Springen naar inhoud

Calcium aantonen

• Log in om te kunnen reageren

Voske_CF

Voske_CF

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2005 - 00:02

Ik heb voor een PO calcium aangetoond dmv een titratie. Maar ik was eigenlijk ook benieuwd naar andere manieren om dit te doen. Zou iemand mij een aantal manieren kunnen noemen en kort toelichten of naar bepaalde bronnen vermelden. BvD

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 januari 2005 - 07:20

Je bedoelt andere manieren om calciumionen aan te tonen? Kwantitatief? Dat kan met allerlei spectrometrische methoden om elementenanalyse uit te voeren, lijkt me. Dus: Atoomabsorptiespectrometrie (AAS), Atoomemissiespectroscopie (AES), Inductief gekoppeld plasma (ICP) en RŲntgenfluorescentiespectrometrie (XRF).

Of deze technieken handig zijn hangt een beetje van de vorm van het monster af. Calcium aantonen in een rots is misschien makkelijker met XRF dan met een titratie, en bij lage concentraties in oplossing is ICP vaak gunstig.

Nou heb ik zelf geen praktijkervaring op dit gebied, dus er kunnen allerlei complicaties zijn die ik even over het hoofd zie.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures