Springen naar inhoud

verschillende thermometers

• Log in om te kunnen reageren

MadMonkey

MadMonkey

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2005 - 11:44

hallow

ik had een vraag

voor welke temperaturen kan ik welk soort thermometers het best gebruiken?
zowel voor temperaturen voor -30 als temperaturen als 150 graden celcius?

is een normalen thermometer genoeg of moet ik voor temperaturen die boven of onder het kook/smeltpunt van water ligen beter anderen thermometers gebruiken

alvst bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 februari 2005 - 13:37

Wat is een normale thermometer? Een moderne digitale thermometer komt met een specsheet waar opstaat wat het bereik is en de bijbehorende nauwkeurigheid.

Fokke Tuinstra, oud hoogleraar in Delft, zei altijd "alles is een thermometer"....

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 03 februari 2005 - 14:03

Zoals rwwh al zegt hangt het er erg vanaf wat voor thermometer je hebt. Een 'oude' thermometer met kwik kan bijvoorbeeld niet lager dan -38,9įC want dan bevriest het kwik en een alcohol thermometer kan niet veel hoger dan 78įC want dan verdampt de alcohol (kan wel weer tot -114įC).

Dus voor jou eisen heb je in iedergeval een digitale thermometer nodig en de specs zijn in de handleiding wel gegeven!

chemboy_CF

chemboy_CF

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2005 - 14:07

Beste MadMonkey,

Ik neem aan dat je vloeistofthermometers bedoeld. Er zijn eigenlijk twee soorten: kwik en alcohol thermometers. Kwikthermometers hebben een hogere boventemperatuur en lopen van ca. -10 tot 300 graden C. Ik weet niet of ze ondertussen al verboden zijn, maar op scholen zullen kwikthermometers wel niet meer gebruikt worden.
Alcohol thermometers hebben een lagere ondertemperatuur en lopen van ca. -100 to +130 graden C.

Mocht het enigszins mogelijk zijn dan zou ik dus (met het oog op veiligheid) voor de alcoholthermometer gaan.

Hopelijk helpt dit je een beetje.

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2005 - 16:18

Thermokoppel kan ook (is digitaal)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 februari 2005 - 16:21

Thermokoppel kan ook (is digitaal)

Waar koop ik een digitaal thermokoppel :)

Je hebt een beetje gelijk. Digitale thermometers bevatten een thermokoppel, en je kunt goedkoop een digitale thermometer maken door een thermokoppeltje aan een digitale voltmeter te hangen.

chemboy_CF

chemboy_CF

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2005 - 16:55

Sorry voor mijn post wel erg overeenkomt met die van Jorim. Ik kreeg sterk de indruk dat toen ik mijn boodschap typte Jorims bericht er nog niet stond. Moderators, kan dit?

[QUOTE]een alcohol thermometer kan niet veel hoger dan 78įC want dan verdampt de alcohol

Wat betreft die alcohol thermometers: wij hebben thermometers (waarvan ik altijd dacht dat het alcoholthermometers waren) die tot ca. 130gr. C gaan. Zit hier dan een andere vloeistof in, of zit er een andere alcohol dan ethanol in zoals Jorim suggereerd? Het is natuurlijk ook nog een gesloten systeem, dus wellicht staat er wat druk op zodat de thermometer bij hogere temperatuur gebruikt kan worden.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 03 februari 2005 - 17:02

Sorry voor mijn post wel erg overeenkomt met die van Jorim. Ik kreeg sterk de indruk dat toen ik mijn boodschap typte Jorims bericht er nog niet stond. Moderators, kan dit?

Als wij tegelijk ons berichtje typte en ik was eerder klaar dan kan dat zeker ja. Of je hebt niet goed gekeken. :)

Ik zal eens kijken hoe het zit met alcoholthermometers en hogere temp's...

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 februari 2005 - 17:43

Zie (Engels): http://www.newton.de...3/chem03472.htm

Daar staan een paar zaakjes uitgelegd over maximale bereiken van vloeistofthermometers.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 februari 2005 - 18:06

Ik heb Thermometer op Wikipedia ook even aangepast.

Digirini

Digirini

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2005 - 17:11

Tip: er zijn ook infrarood thermometers: geen contact meer nodig met het te meten object en met een laser kun je precies zien waar je meet. Het meetbereik kan lopen van -50oC tot +500oC. Hier zie je hoe zoiets eruit ziet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures