het "som van" teken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

het "som van" teken

Ik zou graag wat willen weten over het volgende teken:

:roll:

Ik snap er al het een en ander van

stel er staat

:P M

en "M" staat voor moment dan moet je de momenten bij elkaar optellen toch? Dat dacht ik goed begrepen te hebben maar er staat vaak nog een hoop ingewikkeld teken bij zoals deze:

[sum_k]

wat betekenen de tekens.

Ik dacht te hebben gezien dat als er onderstaat n=0 dan moet je bij n=0 beginnen of heb ik dit verkeerd gezien?

verder het teken wat boven een "som" teken staat weet ik niet wat ik daarmee moet doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: het "som van" teken

Het teken staat inderdaad voor een sommatie. In principe kan je het teken niet 'los' gebruiken, die informatie die we boven en onder het teken schrijven horen er expliciet bij.

Onderaan schrijven we de index, de letter die tijdens de sommatie van waarde verandert. Bovendien vermelden we er de startwaarde, bovenaan staat de eindwaarde.

[sum_k] n = 0 + 1 + 2 + ... + k

[sum_k] n² = 0² + 1² + 2² + ... + k²

[sum_k] n! = 0! + 1! + 2! + ... + k!

Vervang k door een specifieke waarde en je kan de som uitrekenen uiteraard.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: het "som van" teken

dankje wel. Ik zat er niet zo ver naast.

Stel je hebt een aantal momenten dat je niet weet.

en je wil de som van de mometen weergeven

hoe doe je dat dan? dus als er wel een einde aan de som komt dus niet :roll: bovenaan maar een onbekend aantal.

moet je dan gewoon "x" bovenaan zetten?

en onderaan dan beginnen met n=1? of is het dan n=0?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: het "som van" teken

Dat ligt er al maar aan hoe je wil tellen, maar beginnen vanaf 1 lijkt me in dit geval logischer. Als het aantal momenten onbekend is dan kies je daar inderdaad gewoon een variabele voor. Bijvoorbeeld, de som van 'k' momenten is dan:

Afbeelding

Dit is dan hetzelfde als: M1 + M2 + ... + Mk

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: het "som van" teken

oke dankje wel.

nog één klein vraagje.

waarom word er vaak "k" boven aangezet

waarom geen andere letter?

k lijkt me niet het begin letter van Maximum

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: het "som van" teken

Leuke vraag maar daar weet ik niet direct een antwoord op. Zowel "k" als "n" worden vaak gebruikt om aantal aan te geven, de lopende index is bijvoorbeeld heel vaak "i".

Niets houdt je ook tegen om in het vervolg sin(q) of sin(8)) te gebruiken in plaats van sin(alfa.gif) ... Het is maar een kwestie van gewoonte :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: het "som van" teken

TD schreef:Afbeelding

Dit is dan hetzelfde als: M1 + M2 + ... + Mk
Als je dat zou invullen zou je gewoon krijgen: 1+2+3+4+5+...+k

Je zou na het sommatieteken moeten zetten: AM

als je wil krijgen wat je hebt gezegd. (of een andere letter dan A natuurlijk)
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: het "som van" teken

Ik doelde hier eigenlijk op een (fysisch) moment maar hoe het nu genoteerd staat wordt het wiskundig gewoon de optelling van de k eerste natuurlijk getallen (zoals mijn eerste voorbeeld).

Om toch die M van moment te behouden lijkt me dan beter:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: het "som van" teken

zijn hier ook handige formules aan verbonden?

stel ik wil

[sum_k] n² = 0² + 1² + 2² + ... + k²

uitrekenen met k=8. dan kan ik de formule gaan invullen tot n=8 maar dat is zo'n werk, kun je zoiets niet in een reken regel weergeven als

[sum_k] n² = 0² + 1² + 2² + ... + k²=f(k)= .......

zoja hoe dan?

bestaan er dan nog meer regels die verder gaan dan kwadraten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: het "som van" teken

Voor gewoon n wordt deze gegeven door de som van een rekenkundige rij, dus n(n+1)/2

Voor n² is het iets ingewikkelder, je vindt n(n+1)(2n+1)/6. Gebruik bijvoorbeeld inductie om het aan te tonen.

Die van n³ kan je gemakkelijk afleiden uit die van n, het is namelijk het kwadraat daarvan. Zie daarvoor mijn reply in de recente topic hier.

Van een willekeurige reeks is het in het algemeen niet mogelijk om een expliciete formule op te stellen. In eenvoudigere gevallen gaat het vaak wel, maar het kan soms een lastige klus zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: het "som van" teken

Antoon schreef:Ik zou graag wat willen weten over het volgende teken:

:roll:  

Ik snap er al het een en ander van

stel er staat

:P M

en "M" staat voor moment dan moet je de momenten bij elkaar optellen toch? Dat dacht ik goed begrepen te hebben maar er staat vaak nog een hoop ingewikkeld teken bij zoals deze:

[sum_k]  

wat betekenen de tekens.

Ik dacht te hebben gezien dat als er onderstaat n=0 dan moet je bij n=0 beginnen of heb ik dit verkeerd gezien?

verder het teken wat boven een "som" teken staat weet ik niet wat ik daarmee moet doen.
enkele dumbo's (met name Einstein) gaan zelfs nog verder, en laat het sommatieteken vallen! Zie bijv.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Einstein_summ...matie_conventie

http://en.wikipedia.org/wiki/Einstein_notation
???

Berichten: 232

Re: het "som van" teken

Inderdaad, fijn dat dit opgemerkt wordt, ik heb de Einsteinsommatie voor het eerst dit jaar gezien en het is wel verwarrend. Het komt erop neer dat het sommatieteken wordt weggelaten als er in de formule minstens twee keer dezelfde index wordt gebruikt, en over deze index wordt dan ook gesommeerd.

Reageer