Springen naar inhoud

epoxyhars

• Log in om te kunnen reageren

Nomis_CF

Nomis_CF

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2005 - 22:20

hoe kan ik het beste een beschermlaag van mijn velgen verwijderen?? is volgens mij een epoxyhars om het aluminium te beschermen,maar daar het zo lelijk is geworden wil ik het reinigen en opnieuw in een laklaag zetten.heb met afbijt gebrobeert maar het word een slijmerige massa. help!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 januari 2005 - 08:33

Yikes. Epoxyhars is erg moeilijk op te lossen. Het schijnt te kunnen in erg sterke basen (ik vond via google verhalen over watervrije basen zoals natrium ethanolaat, maar misschien heb je met afbijt "geluk"). Helaas reageert aluminium zelf ook met zo'n sterke base, en wel erg makkelijk.... Dus dat is, zoals je proefondervindelijk hebt vastgesteld, geen goede oplossing. Wat je wel zou moeten doen weet ik helaas ook niet.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 30 januari 2005 - 12:28

Met geconcentreerd zwavelzuur en geduld kan je de polymeer waarchijnlijk zover slopen dat het op te lossen wordt in bepaalde oplosmiddelen, maar je aluminium is dan ook allang opgelost dus dat is ook geen optie.

Volgens deze site zou het moeten kunnen met methylethylketon, geen idee hou je eraan kan komen verder...

Update: Toch wel :D het wordt ok wel simpelweg MEK genoemd en wordt gebruikt om hoeven van paarden te reinigen (staat hier), als het ook daarvoor is begin ik te twijfelen aan de werking voor epoxy, maar je kan nooit weten!

Updat2: Ik kom het vaker tegen. 1, 2, zie hier

Appeduappe

Appeduappe

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2005 - 20:00

In MEK lost bijna elke verf op. Maar zandstralen is ook een idee.

Pruts0r

Pruts0r

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2005 - 09:44

MEK lijkt natuurlijk heel veel op aceton, dus als je het niet aan kan komen is nagellak remover ook 'n idee... Al kan ik echt niet garanderen dat het werkt hoor.
Ik weet niet hoe wanhopig je inmiddels bent... :)

Succes ermee in ieder geval !

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2005 - 10:06

Koop een busje stikstof en spuit het op je epoxyhars. Met een beitel of iets dergelijks 'chip' je het er zo vanaf.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures