Rode Luminescentie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Rode Luminescentie

Hallo,

Ik ben op zoek naar informatie over Rode Luminescentie. Ik heb al meer dan 2 uur over internet zitten zoeken met engelse en nederlandse termen maar ik vindt maar weinig informatie. Ook op dit forum lijkt luminescentie een weinig besproken fenomeen. (Om nog maar te zwijgen over Rode Luminescentie)

Tot nu toe heb ik het volgende over Rode Luminescentie kunnen vinden:

H2O2 + Cl2

En dat er een Redoxreactie optreedt, welke wordt echter niet vermeld.

Is er iemand die mij verder kan helpen? :D

Alvast bedankt!

The Storm: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Rode Luminescentie

Als je op luminescentie zoekt kan ik me dat voorstellen, Dat is een zeer breed begrip. Rode luminescentie zie je bijvoorbeeld in een rode LED. Heb je geprobeerd op "chemoluminescence" te zoeken (ik neem aan dat je dat tenminste bedoelt!)?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Rode Luminescentie

De term "rode" lijkt mij alleen maar te verwijzen naar de kleur van de emissie. Dat is in zoverre dus niets anders dan een beschrijving van de energieniveaus die betrokken zijn bij de luminescentie.

Rood is alles tussen grofweg 600 en 750 nanometer; rode luminescentie kan dus ook fluorescentie zijn, of fosforescentie.

Weet je zeker dat er een heel specifiek proces wordt bedoeld?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: Rode Luminescentie

Hoi,

In iedergeval alvast bedankt voor de reacties :D

Volgens mijn docente zou het om Rode Luminescentie gaan waarbij H2O2 en CL2 met elkaar reageren en er hierbij rood licht ontstaat. Zelf heeft zij geen andere termen gebruikt voor dit verschijnsel.

Ik ga er dus vanuit dat er een specifiek proces bedoeld wordt, alleen welk proces, dat is de vraag waarop ik een antwoord probeer te vinden....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Rode Luminescentie

OK, dan gaat het vast over chemiluminescentie.

Ik heb even wat voor je opgezocht, en ik ben dit tegengekomen.

Het document is in het Engels, maar ik zal even een korte uitleggen wat het idee is: door de reactie van waterstofperoxide en chloor wordt er zogeheten singlet-zuurstof gevormd. Dit is gewoon zuurstof, het "singlet" wijst op een bepaalde toestand van het molecuul. Dat singlet zuurstof kan overgaan in zogeheten "triplet" zuurstof. Hierbij is er sprake van dat er een electron is dat opeens andersom om zijn as gaat tollen (er wordt dan gesproken van een spin-verandering). De "triplet" toestand van zuurstof is energetisch lager dan de "singlet" toestand, en daarom moet het zuurstof dus energie verliezen bij de overgang van "singlet" naar "triplet". Dit gebeurt door het uitzenden van een foton van 634 nm. En je raadt het al, de kleur die er dus vrij komt, is... rood.

Dat is wat ik met een korte zoektocht heb gevonden. Of het precies is wat je zoekt weet ik niet, ik zal vanavond nog wat verder kijken voor je.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: Rode Luminescentie

Kijkaan, Dit is waar ik naar op zoek ben [!]

Ontzettend bedankt hiervoor. Ik denk dat ik er nu wel uit moet kunnen komen al blijven meer bronnen natuurlijk welkom :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Rode Luminescentie

Nog een mooie link met een fimpje erbij:

http://www.pc.chemie.uni-siegen.de/pci/ver...lish/v27-3.html

Dit is overigens dezelfde reactie, dus ik denk dat dit is waar je naar op zoek bent.

Succes er mee!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: Rode Luminescentie

Bedankt, hiermee moet het zeker lukken Afbeelding

Berichten: 6

Re: Rode Luminescentie

Inmiddels even verder en we hebben een website over het onderwerp in elkaar gedraaid. Ik weet het, het is geen wonder in webdesign maar ik hoop wel dat de ifo die er op staat klopt. Mochten er dingen niet kloppen dan hoor ik dat graag via mijn mail of een PB'tje, dan kan ik die aanpassen

Ohja, misschien slim om dan ook even een linkje te geven =>

www.luminescentie.tk

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Rode Luminescentie

Ik heb er even op gekeken, en over het algemeen klopt de info prima.

Maar... er is wel een ding wat je niet helemaal goed door hebt.

Luminescentie is de term die gebruikt wordt voor alle processen waar licht bij vrij komt. De reactie die je beschrijft is dus weliswaar luminescentie, maar wat jij "bijverschijnselen" noemt, nl. fluorescentie en fosforescentie, is ook een vorm van luminescentie.

De reactie die je beschrijft kan je beter benoemen met de term chemiluminescentie. Dat is de vorm van luminescentie die optreedt als gevolg van een chemische reactie.
Het 'singlet' zuurstofatoom
Dat moet natuurlijk zuurstofmolecuul zijn...
volgens de wet van massabehoud (e=m*c2).


Die formule is niet de wet van massabehoud... dat is de relatie die aangeeft dat energie en massa in elkaar kunnen overgaan; daar is echter helemaal geen sprake van. Wat je hier zoekt is de eerste hoofdwet van de thermodynamica, nl. dat energie niet verloren mag gaan. Dat is het bewijs dat er energie in een of andere vorm moet vrijkomen als een molecuul van de aangeslagen toestand naar de grondtoestand terugvalt.
De tijdschaal waarop dit (fluorescentie) zich afspeelt is nanoseconden tot miliseconden.


Fluorescentie in milliseconden is zeer ongebruikelijk; misschien bedoel je microseconden?

Verder vind ik het een duidelijk verhaal, mooi gedaan! Ik vind dat je het goed hebt aangepakt!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: Rode Luminescentie

Dank je Afbeelding

Ik ga het even aanpassen!

En nogmaals bedankt voor de hulp [!]

Reageer