likt scheidt het een hallucinerende stof af, deze stof heet bufotoxine en komt ongeveer in de buurt van LSD. Teveel kan dodelijk zijn. De laatste jaren wordt het steeds vaker gebruikt in de medische wereld als medicijn tegen pijnbestrijding. Nu ga ik niet vragen of iemand dit al heeft geprobeerd, maar de vraag is, zou je het medicijn nemen als je weet waar de stof afkomstig is, wat de effecten kunnen zijn en dat teveel (geldt voor de meeste) dodelijk kan zijn.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [ethiek] medicijn tegen pijnbestrijding

Effecten of bijwerkingen spelen voor mij geen rol, op de bijsluiter van aspirine staat al dat je er hoofdpijn van kan krijgen en het is algemeen bekend dat medicijnen niet al te gezond zijn.

Te veel is dodelijk, dat geld voor alles dus speelt ook geen rol (je krijgt niet voor niets mooi gedoseerde tabletjes)

Ik denk dat je van veel meer medicijnen niet wilt weten waar ze vandaan komen, met inentingen laat je je volspuiten met de ziekteverwekker zelf, veel extremer kan toch bijna niet.

En één opmerking neemt alle problemen weg, als je pijn hebt en er is een middeltje dat goed help dan kunnen al die dingen je toch niks meer schelen ???

Re: [ethiek] medicijn tegen pijnbestrijding

Als het beter helpt dan morfine en je krijgt ook nog een geweldige trip, waarom niet. Kom maar op met die kikker.

Berichten: 1.153

Re: [ethiek] medicijn tegen pijnbestrijding

is die bufotoxine een eiwit?

@gerard: wordt het misschien tijd om beneden te zoeken naar de pad+ eigenaar?

Berichten: 104

Re: [ethiek] medicijn tegen pijnbestrijding

Als ik ernstig (dodelijk) ziek ben en ik kan door zo'n medicijn geholpen worden dan zou ik het wel proberen. Als de kans op overlijden er toch al in zit dan maakt het de meesten niet zoveel uit waar het medicijn vandaan komt. Dacht ik zo.

In mijn familie heb ik een persoon met fibromialgi. Ze heeft vanwege haar pijnstillers ook veel last van de maag. Dan zegt de dokter, je moet de pijnstillers laten staan. Maar als je van 4 morfine tabletten daags naar 0 gaat probeer dan maar eens rustig in je bed te liggen snachts. Als je echter doorgaat met de morfine dan helpen de medicijnen tegen de maagklachten niet. Ze is soms zo wanhopig van de pijn dat zelfmoord een zachte dood lijkt.

Moraal van het verhaal:

Als je tegen haar zo zeggen, er is een medicijn waar je beter van kunt maar het komt van kikkers. Dan zegt ze vast; dat geeft niks kom maar op met dat spul.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [ethiek] medicijn tegen pijnbestrijding

veel geneesmiddelen komen uit de natuur. Wat maakt het uit als het nu van een kikker/plant of andere type dier komt. Het gaat er gewoon om de werking van het geneesmiddel. Meestal wordt de structuur van het geneesmiddel bepaald en dan wordt het doormiddel van een synthese gemaakt.

MvG Ron

Re: [ethiek] medicijn tegen pijnbestrijding

Klopt wat je zegt, dat het meestal nagemaakt wordt. In dit geval zijn ze van plan, dat de patient aan de pad likt.

Berichten: 1.153

Re: [ethiek] medicijn tegen pijnbestrijding

ik denk dat het beter is als je de stof van de pad afhaalt (is dat makkelijk?) en dan de patient een druppel ofzo toe dient...Dit haalt alle remmingen die eventuele patienten zouden hebben weg.

Berichten: 2.399

Re: [ethiek] medicijn tegen pijnbestrijding

Tja een kilo keukenzout is ook dodelijk, en iedereen neemt er een beetje van op zijn eten. Als dit middel een goede pijnbestrijder is, waarom niet? Hangt van de alternatieven af in mijn ogen. Als dit het beste alternatief is dan neem ik dat. Waar het vandaan komt dat maakt mij niet zoveel uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [ethiek] medicijn tegen pijnbestrijding

Ik heb begrepen dat hier een topic loopt over een fictief onderwerp, dus verzonnen door de topicstarter. Op zich is dat helemaal geen probleem, ik vraag me alleen af wat het nut voor Killmenow is om zo'n topic te openen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: [ethiek] medicijn tegen pijnbestrijding

Ja het klopt het is een fictief onderwerp. Aan de andere kant er is daadwerkelijk een onderzoek bezig naar de effecten van bufotoxine. Alleen ik werk er niet mee.

Namens mijzelf en killmenow mijn oprechte excuus voor dit fictief onderwerp. Ik beloof het om het nooit meer te doen :D

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [ethiek] medicijn tegen pijnbestrijding

Fictief maakt weinig uit, het gaat om de discussie en het 'probleem' dat je schetst... (vind ik)

Berichten: 337

Re: [ethiek] medicijn tegen pijnbestrijding

Dat ze je aan het dier willen laten likken lijkt me sterk, ze kunnen het beter in een drankje met pepermuntsmaak mieteren (t is al wit dus dat scheelt).

Voordat geneesmiddelen (paddolikken lijkt me sterk) worden toegelaten, moeten ze eerst door de peperdure klinische testmolen en die blijkt voor veel geneesmiddelen en hun fabrikanten fataal, dit geldt nu met name voor gentherapeuten. Gelukkig zijn als je chronisch/terminaal ziek bent zijn dr best wat trials om je op in te schrijven, wieweet is het goud, misschien niet dit doordat je in de controlegroep zit of het medicijn niet (goed) werkt. Maar als het normaal gesproken schluss is, bijvoorbeeld omdat je onder de uitzaaiingen zit ik noem maar wat ergs, is het misschien het beste wat je kunt doen. Redde wat er te redden valt.

Maar als een geneesmiddel de klinische testfases (volgens mij 1 tm 4) eindelijk afgerond heeft, kan het grootschalig gebruikt worden. Soms blijken geneesmiddelen dan alsnog niet goed (getuige de spits vandaag :) ). Afgezien daarvan, wordt een geneesmiddel niet zomaar toegelaten door de FDA, maar worden er bijvoorbeeld eerst grondige giftigheidsstudies op nagehouden.

Reageer