pKa Morfine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

pKa Morfine

Weet iemand van jullie scheikundigen door welke groep van morfine zijn pKa-waarde is te verklaren?

Morfine:

zuur: pka = 8

base: pka = 9,9

Ik heb ook een plaatje van morfine, helaas lukte het niet om die hierbij te voegen maar vandaar deze link:

http://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/substance/....cgi?cid=299479

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes elise

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: pKa Morfine

Beide OH groepen zijn enigszins zuur. Op zich hebben ze voor een OH een redelijk "zure" pKa, maar ik denk dat het RO--ion gestabliliseerd is door effecten van het aromatische systeem.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: pKa Morfine

Door de fenolgroep (C6H5OH) heb je een pKa van 9,9 en de pKa van 8 komt waarschijnlijk van de aminogroep (RR'NR''), maar dat weet ik niet heel zeker!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: pKa Morfine

De hydroxygroep aan de benzeenring is licht zuur: pKa = 9.9. Omdat een negatieve lading op de zuurstof aan de benzeenring wordt gestabiliseerd door het л-systeem van deze benzeenring zal een proton makkelijker dissocieren dan bij veel andere hydroxygroepen het geval is.

De aminegroep is basisch en is verantwoordelijk voor de pKa van 8.21 (pKb = 5.79). Een amine kan met zijn vrije electronenpaar een proton binden.

Berichten: 2.399

Re: pKa Morfine

Een stof als deze word amphoteric compound genoemd. Dit wil zeggen dat het zowel zure als basische eigenschappen bevat!

Reageer