Buffercapaciteit

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Buffercapaciteit

Als je een buffer hebt/maakt, hoe bepaal je daar dan de capaciteit van, en welke eenheid heeft die capaciteit eigenlijk, ik dacht iets van hoeveelheid stof die je kan toevoegen tot de pH een bepaalde hoeveelheid afwijkt, maar precies weet ik het niet....

Wie kan mij helpen?? Alvast bedankt.

Emma

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Buffercapaciteit

Als ik het me goed herinner is de capaciteit van een buffer de waarde van het aantal (m)mol H3O+ of OH- dat je kan toevoegen totdat de pH waarde één hoger of lager wordt.

Dat kan je berekenen door (1) te berekenen wat de pH van de buffer is, (2) wat de concentratie van de bufferionen is in het begin en aan het einde en (3) aan de hand daarvan berekenen wat de hoeveelheid H3O+ of OH- is die je dan hebt moeten toevoegen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1

Re: Buffercapaciteit

Dat kan je berekenen door (1) te berekenen wat de pH van de buffer is, (2) wat de concentratie van de bufferionen is in het begin en aan het einde en (3) aan de hand daarvan berekenen wat de hoeveelheid H3O+ of OH- is die je dan hebt moeten toevoegen.


Ik weet de pH van de buffer en ik weet de concentratie aan het begin en aan het eind maar ik weet niet hoe ik verder moet rekenen... :oops:

Reageer