Reactie in zoutzuur cel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Reactie in zoutzuur cel

Wij zijn bezig met ons profielwerkstuk.

We hadden een elektrochemische cel met een koper en zink elektrode en zoutzuur in een bekerglas.

We komen niet echt verde rmet de reactie vergelijking die er optreed.

We zijn niet veel verder gekomen dan dit:

Zn(s) --> Zn2+(aq) + 2e-

Kan iemand ons verder helpen?

biochemiefreak: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 69

Re: Reactie in zoutzuur cel

ik denk dat het beter is om 1 van de electroden te vervangen met een koolstof electrode. als ik het goed herriner zal er in zoutzuur waterstof ontstaan door het reductor (dus hij oxideert) waarbij de electronen in het zoutzuur door H+ zal opgenomen worden...heb ik het goed mensen???

wat is jullie electrolyt of danwel zoutbrug ..misschien semi-permeabel membraan????

Berichten: 4

Re: Reactie in zoutzuur cel

We waren er ook al achter gekomen dat er watrstof ontstaat. Maar wat is de reactievergelijing, precies? We komen er niet helemaal uit.

We hebben in latere proeven het koper ook vervangen door koolstof. En het zuur vervangen door zouten. We hebben geprobeerd een batterij te maken. Is prima gelukt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Reactie in zoutzuur cel

2 H+ + 2 e- -> H2

Je kun natuurlijk ook even in de binas kijken, dan vind je dit ook :)

Berichten: 4

Re: Reactie in zoutzuur cel

Bedankt

:)

Ontstaat er ook zinkchloride? 2Cl- + Zn2+ ?

We hadden ook gelezen dat de waterstof bij de zink elektrode ontstaat. De elektronen gaan toch door het draad naar de koperelektrode? Gebeurt er niks met het koper?

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Reactie in zoutzuur cel

Waar had je dat gelezen?

Waterstof ontstaat alleen aan de zinkelectrode als deze in contact is met de zoutzuuroplossing. Alleen als de zoutzuuroplossing via een zoutbrug is gescheiden van de zinkelectrode zal er een stroom over je cel ontstaan. Anders reageert het zuur gewoon direct met je electrode (de makkelijkste weg)

Berichten: 4

Re: Reactie in zoutzuur cel

We hebben toch zeker wel spaning gemeten. We hebben de twee elektroden niet van elkaar gescheiden. in 1 bekerglas.

Berichten: 69

Re: Reactie in zoutzuur cel

We hebben toch zeker wel spaning gemeten. We hebben de twee elektroden niet van elkaar gescheiden. in 1 bekerglas.
volgens mij MOET het in 2 bekerglazen verbonden met een zoutbrug...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Reactie in zoutzuur cel

We hebben toch zeker wel spaning gemeten. We hebben de twee elektroden niet van elkaar gescheidn. in 1 bekerglas.
Dat kan goed kloppen. Wanneer je een zink en een koperelectrode in een appel o.i.d. steekt meet je ook een spanningsverschil.

Echter alle waterstof die aan je zinkelectrode wordt gevormd draagt niet bij aan je spanningsverschil en is dus niet productief (of misschien wel contraproductief)

Reageer