[wiskunde] Vierkantje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

[wiskunde] Vierkantje

Eeen vraagje over wiskunde, ik weet wel al hoe het vierkant moet worden ingekleurd, maar ik zou graag weten hoe je aan het antwoord komt.

Opgave 24

Een oppervlak bestaande uit 4 rijen en 4 kolommen, dus 16 vierkantjes, moet gekleurd worden. De inkleuring moet voldoen aan de volgende eisen.

4 vierkantjes moeten blauw zijn

3 vierkantjes moeten rood zijn

3 vierkantjes moeten wit zijn

3 vierkantjes moeten groen zijn

3 vierkantjes moeten geel zijn

geen kleur mag meer dan eens in een rij, kolom of diagonaal voorkomen.

Hoe moet het oppervlak worden ingekleurd?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Vierkantje

Met een beetje een systematische aanpak is dat niet zo moeilijk.

Ik zou met blauw beginnen, met wat inzicht en 3 stapjes vooruitdenken zie je zo welke plaatsen mogelijk zijn en welke niet zonder dat je jezelf vastzet voor de volgende kleuren.

Berichten: 36

Re: [wiskunde] Vierkantje

één van de oplossingen kan zijn:

Ro.Bl.Ge.Wi

Bl.Ge.Gr.Ro

Gr.Ro.Wi.Bl

Ge.Wi.Bl.Gr
"The best way to predict the future is to prevent it" *Alan Kay*

Berichten: 34

Re: [wiskunde] Vierkantje

hint: paardensprong(schaken)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] Vierkantje

hint: paardensprong(schaken)


Als ik naar Pierewiets oplossing kijk klopt dat niet de hele tijd. Kan jij er een maken die dat wel de hele tijd volhoud? Ik bedoel die gemaakt kan worden door alleen paardesprongen?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 34

Re: [wiskunde] Vierkantje

Pierewiet schreef:één van de oplossingen kan zijn:  

Ro.Bl.Ge.Wi

Bl.Ge.Gr.Ro

Gr.Ro.Wi.Bl

Ge.Wi.Bl.Gr
Helaas klopt deze niet, ze mogen geen diagonaal vormen; dat gebeurt bij Wi bij jou wel...

k ben ervan overtuigd dat de paardensprongtechniek werkt 8)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [wiskunde] Vierkantje

ge.ro.bl.gr

bl.gr.wi.ge

wi.ge.ro.bl

ro.bl.gr.wi

skyryder heeft gelijk. ik had hem in 2 minuten, maar een wet zou ik er niet voor kunnen schrijven.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 34

Re: [wiskunde] Vierkantje

Zo moeilijk kan dat niet zijn...

Een wet kan jezelf met een beetje tekste bedenken

Je moet een bepaald patroon aanhouden

ACEBD

BDACE

CEBDA

DACEB

EBDAC

Ik denk dat je zo toch wel een formule/wetje kan opstellen

Berichten: 36

Re: [wiskunde] Vierkantje

Ro.Bl.Ge.Wi

Bl.Ge.Gr.Ro

Gr.Ro.Wi.Bl

Ge.Wi.Bl.Gr

Helaas klopt deze niet, ze mogen geen diagonaal vormen; dat gebeurt bij Wi bij jou wel...

Diagonaal:

Verbindingslijn(stuk) tussen twee hoekpunten (die geen buren zijn!) in een veelhoek. Een driehoek heeft géén, een vierhoek twee diagonalen. En p-hoek heeft ½p(p-3) diagonalen.

Dus waar heb je het nu eigenlijk over?
"The best way to predict the future is to prevent it" *Alan Kay*

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] Vierkantje

ja volgens mij bedoelen ze een diagonaal over de hele lengte.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: [wiskunde] Vierkantje

Gast schreef:geen kleur mag meer dan eens in een rij, kolom of diagonaal voorkomen.  

Hoe moet het oppervlak worden ingekleurd?


Als dit eens ff goed leest....

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] Vierkantje

Anonymous schreef:
Gast schreef:
geen kleur mag meer dan eens in een rij, kolom of diagonaal voorkomen.  

Hoe moet het oppervlak worden ingekleurd?


Als dit eens ff goed leest....


Dan zou ik dus zeggen dat het om een diagonaal gaat die even groot is als een rij of kolom oftewel de diagonalen die 4 lang zijn oftewel over het hele vlak.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [wiskunde] Vierkantje

omdat íe ook prima is op te lossen voor schuine lijnen (45 graden) die niet perse van hoek naar hoek lopen, zeg maar de loper op het schaakbord, zou ik haast denken dat hij zo bedoeld moet zijn. Dus beschouw elke kleur als een schaak-dame die geen schaak-dame van dezelfde kleur mag kunnen slaan....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 34

Re: [wiskunde] Vierkantje

Dan klopt het dus wat ik heb gemaakt tog?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [wiskunde] Vierkantje

Skyryder schreef:
Dan klopt het dus wat ik heb gemaakt tog?
toch niet, maar dat komt omdat je 5 kleuren gebruikt in een veld van 5 x 5.
ACEBD  

BDACE  

CEBDA  

DACEB

EBDAC
En het ging om 5 kleuren in een veld van 4 x 4. Zie de topicstart. En dan wordt het opstellen van een wetmatigheid al een iets ander probleem.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer