[scheikunde] Zink

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 10

[scheikunde] Zink

Hey kep een probleem en hoop dat iemand mij kan helpen!!

Ik moet namelijk voor school uit zinkerts zink hale.

Nou moet ik een plan van aanpak hebben, maar ik weet nie egt hoe 't moet.

Ik d8 zelf dat je electrolyse toe moet passen, maar ik weet niet of dat wel kan in 50 min. en op school.

Dus kan iemand mij helpen een plannetje te verzinnen???

Afbeelding Afbeelding Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Zink

Waarschijnlijk zit de zink, omdat dit niet zo'n edel metaal is, als Zn2+ zout in je erts. Dit zal je er dus uit moeten extraheren. Met zoutzuur of zwavelzuur zou dit moeten lukken. Om vervolgens de zinkionen uit je oplossing om te zetten in metallisch zink is electrolyse een goed idee. Waarschijnlijk kun je zelf wel bedenken hoe dit moet.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Zink

Jep gebruik een sterk zuur. Om het wat te versnellen, zou ik licht verwarmen op een kookplaat. In een laboratorium gebruiken ze een magnetron voor deze destructie. Doe dit niet, als je geen speciale laboratorium magnetron hebt, want je vermogen is niet goed in te stellen. Verder maak je erts goed fijn (groter contact oppervlak)!

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde] Zink

je kan ook gebruik maken van een (andere) redoxreacties, met een sterker metaal dan zink denk ik

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Zink

@ DrQuico: nee we krijgen ZnO, zo'n klein blokje. Tenminste dat zij die gast.

Warom heb je een sterk zuur nodig?? Om het zink eraf te krijgen??

Kunnen jullie dit ff uitleggen want ik snap het niet.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] Zink

Als je inderdaad zinkoxide krijgt dan heb je een probleem, want dat is onbewerkbaar op school in 50 minuten.

Het verkregen zinkoxide wordt in een elektrische oven (bij ca. 1.400 °C) gereduceerd met cokes. Om oxida­tie te voorko­men wordt het ontstane zink (in damp­vorm) be­sproeid met lood, waarbij het snel oplost in het lood. Vervol­gens vindt schei­ding van de beide metalen plaats, waarbij redelijk zuiver zink ontstaat (ca. 99 %). Door vacuümdestillatie wordt zeer zuiver zink verkre­gen.

Vanaf het begin van het proces wordt ge­werkt met lood- en zinkerts, waarbij een mengsel van lood en zink wordt gevormd, dat vervolgens wordt gescheiden. Op deze manier wordt het probleem van oxidatie van zink voorko­men.

Het merendeel van het geproduceerde zink wordt via elektro­lytische weg verkregen. Het zinkoxide wordt opgelost in verdund zwavelzuur, waarbij een oplossing met 60 - 70 g Zn/l ontstaat. Vervolgens wordt zinkpoe­der toege­voegd om eventueel aanwezig cadmium - en andere metalen - neer te slaan. Daarna volgt elektrolyse met een aluminiumkathode. De grootste fabrieken voor de winning van zink via elektrolyse bevinden zich in België. Het verkregen zink is zeer zuiver: 99,99%.

Bron: Periodieksysteem.com

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Zink

@ DrQuico: nee we krijgen ZnO, zo'n klein blokje. Tenminste dat zij die gast.
ZnO is toch een Zn2+ zout?!?

Met een sterk zuur (hoeft niet zeer geconcentreerd te zijn: 1 M is waarschijnlijk wel ok) sloop je niet het zink, maar juist het zuurstof er van af. Het zink-ion gaat gewoon in oplossing, terwijl het oxide dianion reageerd tot water:

ZnO + 2 HCl -> Zn2+ + 2 Cl- +H2O

Met een zwakker zuur (azijnzuur) zal het ook wel gaan, maar wel veel trager. Dan kom je dus in de problemen met je 50 min.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] Zink

Hmmm, vergeet mijn verhaal dus maar... :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Zink

Dat is waarschijnlijk het industriële proces.

Electrolyse is op grote schaal veel te duur en wordt (als ik het goed heb) alleen op grote schaal voor de winning van aluminium uit bauxiet gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Zink

Electrolyse is op grote schaal veel te duur en wordt (als ik het goed heb) alleen op grote schaal voor de winning van aluminium uit bauxiet gebruikt.
... en chloor en natronloog (en hypochloriet) uit zout? Of noem je dat geen grote schaal?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Zink

Je hebt gelijk, dat is wel grote schaal. Ik bedoelde eigenlijk het gebruik van elektrolyse voor het reduceren van metaal-ionen op grote schaal.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Zink

Sorry jongens, ik heb me vergist.

Me leraar zei net dat we ZnSo4 krijgen.

nogmaals sorry.

Kunnen jullie me hiermee aub helpen??

:)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] Zink

Electrolyse waarbij onderstaande reacties plaatsvinden:

Kathode (-): Zn2+ + 2 e- <=> Zn(s)

Anode (+): SO2 + 2 H2O <=> SO42- + 4 H+ +2 e-

Zn2+ + SO2 + 2 H2O <=> Zn(s) + SO42- + 4 H+

Je neerslag (eventueel aan de electrode) is zink...

Berichten: 151

Re: [scheikunde] Zink

Zinkchloride kan kan je weer zink uit krijgen door redox reactie met Al of Mg, weet zo niet of je ook sulfaat kan gebruiken gelijk...

Maar anders ff zinkchloride van maken.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Zink

Wat is eigenlyk een redox reactie??

En waar heb je zinkchloride voor nodig... je zou tog klaar zijn als je electrolyse deed?

Reageer