Springen naar inhoud

[scheikunde] Vragen uit SK2 boek ..

• Log in om te kunnen reageren

elf

elf

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2005 - 20:12

19. In welke van de onderstaande reacties is de reactie-energie gelijk aan de vormingsenergie van ethanol?
motiveer je antwoord.

2C(s)+3H2(g)+O(g) -> C2H5OH(l)

4C(s)+6H2(g)+O2(g) -> 2C2H5OH(g)

2C(s)+3H2(g)+1/2O2(g) -> C2H5OH(l)

2CO2(g)+3H2O(l) -> C2H5OH(l) + 3O2(g)

Hoe doe ik dit ?, hoe valt dit te controleren :s.. en vooral waar start ik? Omdat ik het gevoel heb dat ik was voorgaande kennis ben misgelopen ofzo, wan't ik kom er niet uit

Geplaatste afbeelding

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Beryllium, 31 januari 2005 - 20:23

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mentaltheosulfaat

Mentaltheosulfaat

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2005 - 20:23

ik geloof dat je in principe deze moet gebruiken. Dit zijn de moleculen die er los zouden voorkomen.

Beryllium: Ook gij: gebruik sub- en superscript...

Veranderd door Beryllium, 31 januari 2005 - 20:25

elf

elf

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2005 - 20:35

Moet ik dan van dit alles de vorming energie los gaan berekenen en dan kijken of het overeen komt met ethanol ?

Mentaltheosulfaat

Mentaltheosulfaat

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2005 - 20:47

2C(s)+3H2(g)+1/2O2(g) -> C2H5OH(l) kan trouwens ook...

maar de gewone vromingsenergie kun je niet zo berekenen, die moet je uit binas of iets dergelijks halen. Als je ethanol maakt uit iets anders, dan zou je terug moeten rekenen naar de losse elementen en deze van je vormingsenergie van je beginstof afhalen.

Beryllium: Gebruik sub- en superscript !! Lees hier hoe.

Veranderd door Beryllium, 31 januari 2005 - 20:58

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 januari 2005 - 20:48

ik geloof dat je in principe deze moet gebruiken. Dit zijn de moleculen die er los zouden voorkomen.

Nee, hier zijn 2 zaken mis:

* Ethanol is bij kamertemperatuur een vloeistof, en dus moet je ook een vloeistof maken
* Er worden 2 ethanolmoleculen gevormd, dus de reactie moet worden gehalveerd

De derde vergelijking voldoet wel. Let wel, de vormingsenthalpie is een zuiver theoretische energie, want deze reactie kan helemaal zo niet plaatsvinden. Maar de definitie van vormingsenthalpie stelt wel de twee eisen die ik formuleer!

Zo stel je een vormingsvergelijking op: het doel van de vormingsenthalpie is het maken van 1 molecuul van de doelstof bij kamertemperatuur en normale druk. En de uitgangsstoffen zijn de elementen. Nu moet je alleen nog weten of de elementen uit moleculen bestaan (zie het ezelsbruggetjesforum) en of ze vast, vloeibaar of gasvormig zijn. Daarna de vergelijking kloppend maken.

Veranderd door rwwh, 31 januari 2005 - 20:52

elf

elf

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2005 - 09:32

Nee, hier zijn 2 zaken mis:

* Ethanol is bij kamertemperatuur een vloeistof, en dus moet je ook een vloeistof maken
* Er worden 2 ethanolmoleculen gevormd, dus de reactie moet worden gehalveerd

De derde vergelijking voldoet wel. Let wel, de vormingsenthalpie is een zuiver theoretische energie, want deze reactie kan helemaal zo niet plaatsvinden. Maar de definitie van vormingsenthalpie stelt wel de twee eisen die ik formuleer!

Zo stel je een vormingsvergelijking op: het doel van de vormingsenthalpie is het maken van 1 molecuul van de doelstof bij kamertemperatuur en normale druk. En de uitgangsstoffen zijn de elementen. Nu moet je alleen nog weten of de elementen uit moleculen bestaan (zie het ezelsbruggetjesforum) en of ze vast, vloeibaar of gasvormig zijn. Daarna de vergelijking kloppend maken.

Dus de 1e klopt niet omdat daar O in voorkomt, terwijl het standaard O2 ,moet zijn..
Die 2e klopt dan niet omdat het 2 mol is ? .. en je dus reactie energie maal een half moet doen ?, en dat is dus niet direct afleidbaar, en is in gasvormige fase

die 3e klopt dus wel.. maar snap niet waarom het half O2 is ?? :D

4e klopt dus niet om het feit dat hier ook andere dingen worden gevormd, terwijl het alleen om ethanol gaat ?

klopt dit beetje ? Geplaatste afbeelding :P

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 februari 2005 - 10:55

Het klopt wat je zegt.

Dat in de reactievergelijking een 1/2 O2 voorkomt, komt doordat je de vormingswarmte voor ťťn Molecuul ethanol bepaald. Hiervoor heb je ťťn zuurstofatoom nodig. Omdat je uit moet gaan van het element bij kamertemperatuur en normale druk (in het geval van zuurstof O2(g)) gebruik je een 1/2 O2 (= 1 zuurstofatoom)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures