boek

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 24

boek

hallo iedereen,

ik ben hier nieuw en ben 'herintreder' in de (beginners)chemie ..hmm, nou ja, dat wil zeggen..ooit, lang geleden, heb ik wel scheikunde ed gehad etc, maar dat is dus een beetje weggezakt. Dus ik zoek eigenlijk wat titels van boeken die ik kan lezen om er weer een beetje in te komen.

Niet al te ingewikkeld graag. Misschien gewoon boeken van de middelbare school ofzo, maar het mag ook wat anders zijn.

Heb je enige tips voor me, dan hoor ik ze graag.

Ik interesseer me ook voor de verbanden met de filosofie, en heb daar veel over gelezen; ben de afgelopen jaren via westerse naar oosterse wijsbegeerte gegaan (zelfstudie) en eigenlijk weer terug ben bij het begin van de cirkel, maar het laatste boek wat ik ooit gelezen heb betreffende de wetenschap was dat van Dijksterhuis ('mechanisering van het wereldbeeld') en de laatste hoofdstukken met die formules vielen me dus wat tegen, omdat ik er niets meer van wist...en momenteel vind ik alles zo boeiend wat met de quantum-dinges te maken heeft, maar dat gaat helemaal boven m'n pet, dus wie daar ook nog een dummiesboekje voor weet; graag! Niet nivo brugklas, het mag wel wat inzet vragen, maar aub niet volgepropt met formules.

Bij voorbaat dank, dantalion.

Berichten: 1.153

Re: boek

op de middelbare school kree gik les uit de boeken "chemie overal"

misschien kan je bij 2de hands boekwinkels, zoals de Slegte, wat meer boeken vinden.

Verderop in dit forum worden enige boeken besproken, gebruik de zoekfunctie en gij zult vinden.

succes ermee

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: boek

Tja, de beste tip is denk ik bij de Slegte kijken of je een mooie set schoolboeken Chemie op de kop kan tikken, bijvoorbeeld Chemie Overal voor 5 en 6 VWO. Dat biedt een basis.

Als je daar doorheen bent zou je op zoek kunnen gaan naar Chemical Principles van Stephen Zumdahl. Dat is wel in het Engels trouwens. Dat boek wordt heel veel gebruikt in het eerste jaar op universiteiten om zowel de basis van de chemie te dekken als een inleiding te geven in quantummechanica, structuur van orbitalen, vormen van bindingen etc.

Edit

Jeroen! Zo lijkt mijn idee helemaal niet origineel meer!

Naja, jij was gewoon sneller...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 24

Re: boek

Dank jullie wel!

Ik zal daar eens gaan kijken en dan ook meteen maar naar dat boek van S. Zumdahl.

Reageer