Springen naar inhoud

vloeistofkanaal

• Log in om te kunnen reageren

robo_CF

robo_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2005 - 14:23

Hallo, ik weet niks van chemie maar ik heb wel een vraag die iets met chemie te maken heeft. Hopelijk kan iemand de vraag beantwoorden of mij een suggestie doen waar ik mijn vraag beter kan stellen.

Mijn vraag:
kunnen in een aan beide zijden afgesloten buisje met een voldoende kleine doorsnede twee vloeistoffen, verschillend in dichtheid, die niet mengen worden opgesloten zodat de vloeistof met de hoogste dichtheid bovenop de vloeistof met de laagste dichtheid blijft?

alvast bedankt voor jullie behulpzaamheid.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 30 januari 2005 - 14:41

Dat is lastig omdat de vloeistof met de grootste dichtheid normaliter onderin zo'n buis zit en niet bovenin.
De enige manier waarmee je dat misschien voor elkaar zou kunnen krijgen is door het nemen van een buis met een erg kleine diameter, zo klein dat de vloeistoffen a.h.w. niet langs elkaar heen kunnen stromen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 30 januari 2005 - 14:52

Mijn nieuwsgierigheid verplicht mij dit te vragen: Waar heb je dit voor nodig ?? Je zou het een redelijk onmogelijk idee kunnen noemen, wat Beryllium voorsteld zou kunnen werken, maar veel andere mogelijkheden zijn er volgens mij ook niet...

Lijkt een beetje op een zuur uitvinden wat steeds zuurder wordt bij een afname van H+ (of H3O+) :D

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 januari 2005 - 15:49

zo klein dat de vloeistoffen a.h.w. niet langs elkaar heen kunnen stromen.

Ik zou zeggen: zo klein dat de toename van het oppervlak tussen de twee vloeistoffen die nodig is om de ene vloeistof langs de andere te laten stromen zoveel energie kost (oppervlaktespanning), dat het om een metastabiele situatie gaat. Dat kan best nog flink zijn hoor, ik kan me (afhankelijk van de waarde van de oppervlaktespanning) best voorstellen dat een buis van een paar mm diameter zoiets zou kunnen verdragen.

robo_CF

robo_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2005 - 22:05

bedankt voor jullie reacties, ik krijg het idee dat het dus wel mogelijk is afhankelijk van de massadichtheid, volume v.d. vloeistoffen en hun oppervlaktespanning en de buisdiameter. Ik had wel het idee dat het iets met de buisdiameter heeft te maken alleen heb ik geen verstand van oppervlakte spanning.
ik zal hier iets over proberen op te zoeken, misschien hebben jullie hiervoor nog tips. Jorim, het is voor een soort dynamo.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures