Salicylzuur bepalen met HPLC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Salicylzuur bepalen met HPLC

hallo iedereen,

Ik moet de limit of detection bepalen voor salicylzuur met behulp van HPLC.

dit doe ik met behulp van de formule : LoQ= YB + 10* SB.

Maar hier voor heb ik dus een ijklijn van salicylzuur nodig gemaakt met de HPLC.

Heeft iemand enig idee hoe ik aan een voorschrift kom om een salicylzuur ijklijn temaken met de HPLC??

Ik heb al gezocht op pubmed, scirus en science direct maar alle voorschriften daar moet ik voor betalen! Afbeelding

Ook op google valt niks te vinden over hoe ik een ijklijn maak en bepaald van salicylzuur met hplc.

Ik hoop dat jullie wat tips of voorschriften kunnen geven.

Groetjes,

Arthur

Berichten: 1.153

Re: Salicylzuur bepalen met HPLC

waarschijnlijk zoek je te precies. Een ijklijn maken van salicylzuur gaat het zelfde als een ijklijn maken voor welke andere stof dan ook.

Ik neem aan dat je een HPLC methode hebt voor salicylzuur. (dat vind je anders zeker via pubmed, of science direct)

Met een ijklijn neem je gewoon 5 of 6 concentraties van een standaard die zo zijn gekozen dat de concentratie van je te analyseren monster in het midden ligt. Je voert dan van iedere concentratie een triplo uit. Je bepaald hiervan de piekoppervlakten (of piekhoogten). Zet dit uit in excel, x-as concentratie, y-as piekoppervlakte. en je heb een ijklijn.

Hier mee bepaal je niet echt de limit of detection. Bij de limit of detection bepaal je wanneer het signaal van een concentratie minstens 3 keer het signaal van de ruis is. Dus bepaal eerst je ruis signaal. Dan injecteer een lage concentratie. Kijk hoe hoog je signaal is. Zie je het nog? dan een nog lager concentratie injecteren. De ijklijn kan je goed helpen met het bepalen van de te injecteren concentratie.

ps. die formule bepaald niet de LOD maar de LoQ limit of quantification

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Salicylzuur bepalen met HPLC

Ik heb nog wel een HPLC voorschrift op mijn HP staan.

HPLC experiment

Misschien heb je er nog wat aan om wat beter in de materie te komen.

MvG ron

Berichten: 6

Re: Salicylzuur bepalen met HPLC

heys,

Hartstikke bedankt voor de snelle reacties.

en ik had limit of quantification nodig ....... had het de eerste keer verkeerd getikt sorry :D

Ik snap de methode die jij weergeeft jeroen :P maar ik moet die formule LoQ gebruiken (volgens docent)

maar ik zit nog met 1 probleem....

Als ik de salicylzuur oplos in me eluens (bijvoorbeeld 50% water / 50 % methanol)

dan vormt de salicylzuur een evenwicht met met een andere stof. (die wordt gevormd door het salycilzuur zelf dat zich in het water bevindt).

Hierdoor meet ik dus niet alle salicylzuur omdat een gedeelte van het salicylzuur is gevormd tot een andere stof en er een evenwichtsreactie is.

Hoe kan ik dit tegen gaan zodat ik alle salicylzuur kan meten?

Greetz AK

en thanxs voor de link met experimenten :P

Berichten: 1.153

Re: Salicylzuur bepalen met HPLC

ik denk dat je bedoeld dat als je salicylzuur oplost je een ontleding krijgt.

In dat geval is het handig om eerst uit te zoeken hoe salicylzuur ontleed. En hier de evenwichtsreactie op te schrijven.

Dan is het nog de vraag of dit plaats vindt in 100% water of alleen in de 50-50 oplossing. Misschien kan je ook hier eens naar kijken.

Dan rest je nog om het evenwicht zo te verplaatsen naar de kant dat je nauwlijks ontleding hebt. Dit kan o.a. door de pH van de oplossing te veranderen. Hoe moet je uitrekenen. (ik heb geen ervaring met salicylzuur, behalve de asperines die ik wel eens neem tegen pijn).

succes ermee

Berichten: 2.399

Re: Salicylzuur bepalen met HPLC

Volgens mij moet je het niet oplossen in methanol maar in acetonitriel! Methanol is een proton donor net als je salicylzuur. Acetonitril is een proton acceptor. Verder een goed lage pH nemen. 2 pH waarden beneden de pKa gaan zitten. Niet meer en zeker niet minder.

Salicylzuur is een stof die zeker niet gevoelig is voor hydrolyse of wat dan ook. Je moet alleen zorgen dat (ik neem aan dat je RP-C18 IS gaat doen) niks in de geladen toestand komt (geen retentie).

Wanneer je je aan deze regels houdt, gebeurd er niks geks qua evenwichten enz. Je kunt dan gewoon je salicylzuur meten. Wanneer ik een bepaalde stof verdenk van interactie te hebben met de matrix, doe ik de standaard additie methode.

Greetz Leon

Berichten: 6

Re: Salicylzuur bepalen met HPLC

Hartstikke bedankt allemaal :D

hier kom ik stuk verder mee :-)

Reageer