Springen naar inhoud

formol+amoniak

• Log in om te kunnen reageren

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2005 - 20:37

ik heb een restje formol gemengd met wat amoniak oplossing, en ik denk dat dat reageerde, wat zou er kunnen gebeuren?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 februari 2005 - 20:58

Hoezo denk je dat het reageerde? wat zag je?

Een amine is nucleofiel (vrij electronenpaar) en het koolstofatoom van formaldehyde is electrofiel (δ+ d.d. het aan een electronegatief element gebonden is.

NH3 + H2C=O <-> H2N-CH2OH

H2N-CH2OH <-> HN=CH2 + H2O

Omdat bij de tweede stap water vrij komt is het de vraag of het imine in waterig milieu veel gevormd wordt. Om deze reactie volledig te laten verlopen moet continu water uit het reactiemengsel verwijderd worden.

Het kan ook zijn dat je formaldehyde-oplossing gedeeltelijk geoxideerd was (door zuurstof uit de lucht) Er zit dan ook mierenzuur in de oplossing en dat reageert via een zuur-base reactie tot ammoniumformiaat:

NH3 + HCOOH -> NH4+ + HCOO-

Als je bij het mengen een witte damp boven de oplossing zag hangen dan is het laatste hoogwaarschijnlijk gebeurd.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 02 februari 2005 - 21:02

Kan formaldehyde niet ook nog gereduceerd worden tot methanol door de ammonia ??

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 februari 2005 - 21:28

Dan zou ammonia geoxideerd moeten worden tot hydrazine of hydroxylamine. Ik vraag me af of dat gebeurd.

Runaway

Runaway

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2005 - 20:58

Nee, ammoniak is een veel te zwakke reductor om dat te kunnen doen.

DrQuico, het gevormde imide "polymeriseert" tot hexamethyleentetramine.
Dit is het hoofdbestanddeel van esbit brandtabletten en de precursor voor een energetische stof (geen details want ik weet dat dat hier niet mag).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures